Huskattavel
Vet inte vilken kategori jag skulle välja D:
Alltså jag är så arg att jag kokar nu. Jag förstår inte människor som hej vilt avlar på sina huskatter. Utan hälsotester, utan någon som helst koll på någonting, utan att veta om katten är sjuk eller inte, utan att ha någon aning om hur man tar hand om kattungar. USCH! När man sedan hänvisar till Jordbruksverkets regler vad gäller avel på katt möts man av att man tydligen är respektlös och att man inte ska lägga fram åsikter om de inte önskats. NGHGHNGHN!
JAG BLIR SÅ ARG! Varför vill man skada sina älskade katter på det där sättet? Eller de kanske inte är såpass älskade att man bryr sig om deras hälsa och välmående. Varför väljer man aktivt att INTE kastrera sina huskatter? Jag förstår inte…
Jag var tvungen att skriva av mig lite, många av er här förstår nog min frustration.
Detta rör inte något inlägg på katter.ifokus eller huskatter.ifokus.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Jodå vi är många som är arga.
Det värsta är när dessa BYB-uppfödare påstår att de älskar och bryr sig om katter.
Det finns inte en chans att en byb-uppfödare som vet vad denne bidrar till bryr sig om eller ens tycker om katter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Tack! ❤️
Ja, exakt! Jag kan vara mer accepterande om de faktiskt gör alla hälsotester som SKA göras vid raskattavel, men att bara släppa ut sin okastrerade honkatt under höglöp och sedan skriva "åh,. jag tror det är samma hane som till förra kullen" så vet jag inte vad jag ska göra. Blir så arg att jag skakar. Det är inte kärlek att utsätta honkatten för en parning om det endast är för egen vinning. Blä. Jag kräks på det.
Jag förstår absolut din diskussion… Har hamnat i flera heta diskussioner gällande detta på Facebook, haha. Blir så otroligt arg när man förklarar situationen på ett vänligt och respektfullt sätt men sedan ändå får skit för det… Tror dessvärre inte att det finns så himla mycket att göra åt sådana människor 😕
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
#3 Jotack. Detta rörde en diskussion i en kattgrupp på Facebook. I en av det till en början trevligaste kattgruppera. Sen vet jag inte vad som hände med admin med hon verkade fått något storhetsvansinne och förvandlade den demokratiska och öppensinnade och godhjärtade gruppen till en vinklad diktatur istället där fakta och svart på vitt tydligen inte var välkommet.
Uppenbarligen skulle man uppmuntra OP till att avla fram fler huskatter som inte genomgår några som helst tester för någonting. Inga vaccinationer på ungarna, ingen avmaskning osv.
NHGNHGHNGHN.
Men gud! Du är varmt välkommen in i min grupp ;) Den är emot avel på huskatter och vi sprider informationen på ett vänligt och respektfullt sätt. Katter heter den ^^
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
#5 Haha! Jag är redan med där ;) Jag kan i viss mån acceptera huskattavel om alla de tester som ska göras inför raskattavel görs, ungarna vaccineras, avmaskas, märks, försäkras och även gärna kastreras innan leverans. Tycker dock att det är fullkomligt onödigt att avla på huskatter oavsett vad man gör, men om man nu är så illa tvungen att avla på sin katt så tycker jag åtminstone att man kan göra det som krävs enligt Jordbruksverket vid kattavel. Drar man det långt räknas det som djurplågeri att inte testa föräldrarna innan.
Nej, jag är för adoption i alla avseenden. Visst, jag skulle inte ha något emot att ha en raskatt, men så länge huskattens status ser ut som den gör kommer det inte bli något mer spännande än helt vanliga huskatter från katthem :) Gärna de som har lite defekter och är gamla och skröpliga. De behöver hem precis lika mycket som kattungar. För mig är det sällskapet av katten jag vill ha, inte ett utseende ;)
Angående detta med huskattavel, räknas kattdags ( en sorts kennel som heter, man googlar på kattdags så kommer de upp överst) in i denna kategori även om de har några katter de kollat hälsostatus på som de avlar på men det finns några som det ej står hälsostatus på men de verkar ha en stor rullians på sin avling ändå då de har många följare på Facebook. är de bra eller dåliga? eller är de någonstans mitt emellan?… Om man nu kan vara det? Jag kom över deras sida av en slump. Har inga planer på att köpa en katt överhuvdtaget men är nyfiken på vad andra tycker om deras avel! Mvh
Well..
