Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett09-presentationer
Läst 3050 ggr
ElisabethB
6

Välkommen hem Kiara!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och Joanna välkomnar våran nya familjemedlem Kiara!
Kiara är en fd sommarkatt som hade turen att bli dumpad där det finns folk som bryr sig om katter.
Eftersom Joanna och Kiara inte riktigt är kompisar än är de i olika utrymmen här hemma för att de ska bli kompisar.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
5

..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
5

..

ElisabethB
5

..

ElisabethB
5

..

ElisabethB
5

..

ElisabethB
5

..

ElisabethB
4

Mjau blötmat smakar gott!

Carmarino
2

#0 Inte nog med att Kiara hade turen att bli dumpad där det finns folk som bryr sig om katter. Hon hade turen att hamna hos dig och Joanna också. ❤️🐱

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

ElisabethB
1

#8 Ja, hon hade tur i oturen så att säga. Kan inte förstå hur någon kunde tänka tanken att dumpa en så snäll katt. Hon är verkligen snäll, det jag tror gör att hon inte blev välkomnad på en gång av Joanna är att hon nog ganska snart växt färdigt och därför behöver de vänja sig vid varandra succesivt. Men jag har rådgivning från en av de som driver Änglakatten (i utbyte mot ca 10 kg njurmat som de fick efter Arturs bortgång), så det ska nog gå bra..

Carmarino
4

Det tror jag säkert att det gör, men det kan ta tid. Sammanförde själv två katter för rätt länge sedan. Den ena var en honkatt på ca 12-13 år, och det var hon som var "först på plats". Sedan tog jag hem en ung honkatt, några månader gammal.

Det som underlättade mest var att den gamla katten fortfarande var glad för att leka, och jag ägnade en hel del tid åt att leka med dem, bredvid varandra. Den lilla katten var väldigt imponerad av allt " den gamla tanten" kunde göra med snören och andra leksaker. 🙂

Så småningom så började de leka med varandra också, men det tog ca en månad innan jag vågade släppa ihop dem utan övervakning. På bilden är den nya katten lite äldre, men som synes så trivdes de väldigt bra tillsammans till slut. Är övertygad om att det kommer att funka fint för er också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
2

Glömde skriva att det är den gamla katten (Sandra) till vänster och den nya katten (Fia) till höger.

ElisabethB
3

Tror också att kastreringen som är bokad andra veckan i januari kommer göra det lite lättare för de att bli kompisar.. 🙂🐱Då kommer hon också få sin första spruta och ev chipmärkas (i annat fall kommer jag göra det i samband med hennes andra spruta, då jag vägrar ta pengar ifrån akut-veterinär-kassan)

Carmarino
3

Stort Lycka till! Ser fram emot att få höra mer om Joanna och Kiara framöver.

P.S. Fia var för övrigt den katt som var uppe och klättrade på min köksdörr och sedan blev mor till busungarna som också lärde sig hoppa upp på köksdörrarna. 🙂 Fotona finns under FOTO BOMB!.

Sandra var väl inte överdrivet glad över att få fyra yrväder i huset, men hon vande sig. Det gulligaste av allt var när den ena av ungarna (Frida), som avgudade "tant Sandra", började dia henne - och Sandra tillät det. Det trodde jag aldrig att hon skulle göra. Inte kom det någon mjölk, trots ivrigt trampande från Frida, men bägge två verkade trivas ändå.

(Ursäkta att jag kapat din tråd lite. Det var inte meningen, men kunde inte låta bli att dela med mig av bilderna.)

ElisabethB
3

Jag märker på både Joanna och Kiara att de har börjat lugna sig nu. Om de fortsätter att lugna sig i den här takten kommer de inom en vecka få börja skifta utrymme med varandra för att så småningom kunna vara tillsammans..

Jassan
1

Grattis!!  Så kul. Jag håller tummarna för att allt ska gå så bra som det bara kan gå. Så söt hon är o så fint namn hon har!❤️

https://jazzans.wordpress.com/

ElisabethB
2

Jadå, hon är väldigt fin. Jag kommer troligen inte sätta ihop de före kastreringen eftersom hon ska kastreras om ungefär två veckor så tror jag det är lite för kort tid att hoppas på att de ska bli så bra kompisar innan dess.. Men de är på rätt väg märker jag.

ElisabethB
1

Idag ringde upphittaren och frågade hur det går. Det är uppskattat när folk ringer och hör hur det går.

Jassan
1

#17  Ja, absolut. det känns fint att det finns människor som bryr sig!

ElisabethB
2

Idag har Kiara vågat sticka ut huvudet så pass långt att Joanna såg det, men sen vart det lite för otäckt. Det var iaf inget fräsande eller morrande förrän Kiaras framben blev synliga för Joanna.

