Hur länge kan blötmat stå framme och mat tips?
Mina killar har sedan 1,5 år tillbaka ätit Hills Metabolic pg a övervikt. Nu har de en normal vikt igen och jag har provat att övergå till vanlig mat. Har provat Barf, men då vägrar de äta. Torrfoder från Hills och Mjau är inte populärt oavsett smak. Blötfoder från Shebas älskar de, men det ger jag som lite godis och inte helfoder. Mjau blötfoder tycker de ganska bra om. Men hur länge kan det stå framme innan det är risk för bakterier? Har ni andra tips på torrfoder jag kan pröva? Katthemmet blir väll iof glad ju mer mat jag provar eftersom de får all mat som killarna vägrar äta 😉
Blötmat kan utan problem stå framme några timmar utan att det är någon som helst fara för katterna. När de äter blötmat av typen helfoder i tillräcklig omfattning finns det ingen anledning att försöka få de att äta torrfoder.
Om du ändå vill ge torrfoder är Applaws ett av de bättre märkena och säljs hos flera online-butiker.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#1 Tack! På sitt sätt skulle det vara bra att det finns torrfoder tillhands. Mer för att jag inte kan gå hem från jobbet och ta bort blötfoder efter ett par timmar. Just nu är det inte några problem eftersom de slutat hetsäta. Tänkte mest Hills från början eftersom det är mest likt Metabolic. Ska prova Applaws och se om de accepterar det. Hur är Eukanuba? Annars är det väll vara att fortsätta köra på Hills Metabolic och Mjau blötfoder om de vägrar äta annat..
Eukanuba är ett av de bättre bland de sämre märkena så som Royal Canin. Orijen är bland det absolut bästa du kan ge i torrfoder väg :) Tänk på att det är mycket kött i Orijen vilket resulterar i att de inte äter lika mycket då de får i sig vad de behöver snabbare :)
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
#2 Kan absolut prova Orijen. Sen gäller det att maten accepteras ;)
Jag låter blötmaten så framme under natten med en kylklamp under skålen så den håller sig kall iaf men på morgonen tar jag bort blötmaten direkt om det är något kvar men jag vet att min kisse gillar att gå upp vid 1-2 tiden och äta och jag brukar lägga fram det vid 22-23.
#5 smart med kylklamp. Ska prova det.
Jag lägger fram sista skålarna med blötmat vid 22-23 på kvällarna. Dom allra flesta gångerna väcks jag mellan 4 och 5 då dom är hungriga igen och matskålarna tomma. Men även om dom "försovit" sej så kan dom äta maten vid 4-5 på mornarna också. För det mesta är det alltså tomt.
Finns det mat kvar (för att dom plötsligt inte gillar maten) så tar jag bort den och ger fräsch mat på morronen.
Blir jag borta länge under en dag lägger jag fram extra mycket blötmat. Hanen är en storätare men har han fått extra mat så håller han sej mätt tills jag kommer hem sent på kvällen igen. Det finns torrfoder också framme då, men det är nästan bara honan som äter av den ibland på nätterna. Hanen har så få tänder kvar så det är jobbigt för honom att äta av torrfodret. Men är han tillräckligt hungrig så försöker han sej på torrmaten också.
Torrfodret har hon/dom i en burk med hål i, så dom får pilla ut kulorna. Men ibland har dom haft fest när dom lyckats slänga ner burken från bordet ner på golvet och locket åkt av…. då är torrfodret tydligen jättegott, tycker båda två! Eller så är det bara extra kul…..
Men jag är hemma väldigt mycket, så jag ger dom blötmat när dom vill ha mat. Flera gånger om dan.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#7 Det jag har funderat på är just om man är hemma med sina katter. Jag har inga problem att ge den blötfoder på kvällarna. Men på vardagar när jag går kl 7 och kommer hem kl 17, då känns det som blötfoder ligger framme för länge… Har löst det nu med att de får torrfoder på dagen och blötfoder + torra på kvällen.
#8 De dagar jag jobbar så står blötmaten framme och när jag kommer hem så får de nytt.
Mina äter inget torrfoder alls och har inte gjort på väldigt länge och jag har aldrig märkt några problem.
Kylklamp skulle nog inte vara så poppis här då mina katter inte gillar kylskåpskall mat.
/Maria
#8 Vad bra, då vet jag att maten kan stå en hel dag 😉. Mina killar är ganska hungriga och tyvärr spelar det ingen roll om maten är kall eller rumsvarm. Just nu så verkar de mest gilla sitt torrfoder (Hills Metabolic pg a övervikt) och är inte så intresserade av blötmat. Men det går i vågor. Helt plötsligt så är det bara blötmat som gäller.
Blötmaten som läggs fram blir nog uppäten innan man kommer hem, om man är borta en hel dag. Jag inbillar mig att i dom flesta fall så har alltså inte maten stått framme lika länge som man är borta. Men katten/katterna är mätta, eller åtminstone ohungriga, tills man kommer hem.
Såvida man inte öser på med alldeles jättemycket mat, som dom inte ens orkat äta upp innan man kommer hem… 😉
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!