Stranger things have happened
#7 Aldrig hört talas om, så det bet jag inte. Bra i alla fall att de ändå hälsotestar sina katter. Åtminstone mer ansvarsfullt är som den personen jag åsyftade på i mitt första inlägg. Hon bara släppte ut sin okastrerade och höglöpande huskatthona och hon trodde det var samma hane som förra gången. Trodde! Man måste veta sånt :( han kan bära på allt möjligt som förs vidare till ungarna. Även om jag tycker huskatt avel är totalt överflödigt och fullkomligt onödigt är det trots allt bättre att djuren testas om de prompt ska gå i avel.
Det ENDA positiva är att katterna är testade men resten är skitoseriöst! Katterna är huskatter och inga påstådda blandningar hit och dit, det är falsk marknadsföring och sedan så springer de ute fritt vilket betyder att de kan para sig med vem som helst och föra över smittsamma sjukdomar! Nä fy det där är ren byb avel som man inte ska stödja!
#9 Ja, det jag menar. Sen om ungarna är vaccinerade, avmaskade, försäkrade, märkta och gärna även kastrerade innan leverans så är det ju klart bättre än inget alls. Det rättfärdigar dock inte aveln på något sätt. Nej, så länge det ser ut som det gör bland huskatter kommer det endast vara dom som kommer in i mitt hem. Alltså, adopterade från katthem :)
Precis! Vi har ett överskott på huskatter och fler behöver vi inte
#7 Det är inget annat än utstuderat ful buskavel hon sysslar med. Lägger upp allting fint, för att verka seriös. En katt som ingår i seriös avel kan man inte ha rännande ute på fri tass. Varken hona eller hane. Skulle en avelskatt komma ut på fri tass så kan man inte garantera att den blivit smittad av klamydia eller FIV, som smittar via parning eller slagsmål. Så då måste dessa tester göras om och katten testas fri, innan den används i parning igen. Sedan är det inte heller seriöst att "tillverka" något som det redan finns 150 000 för mycket av. Finns ingen tillverkare av bilar eller kylskåp eller annan valfri vara, som fortsätter att tillverka varan om de redan har 150 00 ståendes osålda i lager.
Ja det kan man faktiskt kalla det, utstuderad buskavel.. för som du säger #12 så är det en fin hemsida, med många söta bilder och annat som lockar.
Och det visst det står hälsostatus men men de blandas ju raser hit och dit för att de då skulle vara sötare… tyckte denna meningen var lite speciell, tagen från hennes hemsida nyss.
:
" Jag upplever att blandraskatter håller sig friskare än renrasiga. De har enligt mig det mest bedårande utseendet, de får då go´bitarna från de olika raserna och även Sedan är priset givetvis lägre än hos en raskatt, vilket jag tror bidra till att de kattägare som har möjlighet, låter sina katter gå ut och på det sätter ger katten ett rikare liv" …🤔
(?)
Tycker de låter väldigt lustigt att uttrycka sig sådär, som att berättiga att det är okej att blanda raser för de blir sötare men de kanske bara är jag som tycker de låter illa .. sen de låter ju som att hon tycker det är okej att låta billigare katter gå ute?
… och att då innekatter inte skulle ha ett lika bra liv som utekatter har.
Och då blir jag faktiskt lite irriterad som har 3 innekatter som är huskatter och den ena katten fick vi ju gratis då de bara ville bli av med henne men inte släpper jag ut henne för att hon var billig haha…
Och ja nä de är en del andra saker som låter ganska … bullshit.
Hon säger ju också att det är huskattavel så hon är ju medveten om detta men tycker då att hennes avel ändå är befogad eftersom hon då ändå är seriös och vaccinerar och avmaskar, chippmärker osv.
Det är ju fortfarande huskattavel hur man än vrider och vänder på det och de har vi redan gott om som du säger. #12
Och sen förstår jag inte har hon sina avelskatter ute frigående, känns inte säkert..? eller va? ..
Får läsa mer om det på hennes sida för jag förstod inte riktigt om hon lät de gå ute
Okej kollade nu och de står att de jagar möss och om hon då inte har möss inomhus så haha kan jag ju då förstå att hon låter sina avelshonor gå ute… Smart!
Vi har överflöd av både hundar och katter, så ingen mer behövs förrän alla har fått kärleksfulla hem. Ras spelar ingen roll!