ElisabethB
1

Även idag har Kiara gjort framsteg. Såg att hon har en hörntand som är ungefär till hälften borta. Ska be veterinären titta på den när hon ska kastreras. Igår kom hennes tröja, så jag provade den utifall den inte skulle passa så hade jag hunnit beställa en ny. Men den passade, så hon slipper ha en otäck krage på sig efter kastreringen.
Imorgon serveras Mjau portionspåse till frukost och Bozita älg till lunch och middag. Nam-nam!

Jassan
0

Så kul att det går framåt. En massa gottigottgott😃 

Vad är det för en tröja? Ja kolla upp hennes tand. Min har oxå det men det var ingen fara som tur var!

ElisabethB
0

#21 Det blev en sån här tröja http://www.kattkompaniet.nu/kattklader/troja-i-love-peace-svart. Eftersom hon med all sannorlikhet inte kommer gå med på att ha en krage på sig tycker jag det är snällare att ha en tröja på henne, som hon verkar tycka är helt ok att ha på sig.

ElisabethB
1

Nu har jag skaffat min favoritmat och kommit på hur jag ska göra för att matte ska gosa med mig så länge jag vill.. Dessutom var jag bara ca 1,5 meter ifrån Joanna utan att bråka, vi fräste bara till varandra för jag tyckte det var lite otäckt när hon var så nära. / Kiara

Jassan
1

#22  Aha!

#23  Så roligt att höra! 🙂

ElisabethB
1

Idag har vi gjort en övning. Joanna och Kiara var på varsin sida av dörren. Kiara ungefär 10 cm ifrån dörren, Joanna ungefär 1-1,5 meter från dörren.

Då fick de lite godis var. Joanna tittade på när Kiara fick sitt godis längre och längre ut från dörröppningen. Som längst tog hon en godis så halva kroppen var synlig för Joanna.

Det var faktiskt inget fräsande eller morrande alls idag.

Jassan
0

#25  Så duktig du är på det här. 👍

ElisabethB
1

#26 Du menar väl att Kiara är duktig? 😉

Jassan
0

#27  Ni är duktiga alla tre! hihi🙂

ElisabethB
0

Jag går på känsla och sen försöker jag använda de tillfällen som ges… Men jag har aldrig satt ihop två katter förut.

Carmarino
1

#29 Det märks inte. Tycker du verkar ha full koll på precis hur du ska göra för att få det att fungera. 🌺✨🏆🙂

ElisabethB
0

#30 Tusen tack! 🙂🐱🌺

ElisabethB
1

Idag gjorde vi samma övning, men med skillnaden att Kiara var nästan framme vid Joannas vattenskål innan hon gick tillbaka. Tänkte att vi gör den övningen 1-2 gånger om dagen fram till kastreringen, så ska det nog gå bra sen när operationssåret läkt att låta de umgås med övervakning och så småningom även ensamma.

ElisabethB
2

Igår och idag har vi fortsatt med "kompis-övningen" och det går framåt. Idag var Kiara och Joanna ungefär 4 decimeter ifrån varandra utan att bråka. Det var bara lite fräsande innan Kiara gick tillbaka till sitt utrymme. Jag tror det kommer att gå bra.

Jassan
0

👍

ElisabethB
1

Nu är det snart dags för första vaccineringen, chipmärkning, tatuering, kastrering och så ska jag be veterinären kolla Kiaras hörntand och klippa hennes klor om de har tid..

Kiara har stuckit in huvudet i transport-ryggsäcken när hon gick i stora rummet idag, men jag kommer ändå använda den lilla av mina två hårda transportburar när vi ska till veterinären eftersom jag inte vill ta onödiga risker att det sker en "liten olycka" i ryggsäcken. Det är lättare att göra ren en hård transportbur om det skulle bli en "kissolycka".

ElisabethB
1

Idag gick Joanna och tittade in i Kiaras utrymme innan hon gick vidare dit hon skulle. Kiara fräste lite grann, men det var inget bråk trotts att Joanna stog ca 2 dm från dörröppningen. Jag tolkar det som ett rätt stort steg mot att de kommer bli kompisar..

Jassan
0

Det går framåt.🙂Lycka till hos veterinären.👍

ElisabethB
0

Nu är Kiara helt ensam och övergiven på veterinärstationen. Hon kommer inte hem före hon blivit kastrerad, tatuerad, vaccinerad och chippad.
Andrei (veterinären) konstaterade att Kiara har tandsten. Jag var inte förvånad eftersom hon inte fått någon tandvård förut och dels att hon luktat apa i munnen (även om jag tycker det har blivit lite mindre illa med hennes andedräkt). Däremot är hennes "halva hörntand" ingenting annat än ett skönhetsfel.
Sen ska jag försöka spara ihop till matskålar som öppnar sig för id-chip. Jag passade på att fråga om det var en bra idé och Andrei sa att såna matskålar är bra. Glad

Jassan
0

#38  Kanon!👍

Therese
0
ElisabethB
2

Det har gått bra såhär långt. Hon är hemma och i stort sett som vanligt igen.. 🐱

Therese
0
ElisabethB
1

Idag var det öppet mellan Joannas och Kiaras utrymme i ca 1,5 timme och det var inget bråk. Joanna och Kiara morrade visserligen en del på varandra men som sagt inget bråk.

