Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 532 ggr
Catlady91
0

Katt eller inte?

Hej! Jag funderat på att skaffa katt, när jag flyttat till min nya större lägenhet om nån månad 😊 har en kompis, vara mammas ena katt verkar vara dräktig. En blandras 😊 Jag har haft katt en gång i mitt liv, och då var jag liten. En katt som skrämde mig, så nu är jag rädd för katter. Men denna katthona träffade jag för nån vecka sedan, och hon var så lugn och harmonisk! När hon låg i mitt knä kände jag ett sådant lugn och mådde så bra. Lider av psykisk ohälsa och adhd, så det hjälpte faktiskt att ha en katt i knät. Denna hona har haft en kull förr, och de var alla lugna ungar. Vilket är precis det jag behöver! Det är dock en del saker jag oroar mig över… • Förstör katter lägenheten så som det sägs? • Kan man få dom att inte klösa på möbler och väggar? • Är det svårt att få dom rumsren? (Kattungen kommer vänjas vid låda innan jag hämtar) • Vad är det jobbigaste/värsta med att ha katt? • Vad är det bästa med att ha katt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Helena1978
3

Tråkigt att höra att katten skrämde dig så att du blev rädd för katter.

Några svar och lite tänkvärt, fast det var 14 år sedan jag hade en kattunge härhemma, då mina katter är 14 och 17år:

Att ha klösmöbler till katten ger den ett alternativ till att vässa klorna på tapeter eller möbler. Ha tålamod och vänj den vid att vässa klorna på rätt ställe. Mina hade en massa hyss för sig i kattungeåldern, men det hör ju till, ju äldre de blir, desto bättre förstår de vad som är tillåtet och inte.

Skaffa en försäkring på katten i fall något händer den.

Mina katter har varit helt rumsrena när de kom till mig, en blev dock en sängvätare när han kom upp i 7 månaders ålder, jag hade två andra katter och pga stress och hormoner så började detta oönskade beteende, jag ringde veterinären som gav mig tips på hur jag skulle gå till väga, jag följde dessa och han kastrerades vid 8 månader, efter det kissade han aldrig mer i sängen utan gick på låda igen.

Vaccinera och Chipmärk/ID märk katten och registrera den om det inte är gjort, kastrera den när den är mellan 6-8månader (kan ju vara nya regler nu i vilken ålder man bör kastrera?)

Vem är kattvakt?

Låt aldrig choklad, mediciner och annat som inte är bra att äta för kattungar/katter ligga framme.

Tänk på att vissa krukväxter kan vara giftiga för katter.

Det jobbigaste med katt är om dom blir sjuka, eller skadade, och att ta beslutet när det är dags att avliva katten pga sjukdom eller hög ålder, men det är det ansvar man har som djurägare oavsett vilket djur man skaffar. Att ha kvar ett djur som lider för sin egen skull är bara egoistiskt och dessutom förbjudet enligt lag.

Tråkigt också om de som kattungar råkar sätta någon av tassarna i sin egen bajs, och sedan går omkring innan man hinner få tag på dem.

Jag tycker att det bästa med att ha katt är att man aldrig är ensam, det är alltid någon som väntar på en, man har sällskap och jag tycker om det ansvar som medföljer med att ha ett husdjur, mysigt att pyssla om dem.

Skulle kunna skriva en hel novell om katter här, men sätter stopp nu.

Jag kan inte svara på frågan om du ska skaffa katt eller inte, det beslutet lämnar jag till dig.  ;-)

Catlady91
0

Hur är det med kattsand? Vilken är bäst? Vill inte ha nån lukt i lägenheten!

[[eskils_]]
7

Att ha en harmonisk spinnande katt i knät är ju en positiv upplevelse, som du skriver.

Du skriver att du lider av psykisk ohälsa och är rädd för katter och är osäker på om du klarar de nackdelar som en riktig katt onekligen medför, t ex tapetklös och urinlukt. Då kanske en sådan här mekanisk katt vore något för dig:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/robotkatter-skapar-trygghet-for-dementa

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/battre-liv-med-robotkatt

Du kan ju kontakta något äldreboende och fråga var man köper dem. Lycka till!