I mina ögon är alla oseriösa.
Men jag vet vad ni snackar om, där jag jobbade inom hemtjänsten var vi ofta ute på landet hos gamlingarna och de hade katter, som fick kattungar jämt och ständigt, de ansåg det var billigare att skjuta katterna än att kastrera dem, och de sköt dem när de närmade sig 1 års åldern för då var de ej små och söta längre 😟
Det gjorde mig så förbannad!
personalen jobbade hårt att se till så de flesta fick hem, de lyckades faktiskt ge hem till några vuxna och alla kattungar men vid ett hus där var det svårt då de har så himla många katter!
Vissa människor ska bara inte ha djur oavsett djurslag när de inte vet vad ansvar betyder!
Usch fy va hemskt dedär låter #15 verkligen 😟😟 man blir så ledsen av att höra sånt här.
#5 Jo men visst vad ni är emot buskavel i den gruppen. Det vimlar ju av inlägg från buskavlare som vill ha råd eller glänsa över sina kullar. Inte någonstans ser jag några råd om kastrering. 🤮
Det intressanta är att blandraskatter alltid får just "gobitarna" från de inblandade raserna och aldrig de negativa sakerna…
haha japp så är det! BARA gobitar! 😂😂
Ja, jag tror att det inte säljer om man skriver t.ex. "Korsning mellan Norsk fjordhäst och åsna. Bruse är en vacker herre som är stönig som en åsna och lat som en fjordhäst." Däremot kanske det skulle sälja om det istället stod "Bruse är en riktig gentleman som precis som fjordhästen har ett stort hjärta, men då han är korsning med åsna har han en mindre storlek och passar därför den mindre ryttaren också." 😉
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Jag håller också med TS
Min Lukas är född i en sådan oplanerad kull. Flera i hans kull hade konstiga medfödda fel berättade förra ägarna. Lukas själv har medfött höftfel som då och då gör sig påmint, tex efter slagsmål med andra katter. Han är så klart kastrerad men jag undrar hur det gick för de andra i kullen…
Det är klart vi ska ta hand om och värna om de som redan är födda, men absolut kastrera! Alltid om man inte vet något alls bakåt och i synnerhet om man VET att det har förekommit avvikelser i kullen.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag vet inte hur det är med katter, men med hundar är oftast första generationen blandraser i regel friskare då genpoolen blir dubbelt så stor, men avlar man vidare på den hunden får de oftast alla de rasbundna sjukdomarna från respektive raser.
Det betyder inte att jag tycker det är en bra avel. Sen skulle jag inte köpa en varken renrasig katt eller hund, då jag hellre tar en omplacering fått katthem/hundstall eller är jourhem till behövande individer.
Jag tror inte det stämmer. Vi har väldigt många vanliga hundraser i Sverige med redan breda genpooler så att blandisar skulle vara friskare även i första generation tror jag inte. Däremot har vi fått en del nya kattraser med ännu inte så breda genpooler och uppfödarna där importerar in nytt blod för att kunna bredda så mycket som möjligt
#23 Golden retriver till exempel, som är bland de vanligaste raserna i Sverige, har nästan mer i regel än undantag HD och/eller AD. Amstaffen har dessutom många gånger C-höfter och neråt. Schäfern har, liksom Golden, oftast problem med höfterna, framförallt utställningsvarianten. CKS har Syringomyelia, vilken hittills endast dokumenterats hos CKS. De vanligaste problemen, som HD/AD, är svårt att undvika i aveln i dagsläget då så många individer har det. Det är inte optimalt att avla ens på B-höfter, även om många gör det ändå. Många uppfödare låter även släkt para sig, som son och mormor. Har frågat flera legitimerade uppfödare om detta på bland annat Hundmässan i Stockholm.
De flesta rasbundna sjukdomar, dominanta som recessiva, hoppar över en generation hos blandraser, men kommer tyvärr i dubbel upplaga i nästkommande generation. Om man skulle korsa en CKS med Boxer (vilka ofta kan ha svår epilepsi) får teoretiskt sett första kullen valpar inga direkta problem medan om de får valpar är det nästan garanterat att de kommer få både Syringomyelia, epilepsi och/eller HD/AD. Alla valpar från kommande kullar blir oftast sjuka, allergier, fysiska besvär med mera. Ju fler generationer som avlas fram av blandraserna desto sjukare blir dom. Psyket blir oftast labilt i korsningar och främst bland korsningar från olika rasgrupper.
