Några små frågor
Hej! Har några små frågor som jag gärna vill ha hjälp med. 1. Hur ofta ska man göra rent kattlådan helt? Dvs byta sand helt, skura den m.m. Har en katt. 2. Laserpekare, bra eller inte? Är uppväxt med hundar, och de blir stressade av laserpekare. Lika för katter? 3. Min katt blir GALEN på kvällar/nätter ibland. Oavsett om jag leker med henne eller inte. Försöker aktivera min katt dagligen, och lämnar aktiverande leksaker framme hela dagarna och hon leker lika bra ensam som med mig. Tips på det? 4. Hon äter Friskies. Har provat fyra olika torrfoder, men det är vara Friskies hon vill ha. Hon ska ha ca 1dl om dagen, och det får hon. Ändå är hon vrålhungrig vissa nätter. Eftersom hon är kastrerad, vill jag inte ge mer än rekommenderat. Vad kan jag göra för att göra henne nöjd? 5. Hon klättrar på gardinstängerna, och nu har bon väckt mig två gånger för att hon rivit ner en gardinstång när hon varit där uppe. Hur får jag henne att sluta vara där? Hon har möjligheter att vara högt upp annars. 6. Hon har blivit bortskrämd två gånger från köksbänken, och lätt bränd av spisen en gång, men ändå hoppar hon upp. Vad ska jag göra? Jag misstänker att min katt lider lite av ADHD, för hon är överallt och ingenstans. Och lär sig inte av misstagen! Hon bränner sig, ramlar och slår sig, blir skrämd, ändå gör hon om allt! Hon är 1 år, kan det ha med saken att göra?
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

!, Jag tömmer kattlådan skurar ur den och häller tillbaka sanden och fyller på när sandnivån blir låg. Är det bajs på kanten av lådan så gör jag det direkt då jag ser det.
2.Ett par av mina katter gillar laserpekaren en del inte.Sen inte att stressnivån ökar vid lek med laserpekare.
3.Det kan vara bar at plocka undan vissa leksaker för att sen ta fram dem efter ett tag.Då blir de nya och spännande igen.Katten är ju ett nattdjur så självklart blir de aktiva på kvällen.
4.Friskie kattfoder borde inte ens få kallas kattmat.Försök att vänja in ett bättre foder. Klart att katten blir hungrig om hon äter ett sånt foder.
5.Ta ner gardinstången 😉
6.Sätt kastruller med vatten i på de varma plattorna.
Vissa katter är överallt alltid.
Stolt ägare till tre La permer
Vill inte ta ner gardinstängerna, vill ha gardiner. Hon vill inte ha annan mat. Har provat men det går inte. Hon hoppar upp hela tiden, inte bara när det är varmt.

Man får vara envisades än katten när det gäller maten. Börja med att ge mat tre gånger per dag och ta sen bort maten. När katten lärt sig att äta på bestämda tider erbjuder du henne annan mat blandad med den maten hon är van vid. Maten hon äter nu är bara skräp. Skulle du låta dina barn äta snabbmakaroner med ketchup fyra gånger per dag?
Håller med # 1 och #3.
När det gäller maten förstår jag att det kan vara frustrerande, när man provar sort efter sort och älsklingen ratar det, katter kan vara väldigt kinkiga. Man vill ju att de ska äta och må bra! Titta inte för mycket på förpackningen hur mycket du skall ge, det kan vara väldigt individuellt, försök hålla koll på hullet, det är den bästa indikatorn! Det är inte alltid så att kastrerade individer blir lätt överviktiga. Jag har själv en kastrerad katthona som är av den späda typen, har tidigare också haft både katt och hund som varit kastrerade som inte alls haft några tendenser på att bli överviktiga. Min katt har fri tillgång till torrfoder, det funkar bra. Kan det vara en idé? Då reglerar hon det själv om hon inte blir fet. Men det är också som Monica säger, får hon inte i sig den näring hon behöver så kommer hon att fortsätta vara hungrig. Det är jobbigt tills man hittar ett foder med rätt näringsinnehåll som passar den kräsne! Kämpa på och lycka till!
💖🧡💛💚💙💜
Jag vill inte ge Friskies, jag vill ge bättre mat. Jag köpte Bilnax, det ratar hon. Försökte att vänja henne genom att blanda, det gick ganska bra. Tills jag gav henne enbart Bilnax. Då tittade hon på maten, sen på mig. Fick tillslut tömma skålen och hälla i Friskies, då åt hon. Har ni tips på någon annan mat? Så bra som möjligt, men helst inte för dyrt.

Helst ett som har hög kötthalt och spannmålsfritt. Gå till en djuraffär och be att få smakportioner av olika sorter.
Torrfodret som finns i mataffärer har låg kvalitet och uselt innehåll.
Hmm.. Får nog göra det imorgon när lönen ändå kommer. Ni har inga tips? 😊
Fortsätt blanda Friskies med något bra foder, det är ju iallafall bättre att katten äter blandad mat än bara den dåliga Friskiesen. Och om katten inte är överviktig så kan den få fri tillgång/ äta sig mätt, alla katter blir ju inte feta av fri tillgång, har själv en katt som aldrig äter mer än vad den behöver och är perfekt i hullet.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!