Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 01-allmänt
Läst 597 ggr
Catlady91
0

Byta namn på chippad katt?

Hej! Kan man och får man byta namn på en chippad katt? Den är väl chippad på det namn som den hade när den chippades?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
5

Vad du kallar katten hemma spelar ju ingen roll. Bara ditt namn och dina kontaktuppgifter stämmer med kattens id nummer

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Karmatarerskanise
2

Precis. Det är ägaruppgifterna som är viktiga.

Catlady91
0

Så hon hon heter Mysan på chippet, men jag kallar henne t ex Molly, spelar ingen roll? Man kan inte byta namn på chippet?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
2

Vet inte om det går att byta men mina katter har  sina hela stamtavlenamn på sina chipp och sen har de ju hemmanaman hemma.

Jag skulle inte bekymra mig mer för det Låt det vara och njut av katten.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

OberonsMatte
3

Ja, det går att byta namn på katten i ägarregistret om man uppger id-numret. För att vara kopplat till ett namn måste id-numret vara ägarregistrerat i SKKs DjurID och/eller Sveraks id-register.

Sajtvärd Katter iFokus

cattisa
3

Instämmer med #5.
Jag bytte namn på min chippade och registrerade katt när jag köpte henne. Hon är en vanlig huskatt och har ingen registrerad stamtavla. Det är möjligt att det är svårare med raskatter med stamtavla.

Egentligen spelar det väl ingen roll vilket det registrerade namnet är, men det är lite enklare hos veterinären t ex om namnet i pappren stämmer överens med det man kallar henne. Och min katt hade helt fel namn registrerat. Det passade henne inte alls och hon lyssnade inte till det.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[[eskils_]]
1

Som #5 säger, säkert kan man byta det officiella namnet på katten om man vill, precis som att man kan och bör anmäla ändrad adress i registret när man flyttar. 

Gå in på registret och följ instruktionerna. T ex här: https://www.skk.se/sv/om-skk/djuridse-skks-agarregister/katt/registrera-katt/