Dock är foderallergi väldigt vanligt bland blandraser, framförallt amstaffblandingar, som amstaff/rottis.
Anser inte att det är bra avel oavsett om det är första, femte eller sjuttionde generationen blandraser eftersom det är nästan omöjligt att kartlägga sjukdomar.
Jag är expert på att hamna i såna diskussioner på Facebook haha, men jag blir så arg och måste få klaga. Avskyr folk som avlar på huskatter .
#25 Jaa! Jag blev förövrigt utkastad ur kattgruppen jag skrev om i #0 just för att jag länkade vad som faktiskt gäller vid kattavel och att det är anmälningsbart för djurplågeri att hon inte testat katterna innan.
Har också blivit utkastad ur en del grupper ;)
#27 Tycker det är helt befängt!
En annan, bland de större grupperna, blev jag utslängd ur när vår lilla odrägliga tonåring blev påkörd och jag bad om ekonomisk hjälp för hans operationer (3 st). Vi hann inte bygga upp en budget innan då han blev en akutomplacering till oss, så vi hade haft honom i knappt två månader och endast hunnit spara ihop 1200. Vi betalade sen, efter reglering, drygt 25.000 kontant och sambon behövde ta ett lån för att kunna betala hans vård. Adminen i den gruppen tyckte vi var ansvarslösa, värdelösa och oetiska människor utan kunskap som borde få djurförbud eftersom vi låtit honom vara ute (i ett egentligen väldigt kattsäkert område). Hon rekommenderade även Royal Canins torrfoder till oss som ett bra foder för känsliga magar. Jag skrattade ärligt talat högt åt den dubbelmoralen. Hon hävdade även att jag var fullkomligt kunskapslös vad gäller katter eftersom vi bara haft honom två månader och hon kunde minsann allt då hon var drygt 30 år äldre och haft katteri i större delen av sitt liv och skrev även att i den gruppen värnar vi om katternas hälsa i första hand (och rekommenderar som sagt RC torrfoder… What?)
En uppfödning garanterar inte hundraprocentig kunskap!
Kostade det 25k för operation? trots försäkring? Jag har för mig att vi har 1500kr+ 10% av totalbeloppet på vår försäkring. 😕
20% va det visst :P
Det skulle vara bra om alla som tar kullar var kunniga oavsett typ eller ras. Frigående honkatter väljer själva en hane de gillar och det gör att huskatter ofta är friskare än raskatter. Raskatter linjeavlas så att den statistiska sannolikheten för sjukdomar ökar lika snabbt som inavelsgraden. Honkatter är bättre på att välja en frisk partner än om uppfödande människor väljer hane.
#31 Så istället för att använda medicinskkunskap (så som tester och blodprov) och vetenskap för att avla fram friska djur så tror du att instinkt och en katts känslor är bättre och mer tillförlitligt?
#31 Inte nödvändigtvis. Honkatter i det fria parar sig med både fäder och bröder. Dominanta sjukdomar som tex. HCM är lika vanlig hos huskatter som hos raskatter. Smittsamma sjukdomar som FIV och kattpest förekommer nästan bara hos katter som parar sig fritt. Det är inte heller säkert att de fria hankatterna där ute ger de trevligaste avkommorna (tvärtom). Det finns en extremt romantiserad bild över det naturliga urvalet. Livet där ute är inte så gött och det naturliga urvalet är ingen optimalitetsprocess. Fördomar motvraskattavel finns också. Vi raskattuppfödare har iaf koll på släktskapet mellan våra avelsdjur, det har sällan huskattuppfödare. Och de flesta av oss undviker inavel.
Undrar hur världens alla djurarter hade klarat sig utan människans inblandning? På vissa självutnämnda experter och förståsigpåares uttalanden kan man tolka "inte alls". Avel är människans sätt att skapa en ras eller djurart som passar dem. Inte konstigt med alla sjukdomar hit och dit. I vilda naturen utrotar de sig själva om det blir fel. Men i människans värld blir de missbildade med alla möjliga sjukdomar.
#34 det behövs inga skapta raser. De raser naturen har skapat räcker. Det är inte naturen som ska anpassas efter oss och våra skapade behov. Det är vi som ska anpassa oss och våra grundbehov efter naturen.
