Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 946 ggr
mariesdotter
0

Nyligen hemkommen kattunge

Halloj! Jag tänkte höra vad ni har för tips och råd ang. hur jag ska få min nya bebis att äta och dricka. Hon flyttade hit igår (12 veckor gammal) och har skrikit konstant sedan dess (jag har aldrig hört en kattunge gapa såhär högt nånsin förut). Hon satt under/bakom soffan igår kväll och när jag gick till sängs, tog jag in henne i sovrummet och skärmade av dörren. Den andra katten kommer in och ut, men lillskruttan gör det inte. Tänkte att det kunde vara en trygghet för henne att vara i samma rum som mig, så att hon inte irrade bort sig. Hon har inte ätit eller druckit något sen igår vid lunchtid (när vi hämtade henne), däremot har hon kissat på lådan. Jag har ställt fram både blötmat och torrfoder, samt vatten på flera ställen, men hon sitter bara under sängen och skriker. Bör jag avvakta och låta henne komma fram och äta av sig själv? Hur länge kan en liten unge gå utan att äta så att hon inte blir dålig? Tips och råd mottages tacksamt :)

Edhi
0

Låter det som om hon har ont? I sådana fall låter det inte bra. Prova locka fram henne med mat i handen. Ibland kan det behövas något extra gott. Kyckling går ofta bra, eller en bit fisk. Känn gärna på henne lite för att se ifall hon har ont och i så fall vart. Katter går ofta undan och gömmer sig när de känner sig osäkra eller ha ont. Det kan också vara så att hon bara behöva lite extra tid att vänja sig, katter är ju individer de med :)

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa

mariesdotter
0

Tack för svaret; det verkar dock som om jag oroade mig i onödan. Igår var hon framme och åt, drack, gick på lådan samt lekte lite så det gick över ganska snabbt :) man blir ju mest bekymrad när de inte äter, men det tog hon igen med råge igår kväll :P

ElisabethB
0

Ja, självklart blir man bekymrad. Men skönt att det bara var flytten som gjorde att hon inte riktigt ville/vågade äta.. 🙂🐱

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