Kastrerad hona - häng mage?
Min katt har fått en rejäl hängmage ( hon har varit kastrerad lite över ett år tror jag? ) - det är inte att hon är tjock utan det är som hänghud.
nån sa till mig att det händer för att vet skär loss saker som sedan gör att allt faller ner eftersom det inte har samma fästen efteråt?
Jag kände att det var lika bra att kolla med andra kattägare bara för att se vad som är sant och inte, hon har inga problem med det hon ser bara rolig ut när hon springer.
Enligt min syster var det att hon har cornish rex i sig och att 'häng huden ' är ett tecken på ras standard. För det ska påminna om en tiger (?)
Jag har ingen aning själv, kan bidra med bild om så önskas men då måste jag ta en ny :)
Kastrerade hanar får också hängmage. Det har min äldsta huskatt.
/Maria
Det kallas "tigermage" och är helt naturligt, många katter har så. 🙂 Jag tycker det är charmigt! 😃
Edit: Det har alltså inte att göra med kastreringen. 🙂
Hängmage är vanlig missuppfattning har det beror på kastrering, men det gör det inte.
Men ja både hankatter & honkatter kan få det. Och inget med tjockhet heller att göra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Min kastrerade tjej har samma sak, ganska irriterande när man försöker
hålla koll på postkastrerings-vikten och inte har magen att gå på på samma
sätt. 😮
Det har min kastrerade hona med! Naturligt.

Zizi
Min kastrerade honkatt Zizi har även hon en liten "påse" på magen. Det dröjde 2-3 år (har jag för mig) efter operationen innan den blev synlig och det verkar inte störa henne på något sätt - och det är ju det viktigaste!
#6 precis så ser hon ut!
men vad skönt att höra att det är normalt, jag gillar att ha extra koll på mina husdjur så hellre fråga än att undra xD
Så kort är det genetiskt? så hon skulle fått det även om hon vore okastrerad? ( eller steriliserad, jag mixar dem hela tiden )
#7 Ja, det är som sagt inte kopplat till kastrering hängmage utan något gammalt som är kvar sedan katter var ökendjur.
Man kastrerar både hanar och honor idag :)
På en foderföreläsning av Tree of Pets sa de att lös hud kunde bero på spannmål.
#9 Även vilda katter har lös hud, vad jag förstått är det ett sorts försvar de har. Om ett annat djur eller en annan katt biter tag i dem så är de fortfarande så pass rörliga, tack vare den lösa huden, att de kan försvara sig.
#10 Aha, vad smart! Fast de kanske syftade på väldigt mycket lös hud. I och för sig är inte det de bästa föreläsarna då de såklart vill sälja.
#11 Ja, jag har ingen aning men spannmål är ju väldigt dåligt för katter så man vet aldrig. Man bör undvika det vilket fall.🙂
#12 Ja, det har du rätt i!👍
#9 Har ingenting med spannmål att göra :)
#10 Nja helt sanning är det inte i det men delvis är det nog det :)
#14 Googlar man på "primordial pouch" så får man upp massor av fakta om detta. 🙂
tex: http://news.petmeds.com/news/common-pet-conditions/why-do-many-cats-have-a-saggy-belly/
#15 Jag läser extremt sällan på engelska, då jag har svårt för engelska.
Minns inte vart jag hittade kring det men störst del beror tigermage pga att de var ökendjur förr, och hade något med vattensamlingar att göra. Minns inte exakt men någonting sånt
#16 Okej, jag läser i princip bara på engelska då det är mycket lättare att hitta information på det sättet. Ingen av sidorna jag läst på har nämnt något om vattenansamling men däremot står det på flera ställen att man inte vet exakt vad den beror på. Men även kattdjur som inte härstammar från öknen har så, exempelvis tigrar. Så vi får låta det vara ett litet mysterium helt enkelt.🙂
Det med kvarlevnad från deras liv som ökendjur, vätskereserv, har jag hört här i Sverige i många år men ja söker jag på utländska sidor hittar jag mer om andra teorin, vilket jag tycker låter mer rimligt. Vem vet vad som är rätt, det vi vet är att vissa katter får mer av varan, oavsett om de är kastrerade eller ej, än andra katter och det har inget att göra med vad veterinären gjort 🙂
#18 Precis :)
Findus har en rejäl hängmage haha! Freya syns det ingenting :)