#34 Oerhört många djur far illa ute i det vilda och både ärftliga defekter och sjukdomar förekommer. Det naturliga urvalet är ingen optimalitetsprocess utan good enough räcker. De djur som sedan överlever i det vilda är inte per automatik de som passar bäst i vårt samhälle. Ja, avel är människans sätt att anpassa djur efter våra behov. Det är fullständigt självklart att det är tvungen för både våran och djurens skull om vi ska må bra tillsammans. Den ärrade häradsbetäckaren som sätter skräck i grannskapets katter är inte en trevlig sällskapskatt och han skapar osämja bland både katter och människor. #35 Vi är en del av naturen och alla organismer i ett ekosystem anpassar sig eller försvinner. Att ställa människan utanför naturen och anse att vi inte ska påverka vår omgivning är okunnigt. Det vore detsamma som att mena att vi ska dö ut.
# 34 Du ska nog var lite försiktig med vad du skriver då du inte vet vad Silvestris har för utbildning.
Vad trött jag blir på folk som säger att raskatter är sjukare än huskatter.
Själv tror jag att huskatter är minst lika sjuka som raskatter, men att en större andel raskattsägare betalar för dyra veterinärvårdsbehandlingar för sina katter och därför blir det procentuellt sett fler raskatter som är sjuka i statistiken. En skillnad är att uppfödare av raskatter studerar sina avelskatters stamtavlor och väljer ut föräldrar som passar ihop för att inte sjuka gener ska förekomma i dubbel uppsättning. En raskattsägare har också möjlighet att spåra ev sjukdomar bakåt i släkten genom stamtavlan.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#36 precis. och vi kommer dö ut som art så som vi förstör vår planet. och tur är det för först DÅ kan jorden läka igen
Nej raskatter är inte sjukare än än huskatter de har bara bättre ägare som försäkrat dem. De allra flesta raskatter är försäkrade medan de allra flesta huskatter är oförsäkrade.
#29 Ja. Hela hans vård kostade nästan 80.000. Vi har högsta försäkringsbelopp på 50.000 och direktreglerade. Vi betalade dock inte 25.000 på en gång, utan bara 12.000 när vi hämtade hem honom första gången. Sen har han behövt gå på återbesök en gång i veckan i sex veckor plus ett uppföljningsbesök en månad senare, vilka landat på cirka 3000-4500 per besök (röntgen, narkos, bandagebyte). Dessutom fick han läggas in en vända till med två nätter inräknat och bara inläggningen kostade närmare 8000.
Vi har ju även medicintillägg och livförsäkring på honom. 15% rörlig och 1800 i fast självrisk. Han blev förbannat dyr ändå men värd varenda krona vi betalat! Han är vår lilla ögonsten :'D
herrejösses! Ja det är klart, dom är ju värda varenda krona. Men har aldrig tänkt på att det kan bli så pass dyrt! Tur man har försäkring iaf! :)
#43 Jo tack, kan bli hiskeligt dyrt och det väldigt fort…
Ja jisses de där med kostnader fick vi i vår familj smaka på inom loppet av tre månader med alla våra tre katter..
En av dom kostade 70.000 kr plus mediciner, den andra runt 6000 kr plus mediciner och den tredje 18.000 kr plus mediciner och jag minns inte vad det blev efter all försäkring hade gått in men det blev många tusenlappar där, för det är ändå en fast och rörlig självrisk även om vi har den lägsta på 15 % så blir det ganska mycket i slutändan för alla.
Så det var många stora summor som gick åt på katterna men de är ju våra familjemedlemmar så det är en självklarhet att de ska få den vård de behöver oavsett vad det kostar, men man ska ju vara väl medveten om kostnader som kan komma innan man skaffar djur, är man ej beredd på att lägga ut pengar på den vård de behöver så ska man ej skaffa djur.
#45 Jaa. När Plus åkte in satte jag en gräns på 100.000. Blir han dyrare än så skulle bli bli tvungna att tänka ekonomiskt. Sambon fick en chock när jag sa vad han skulle kosta, jag var mer förberedd på det. Hade höftat på någonstans mellan 50-70.000 också. Men det är så värt varenda krona vi spenderat på honom! Han är idag en pigg och frisk katt utan direkta men :D Lite mer skrajsen ute och gömmer sig om det händer något plötsligt. Även mer förarvek än innan. Gör mig ingenting, för då vet jag i alla fall var jag har honom när vi är ute och promenerar ;)