Få katt att börja med våt/mjuk mat
Hej! Jag har en treårig hankatt som är väldigt kräsen! Ett tag så åt han mjukmat varje dag då jag vill dra ner på torrfoders intaget men han blir fullkomligt galen om han ej får sitt torrfoder så det är väldigt jobbigt att sluta med det helt. Men han har verkligen börjar rata all mjukmat/ våtfoder. Jag vet inte vad jag ska göra med honom, jag har haft katt i hela mitt liv och de andra två katterna jag har (boende hos mina föräldrar men mina) mumsar gärna i sig blötfoder varje dag men han är så himla jobbig med det nu, har pågått nu flera månader att han bara totalt vägrar äta våtfoder. Oavsett märke/ smak / bitar / sås / mousse.. allting man kan tänka sig. Barf provade jag en gång men det luktade han knappt på. Borde jag försöka prova det igen? Jag har nog provat i princip allt som finns på marknaden och blir ju snart bankrutt på allt våtfoder jag får slänga för han vägrar äta det. Han står sen och skramlar med torrfoder skålen och även om vi säger att jag skulle sluta servera torrfoder en hel dag så äter han ändå inte våtfoder, då äter han hellre inget alls. Vill inte heller svälta honom eller vägra ge honom torrfoder under en längre tid, han har en känslig mage också en inflammation i magen som han har behandlats med kortison innan men är nu helt bra.. Men vill inte matvägra honom pga att han blir sjuk så lätt.. och var sjuk i 3 veckor på sjukhuset och matvägrade där allt de erbjöd så jag fick ju komma dit med James wellbeloved torrfoder för annars skulle han bara sitta på dropp och där fick han också bli tvångsmatad med hills A/D. Vilket jag också fick göra hemma sen i 3-4 v :/ Vad göra? Vad har ni för tips? Har ni något våtfoder som ni kan rekommendera att prova som jag kanske ej har testat förut Det är lättast för mig nästan att säga vad jag inte provat än att säga vad jag har testar för det är så många olika 😑 Det enda han äter/smakar på är Applaws våtfoder kyckling/ pumpa kycling ost och även ett märke till som heter almo nature och då är det bara kyckling/ ost. Han var helt inne på bozita innan och det gick hur bra som helst och jag gav mycket mindre torrfoder då och det var ju bra då! men sen bara sa det stopp och sen har all extrem kräsenhet kommit på löpande band. Han är också extremt kräsen med torrfodret också. Han åt spannmålsfritt innan och nu vägrar han allting annat förutom James wellbeloved som jag fick jaga runt efter och de ska sluta säljas här i Sverige. Ofta lägger jag torrfoder i lite vatten så att det iaf blir lite mjukare och mer vätska men detta är inte heller superpoppis men det går! Tips? Råd! Erfanheter av kräsna katter :)
I första meningen skulle det stå att han åt mjukmat varje dag för jag ville dra ner torrfodret och ev börja ta bort det helt!
Jag hade ungefär samma problem med min hankatt förut, han ville absolut inte äta blötmat mer än en gång/dag. Eftersom han skulle sättas på diet, så fick jag tänka och försöka ett bra tag. Han älskar också sitt torrfoder, som han då hade fri tillgång på. Jag började med att dela upp måltiderna på 2 ggr/dag, med torrfodret (em och kväll). Blötmat gick bra på morgonen. När han hade lärt sig att han fick mat på bestämda tider (tog flera dagar, upp till någon vecka), så var det hyfsat enkelt att byta ut em-måltiden mot blötmat. Om han inte åt sin mat; så fick han ju inget förrän på kvällen, vilket han snart lärde sig. Jag gav honom Pussys portionspåsar med fisksmaker för att locka honom, då det är hans favoriter. Nu, efter ca 3 månader, äter han blötmat 3 ggr/dag och får lite torrfoder ibland bara som godis. Har gått ner 0.5 kg också :P
Okej 🙂 Min behöver inte gå ner i vikt alls för han har precis kommit upp till en lagom vikt men ja, får försöka kanske göra nån sån rutin som du har!