Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1079 ggr
annakarin_li
0

Orolig vid transport

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar säsongen för vistelse på landet och årsbesiktningen hos veterinären. En  av mina killar, Molle, tycker inte om transportburen eftersom han förknippar den med bil (antar jag). Transportburarna står alltid framme så det är ingen ny bekantskap för honom. När han förstår att det är resa på gång så gömmer han sig eller så får jag lyfta in honom i buren (inte lätt med en motstridig 7,5 kg kloss). I bilen så jamar han högt hela resan, vilket jag har tytt som åksjuka, obehag… Hans bror brukar sympati jama, men verkar inte tycka lika illa om resan. Ibland så lugnar sig Molle om jag pratar eller sjunger för honom under resan.  Resan till landet tar ca 45 min så det är inga långa resor på helgerna.  Hur är det med Feliway spray i buren? Tar gärna emot tips och råd för att minska stressen för Molle.

Bästakompis
0

Ställa ner buren på bilgolvet och täcka över med filt hjälper vissa katter (funkar på min) Eller tvärtom, låta katten vara utan bur men fastspänd i sele Feliway brukar rekommenderas, jag har själv inte märkt någon effekt

Jaguar_
0

Spike blev nervös och åksjuk i en såndär box. Förståeligt. Så jag tog ut han där ifrån när vi åkte bil en gång. Han blev lugnare och inte åksjuk och stressad. Efter det så hade  jag honom i koppel som jag band i passagerarsätet så han inte kunde kuta så lång och en filt att ligga på. Han var bättre än en hund i bilen. Hoppade in själv i bilen. Låg jämte och sov och tittade ibland upp. Spann och kunde gosa med mig ofta när vi åkte långt. Men han hade ofta inte så långt koppel att han kunde gå över till mig för det hade ju blivit struligt med en katt i knät.

Man får tänka som så att hur skulle du känna att bli instängd i en  liten box och åka bil? Testa gör som jag. Det kan fungera mycket bättre än instängd. Köp ett koppel och sele som går runt mage och runt hals. Bind kopplet så långt u önskar det ska vara. Helst så att han kan sitta ligga och stå och se ut genom fönstret, men inte kunna komma ifrån framstolen. Han får gärna nå dig. Det är en trygghet, men inte så pass så han kan klättra upp i ditt knä.

Vem säger att katter måste sitta i en liten box bara för att de åker bil? Det är inte ens alla hundar som gör.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

annakarin_li
0

# 1 och 2  Tack för era råd.

Jag förstår att boxen i sig gör Molle nervös. Däremot så kan jag tyvärr inte ännu ta honom i koppel. Håller sedan 1,5 år tillbaka att träna honom på koppel men han är rädd för det ännu så länge.  Han är mycket beroende av sin bror som är mer kaxig och orädd.  Molle är tyvärr mycket rädd av sig när det gäller nya händelser och för män (har troligen varit med om en del innan han kom till katthemmet och sen hem till mig).  Däremot är han världens keligaste mot mig. Kan prova att ställa ner boxarna på golvet och se om det blir bättre.