Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 1183 ggr
[lillelull]
2

Chipmärkning med bedövning

Hej! 

Jag ska chipmärka en av katterna nu och jag ringde till lite olika kliniker i närheten och priserna ligger på runt 300-400 kr  men en av klinikerna  ( den som är närmst som jag tänkte åka till ) men där kostade det 800 kr på och jag blev ju väldigt chockad  av det höga priset och frågade varför det var så dyrt och då sa de att dom chipmärker med bedövning och därav tar ett högt pris. 
Men jag har aldrig varit med om att man ger bedövning när man gör detta. 
Är detta något ni hört talas om? 🤔 Känns ju väldigt "överpris"

vendelay
0

Enligt SVERAK och Kattstatus behövs ingen bedövning vid chipmärkning, men jag har aldrig varit med på en chipmärkning så jag vet inte hur det funkar eller om det gör ont för katten?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Bill&Bull
0

Har aldrig hört att de behövs bedövning vid chippmärkning då det sticker till lite men ska inte göra ont.

||My Love For Animals Is Immortal||

kattöga
3

Jag tycker det låter lite konstigt att bedöva vid chipmärkning. Våra katter har aldrig fått bedövning. Det är ju bara ett kort litet stick och katterna har knappt reagerat…. Jag tycker det låter lite mer som att dom vill tjäna mer pengar bara !

(Frågan är hur bedövar dom i så fall? Med spruta? )

Jag skulle kontakta en annan veterinär. Minns inte vad vår vet tog för chipmärkning,, eftersom det gjordes i samband med andra åtgärder. 

Jag har märkt på vår djurklinik att dom börjat att fråga om man vill ta lite prover (blodprover) för att kolla upp att lever, njurar m m är ok, "bara för att" ungefär, även om man kommer dit för något som inte alls kräver såna prover. Och även fast det inte var särskilt länge sen vi var där med katten.
Så gjorde dom inte förut. Det har dom börjat med nu. 

Money rules the world!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lubsan
1

Den där nålen är obehagligt stor tycker jag, iaf i popotion till en kattunge. Vår ena katt skrek högt och bet veterinären vid chipmärkning, men o andra sidan var det över på typ 1 sekund så bedövning känns nog lite överflödigt.

[lillelull]
0

Ringde dit igen och då sa en annan att det var om man behövde söva katten så kostade det 800 kr .. Men de va sällsynt att man behövde de men hon sa även att man alltid gjorde det "förr" men annara var priset 440 kr

vendelay
1

#5 Personligen tycker jag det verkar vara ett konstigt ställe 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[lillelull]
0

Haha ja visst låter det väldigt lustigt men samtidigt så har vi alltid gått dit med alla våra katter och har en väldigt duktig veterinär där som jag litar på fullt ut så det känns ju väldigt luddigt att de som svarar i telefon ger så olika svar. Men jag tror ändå det blir så att vi bokar in oss till den veterinären vi brukar gå till så blir det nog bra ändå men det kändes bara som en "overkill" summa och söva en katt för chippmärkning är något jag aldrig varit med om innan, de är ju tatuering som jag har varit med om att de söver och det är såklart en helt annan sak men ja.. konstigt ändå.

Josefa
3

#3 Anledningen till att de frågar om du vill att de ska ta blodprov också kan bero på att dina katter kanske blivit äldre eller har symptom som skulle behöva kollas upp mer noggrant. Då är blodprov ofta det bästa sättet.

kattöga
0

#8 Jo, det förstår jag, att om katten har symptom eller planerade operationer e  dyl, som kräver prover då är det självklart. Men i det här fallet handlade det inte om nåt sånt och det var inte särskilt länge sen vi kollade upp hans hälsa. 

Kanske är det nåt nytt dom börjat med eller om det är som du säger att katten börjar bli lite till åren (12 år i sommar)…. (?) men lite märkligt kändes det när det första dom frågade (innan dom ens tittat på katten) var om vi ville ta lite prover för att kolla hälsan rent allmänt…. 

Men, vad vet jag……. (ingenting ;) )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[lillelull]
0

Alltså senior kontroller går vi på regelbundet eller vi ska dit nu 2 a gången men vi går dit med katter som blir 8 år och efter det går vi varje år för att kolla blodtryck, blodprover, urinprover och så en undersökning av leder och tänder och allt sånt. 

På den kliniken där vi går så har dom ett "paket" pris på seniorkontrollen och det är runt 1500-1600 kr och det ska vi gå på årligen. Så det är nog det dom menar isåfall men det tycker jag är en bra sak 🙂 Vi fick goda besked om våran " senior" , alla värden var bra och hans tänder fina och allting var som det skulle med honom och det känns skönt, för när de blir lite äldre kan det finnas saker man inte ser själv men kan dyka upp på prov och sen även känna på leder kan vara bra så vi vet att han inte ex börjar bli stel i lederna och behöver något tillskott osv.

[lillelull]
0

Och på den kliniken där vi går på så räknas katten som senior från 8  år och då börjar man gå på dessa kontroller!

[lillelull]
0

Men vi blev inte dit tvingade direkt utan när han var runt 6-7 år gammal och var på vaccination så frågade jag om detta och då berättade vår vet om denna seniorkontrollen och sen sa jag att det vill vi börja gå!

kattöga
0

#10-12 Ja, det låter ju som att det kan vara nåt à la Seniorkontroll! 
Däremot har ingen nämnt eller erbjudit något sånt och jag blev lite förvånad över frågan. Visst är det bra om det är Seniorkontroller det handlar om, definitivt! Få se om frågan dyker upp varje gång jag kommer eller hur det blir…

Meeow! 

molbojse
0

Vi chippade Plus i samband med tatuering, vaccinering och kastrering. Fick chippet billigare eftersom han ändå var sövd så de gjorde allt på en gång då :)
Tror de tog 390:- för chip i samband med det andra och 420:- annars. Vi var på Årstakliniken i Stockholm.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.