Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1397 ggr
josefinekb
0

Adoptivkatter som inte drar jämt

Hej,

Jag har sedan tonåren alltid haft katter hemma, och skulle nu för första gången ta hand om två egna katter (två för att de ska ha sällskap när jag jobbar). Sagt och gjort så har jag adopterat två hyffsat nykastrerade (sedan drygt en månad) hankatter från ett katthem. Dessa två bodde i samma rum där och hemmet ansåg att de verkade vilja flytta tillsammans. De skiljer 1 år mellan dem (tror hemmet), de är två och tre år gamla. Till en början verkade allt gå väl, men nu har den ena katten (den som de tror är äldre) börjat dominera den andra. Jag märker att han ofta sitter och blänger när jag klappar den andra katten och kan efter det hoppa upp och skrämma eller slå med tassen på den undergivna katten. Jag märker också att han mer och mer börjat styra och ställa vart den andra katten går, i alla fall när jag är hemma. Han kan lurpassa utanför kattlådan (så jag skaffade en till, extra matskålar och köpte även något som liknar feliway) men detta verkar inte vilja upphöra. Då den andra katten hela tiden gör sig liten och backar undan, undrar jag om det verkligen är så kul. De kan gå fram och nosa på varandra ibland, men sover aldrig tillsammans eller tvättar varandra.  Vid ett fåtal (två eller tre) tillfällen har de flugit på varandra och rullat runt så att päls flyger men inga synliga skador någonsin. 

Mot mig är de båda gulliga och vänliga, den dominanta är något mer bestämd och säger ifrån när man gör något han inte gillar etc klappar på magen eller liknande. Han är en räddare katt har jag fått intryckt av än den mer undergivna lugna katten.

Visserligen har jag nu bara haft dem i tre veckor men vet inte riktigt vad mer jag ska göra mer. För tillfället bor vi ganska litet i väntan på att flytta in i ny lägenhet, men på hemmet bodde de betydligt mindre.Någon som har några goda råd att ge? Är detta ett okej beteende? Kommer de förmodligen lägga sig med tiden? Eller hur ska man resonera? 

Mina tankar har gått om den dominanta katten faktiskt vill vara ensamkatt, men jag är osäker.

Tacksam för svar

Sabbekatt
0

Kontakta även katthemmet som du adopterade katterna ifrån och berätta om dina funderingar, de kan säkert också hjälpa dig 🙂.

Bästakompis
1

Hmm…det låter inte som att de har en sån relation att de nånsin kommer att sova tillsammans, buffa på och tvätta varandra. Det gör bara riktigt tighta katter, oftast såna som vuxit upp tillsammans. Men de är inte heller såna ovänner att de fräser och morrar åt varann och inte kan äta bredvid varann i samma rum, ligga i samma soffa en bit ifrån varann? Sedan finns alla steg av närhet däremellan. Jag tänker att om katterna leker med varann så är det OK för dem att bo ihop. Annars vill jag inte gärna tvinga ihop katter som ständigt har ett spänt läge mellan sig. Alla tänker inte som jag, men nej jag tycker att de ska ha positivt utbyte av varann, annars är det bara själviskt att ha flera katter. MEN så som du beskriver dina katters relation så är det nog möjligt att de kan börja leka och trivas bättre ihop. Lek består av olika slags dominansbeteende. Det är petande med tassar, de hoppar på och smyger på varann, jagas och brottas. Men de turas om med att vara den som dominerar. Just nu verkar de inte känna sig trygga med varann, utan det är den ene som dominerar den andre. Men det kan ju vara för att det är ett nytt revir för dem. Det kan ändra sig med tiden, bara du ger dem tillräckligt med resurser, som du redan gör. Kanske det är bra att leka med dem, både var för sig och tillsammans - fast risken är att den dominanta katten kommer att leka med dig medan den undergivna sitter och tittar på. Så du får nog försöka komma åt att leka med den undergivna först. Jag hade en hemlös jourkatt hos mig i tre månader. Han var helt undergiven mina egna två till att börja med. Sedan tog han för sig mer och mer av gos och lek och mat. Min ena katt tålde inte det. Hon slog med tassen för att hindra honom att komma först fram och hälsa på mig och så förblev det under tre månader. Min andra katt, han blev istället lite rädd när nykomlingen började ta för sig, och rollerna blev ombytta. Jourkatten kunde trycka upp honom i ett hörn bara genom att tyst gå mot honom. Till slut, precis den sista veckan, hade deras spel om rangordningen blivit mer avslappnat så att det gick över till lek. De jagade varann och såg ut att ha riktigt roligt. Man vet aldrig på förhand hur det utvecklar sig, det lika unikt som människors relationer…för katter är så intelligenta och komplexa djur, som är så underbara att ha att göra med !

josefinekb
1

Tack för snabba och otroligt utförliga svar!

Till en början var det inga problem alls. Nu har en ena blivit så undergiven att när den dominanta gör sina utfall så lägger han sig ner och fräser. De fäktas lite med tassarna och den undergivna går till "sitt" hörn eller plats. Sen brukar det vara lugnt för ett tag. Oftast är det om jag hållit på med den undergivna eller om han vill komma ut i stora rummet när den dominanta är vaken och runt omkring. De bits inte och har aldrig skadat varandra så att någon börjat blöda. Men det är yttersta sällan som de ligger nära varandra, händer verkligen bara iblandibland (så vitt jag vet när jag är hemma i alla fall) oftast inte.

Funderar om man kanske ska be om en ytterligare provmånad för att det som du säger, kanske kan lugna sig om man ger dem mer tid att komma till ro hemma hos mig. För jag vill inte heller tvinga dem att vara tillsammans om de tydligt psykiskt skadar ena katten eller de inte har glädje av varandra. Det var inte för min skull som jag adopterade två, utan med tanke på dem.

ElisabethB
1

Tycker det låter som en bra idé att be om ytterligare en provmånad med katterna 👍

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