Catlady91
1

#3 Nej tack, vill ha en riktig katt. Annars kan jag lika gärna strunta i det.. Vill ha ett sällskap 😊 vet att man kan lära katter att inte klösa på tapeter och möbler, och har redan bestämt att ta ut semester när katten hämtas(om det blir nån katt) för att kunna vara hemma och lära katten vad som är rätt och fel, få den att bli trygg hos mig och lära sig var lådan är och så. Så isåfall blir jag hemma 12 dagar med katten i början 😊 Annars jobbar jag heltid, och under tiden jag är på jobbet planerar jag att ha nån aktivitetsleksak eller liknande framme om katten kan leka med medan jag är borta 😊

Pia-69
6

#4 Om du inte vill att katten ska klösa på soffor och väggar så måste du skaffa ett rejält klösträd gärna två st! Att få klösa är ett grundläggande behov hos alla katter och det måste tillgodoses och man ska inte försöka lära dom att inte klösa. Lycka till!🙂

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Alex&company
6

Jag skulle faktiskt satsa på en raskatt istället om jag var du. Dels så bidrar du då inte till buskaveln men framförallt om du är rädd och han psykisk ohälsa så tror jag att det är bra att köra med bälte och hängslen och köpa en katt som du kan förutse temperament och behov för bättre. Ytterligare en fördel är att om det skulle visa sig att ni inte passar ihop eller att livet förändras så är det extremt mycket enklare att sälja/omplacera en raskatt än en huskatt.

Catlady91
0

#6 jag får lämna tillbaka katten om det inte funkar

Catlady91
0

Några tips på kattsand som inte luktar? Har sett att det finns kattmat för innekatter, är det bra?

Uppkatten
8

Evercleans kattsand är bra om man vill undvika lukt.

Ingen kattsand ska spolas ner på toaletten, även om det påstås att vissa nyare sorter fungerar att spola ner.

Det finns ingen anledning att gå på reklamtrick om "kattmat för innekatter". I början ger man den maten som katten är van vid och så småningom kan man slussa in dem långsamt på bättre foder vid behov. Ett bra foder är t ex Mjau blötmat, och all blötmat är bättre än torrfoder.

Man kan inte lära katter "vad som är rätt och fel", eller var de inte får klösa, däremot kan man med rätt miljöåtgärder och erfarenhet anpassa sin bostad så att det fungerar bra för både katt och människa. Bra klösmöbler är t ex viktiga eftersom katter har ett inbyggt behov av att klösa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
0

Jag vet några som lärt sina katter var de får och inte får klösa..

cattisa
4

En bra klöspelare är utformad så att de flesta katter hellre vill klösa på den än på möbler eller andra ställen. Sedan gäller det att placera den på rätt ställe också, så att den uppfyller kattens önskemål.

Katter är ofta envisa underbara typer. Om det går är det ofta mest praktiskt att hitta ett alternativ åt dem som både människa och katt tycker är bättre än att ge sig på möbler. Det gäller många andra saker också som katterna gör och  som vi människor kan uppfatta som problem. Det gäller att vara lite klurig och få katten att tro att den har vunnit.  😉🐱

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Catlady91
0

#11 jo, har fattat att man igen äger katten utan katten äger dig 😂 vet också att de kan vara lite ”jävliga” och göra det de vet att de inte får 😜

Carmarino
9

Om du jobbar heltid så skulle jag rekommendera två katter i stället för en. Det är inte säkert att det räcker med aktivitetsleksaker till den. Har du två stycken så har de sällskap av varandra och kan leka på ett helt annat sätt än vad en ensam katt kan. Har katten tråkigt så är risken stor att den ger sig på inredning och annat för att sysselsätta sig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
5

#13 Jag håller med.

Att ha en ensam katt när man jobbar heltid skulle inte jag rekommendera. Katten är ju bara drygt 13 veckor när den bli lämnad ensam hela låga arbetspass.😕

/Maria