Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 610 ggr
molbojse
0

Tandsten?

Upptäckte idag när jag kollade munnen på Plus (kollar tassar, mun, nos, ögon och öron regelbundet) att han börjat få gula tänder. Hörntänderna är ännu fina, men kindtänderna börjar gulna. Såg även vita fläckar på några tänder, tandsten eller plack Tyvärr äter han torrfoder och dålig blötmat (vi har inget att säga till om i foderväg) samt fattar inte det här med att tugga. Han kan alltså inte äta kycklingvingar eller tuggisar, för han bara leker med det. Kan tandborstning hjälpa? Kan jag tillsätta något i maten för att motverka och förebygga tandsten/plack?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Stallmima
0

Tandsten måste du gå till veterinären och få åtgärdat, går inte att borsta bort. Om det blir för mycket kommer katten och ha svårt att tugga och kan sluta äta. Lycka till och berätta gärna hur det går   🙂

molbojse
0

#1 nör sambon kommee hem kan kag be jonom ta bild. Såg bara en liten vit fläck på ena kindtanden, drygt 1mm i diameter. Utöver den såg jag inget annat.

burmamys
0

Du kan ge ett kryddmått kelp eller plaque off i maten, det gör så att plack inte stelnar till tandsten, och minskar även det plack som eventuellt redan finns. Plaque off innehåller kelp som verksam substans, så det är klart billigare att köpa kelp. Jag barfar mina katter och använder Djurapotekets kelp, både som källa till jod och för att det motverkar tandsten.

molbojse
0

#3 Ja, han ska ju barfas och planen är att börja så fort vi hittat eget boende. Just nu bor vi båda his sambons farmor vem ger torrfoder till sin katt. Därför Plus fortfarande äter torrfoder.. Kelp tänlte jag ju beställa när jag började planera barf.

burmamys
0

Ja blir ju lite svårt att kombinera med torrfoder 😊 Om du inte har möjlighet att t ex göra små köttbullar av köttfärs med kelp som du fryser in (de kan ju vara ganska små) och tar fram och ger honom varje dag eller iallafall ett par gånger i veckan?

ElisabethB
0

Du har fått bra råd, men vill tillägga att om han går med på tandborstning är det väldigt bra i förebyggande syfte. Mina katter tycker Bucacat är den enda tandkrämen som smakar gott, kostar en del men det är helt klart värt pengarna.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

burmamys
0

Ja om du kan vänja honom vid tandborstning så vore det jättebra! Och det ena utesluter inte det andra eftersom både kelp och tandborstning bidrar positivt!👍