Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 767 ggr
Wony
0

Mjau/Bozita - lika?

Våra katter är rätt rejält kräsna, men nyligen chansade jag och köpte hem ett par tetror Mjau oxkött i sås, som konstigt nog verkar gillas av alla katterna här (annars är den enda blötmat de älskar Applaws, Cosma och vissa sorter Whiskas). Vi har tidigare haft Bozita hemma i några av smakerna, vissa gick bättre, andra ratades mer eller mindre helt. Det jag funderar på är om Mjau och Bozita har såpass snarlika recept att Bozita nötkött i sås i princip är samma som Mjau oxkött i sås? Vet någon om de bara är liknande eller om de är samma mat egentligen? Det vore ju smidigt att kunna beställa hem en massa Bozita, som ju är lite billigare per kilo! :)

Karmatarerskanise
0

Jämför innehållet på nätet.

Wony
0

Sist jag kollade var det snarlikt/lika, men det jag även vill veta, vilket kanske inte framgick nog tydligt, var om det är samma för katterna smakmässigt eftersom de är kräsna.

Zepp
0

Mina katter var j*vligt kräsna.. åt bara mat ur burkar, vägrade mat ur tetror!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ElisabethB
0

Köp en och prova.. Har du någon djuraffär eller Granngården i närheten? De brukar ha Bozita.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Wony
0

#4 Har inte sett Bozita på Granngården, finns en djuraffär rätt avlägset som kanske har dock. Häromkring finns det inte så mycket saker för djur i allmänhet, tyvärr.

ElisabethB
0

Ok, här finns Bozita i princip överallt…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Wony
0

#6 Det beror säkert på var i landet man bor, där vi bor är det dels tunt med affärer som säljer djurprylar, och den Granngården vi har verkar ofta ha ett lite mindre sortiment än vissa andra Granngården jag varit till. Kan hålla lite utkik om jag är på någon annan ort någon gång. Jag minns bara att jag sett Mjau på burk på vår lokala Granngården och den sortens mat ratar de totalt, lite synd med tanke på att det är mycket billigare.

CaptainBunchie
0

Både Mjau och Bozita ägs (säger man 'ägs'?) av Doggy AB, så innehållet borde vara mer eller mindre samma tänker jag. Det är väl det som man brukar kalla 'systerbolag'? Vi har testat båda sorterna, men det enda som går hem för vår treåriga tjejkatt är Mjaus portionpåsar i gelé, haha. :)

Vad jag har sett, iallafall i butik här i Jönköping (både på mataffärer och djuraffärer) är Mjau's tetrapack billigare än Bozita's.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Baltazar13]
0

Jag vet inte hur snarlika de är men föredrar definitivt Bozita eftersom det där är redovisat vad de innehåller. Inte bara "Kött och animaliska biprodukter" som det står på Mjau och många andra billigare blötmatsförpackningar. Jag har inget emot kött och animaliska biprodukter i sig men jag vill veta från vilket djurslag det kommer från.

[fritte1974]
0

Bozia inhåller mera kött i alla fall

Karmatarerskanise
0

#10 Hur menar du? Mjau innehåller 100% animaliska proteiner.

[fritte1974]
0

11 Mjau har 4% kött och bozitza 20% fattar du 16% skilnad på kötthalten

Wony
1

#12 Nej, de 4% som anges är för den specifika smaken, alltså t ex 4% anka i smaken med anka osv. Det är dock mycket mer kött än så, men av andra djurslag.

CaptainBunchie
1

#12 Det jag tror du har missuppfattat är att det är den specifika köttsorten i de själva köttbitarna. T.ex:

Mjau Oxkött i gelé:
Sammansättning
Kött och animaliska biprodukter* (varav nöt 20% i biten), mineralämnen.

Analytiska beståndsdelar
Protein 7,5%, fettinnehåll 5,5%, kolhydrater (NFE) 1%, växttråd 0,2%, råaska (mineraler) 2% (därav kalcium 0,4%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 83%. Omsättbar energi 300kJ/100g._
*Naturliga råvaror._

Bozita med Nötkött i sås:Sammansättning: Kyckling, nöt (6% i biten), gris, kalciumkarbonat, dill,  jäst (b -1,3/1,6-glukaner 0,01%).

Analytiska beståndsdelar: Protein 8,5%, fettinnehåll 4,5%, kolhydrater (NFE) 1,2%, växttråd 0,5%, råaska (mineraler) 2,3% (därav kalcium 0,35%,  fosfor 0,3%, magnesium 0,02%), vatten 83%, _omsättbar energi 290 kJ/100g.

(edit: tog visst lång tid att skriva inlägget så såg nu att någon annan hann före, hehe)
_

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_