ElisabethB
2

Idag har Kiara fått en klo på baktassen klippt. Det tycker jag är ett stort steg eftersom hon inte har gått med på att jag gjort något med baktassarna tidigare.

Ellen89
1

Vad roligt att all gar bra 🙂

kattöga
1

Vilken tur, i oturen, att Kiara hittade dej och sin nya familj! ❤️🐱

Och det går ju framåt med raska steg! Toppenbra jobbat!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

ElisabethB
1

Nu ska vi prova med att låta katterna ha öppet mellan sig i natt och fungerar det får de vara tillsammans på "heltid" när jag är hemma… 🐱

ElisabethB
2

Nu har de varit tillsammans sen jag kom hem i fredags och det har inte varit något slagsmål i helgen. Ska jag våga låta de vara tillsammans när jag inte är hemma eller är det för tidigt?

ElisabethB
2

De har varit tillsammans själva idag och det verkar som det har gått bra. Så de får fortsätta med det. Kanske kommer någon bild på de två tillsammans, men än är de inte tillräckligt bra kompisar.

ElisabethB
1

Det går sakta men säkert framåt för lilla mig. Jag har kommit på att om jag äter min mat i matbåset slipper jag vakta maten, utan kan äta i lugn och ro.
Joanna och jag börjar komma lite bättre överens, även om vi fortfarande inte är riktigt kompisar. Men hon verkar inte så jättefarlig längre även om hon är större än mig.
Min päls har börjat bli lite mjukare nu och jag får mat som smakar bra.
Dessutom sover jag med min adoptivmamma i hennes säng nu om nätterna istället för ensam i en ladugård som är beckmörk om natten..
Mjau!
/Kiara 🐱

Therese
1

Det låter ju hur bra som helst! :)

ElisabethB
2

Jag har fått vara lite utanför porten och så har jag börjat hoppa upp på bokhyllorna och garderoberna. Dessutom är jag glad att jag lärt mig hur jag ska tala om för min adoptivmamma när jag vill upp i mitt matbås. / Kiara

Therese
0

Hihihi bra katt! Bra katt! Ta vara på din slav! :)

ElisabethB
0

Det ska jag, men just nu är hon olydig. Jag har tjatat på henne sen min mat tog slut att jag vill ha påfyllning men hon bara säger att jag måste vänta till nästa måltid.. Jag vill ha mat NU!!! 😡

ElisabethB
3

Hej alla mina vänner!

Kiara här. Tänkte bara berätta att jag trivs bra hos min adoptivmamma och adoptivsyster. Min adoptivmamma hjälper mig att lägga in en bild på mig och min adoptivsyster Joanna.

Ha det gott!

Mjau!

Kiara

kara_murray
0

Jag är nyfiken hur det går lilla Kiara och Joanna? Går det bra? Accepterar de varandra?

ElisabethB
1

Mjau!
Det går bra för Joanna och mig. Joanna tvättar mig ibland och vi leker ofta, det är "kuligt" att leka med min adoptivsyster.. Vi sover även tillsammans då och då. Så får jag mat som smakar gott och mättar min lilla mage.. 🐱
Just nu sitter jag i Joannas matbås och försöker norpa lite torrfoderkulor ifrån henne medan hon tvättar mig när jag har nosen i hennes matskål.., hihi 👋
Mjau!
Kiara

ElisabethB
2

Hej mina vänner!
Kiara här.
Nu har jag bott hos min adoptivmamma på två ben och adoptivsyster på fyra ben i 8 månader (imorgon). Jag trivs bra och leker och busar, men vågar inte gå ner för trappen till porten än, men vi får sträcka på benen i trapphuset och jag har blivit kompis med en granne som jag kallar kompis och en annan granne som jag kallar han i trappen för han sitter alltid i trappen när han gosar med mig.
Jag har behandlats mot skabb i öronen, svamp i öronen och mask i magen och nu har jag blivit lagom hull säger min adoptivmamma. Hon har sagt att hon ska boka tid för en hälsokontroll för mig och Joanna snart, så vi får väl ta och gå dit…, usch - inge roligt..
Ha det gott!
/Kiara, världens bästa husskatt!

kattöga
0

Å va roligt att det går så bra i din nya familj! Dom tar bra hand om dej tydligen! Grattis till bästa familjen! Och att du får så många nya vänner.'

Veterinären, äsch, det går snabbt över o sen är allt som vanligt igen.

😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow!