Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 499 ggr
Catlady91
0

Katt på gardinstängerna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har problem med att min katt gärna är uppe på gardinstängerna. Har dubbla stänger, och i sovrummet är hon gärna uppe på stängerna. Imorse vid halv sju väckte hon mig genom att lyckas riva ner en stång. Hon kommer ut då min säng står vid fönstret, så hon hoppar upp pp huvudgaveln och sedan vidare upp till stängerna. Vill inte ändra det, då hon även tar sig till fönstret från huvudgaveln. Någon som har tips på hur jag får henne att inte hoppa upp dit? Jag leker med henne varje dag tills hon blir trött, samt hon roar sig själv mycket.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Karmatarerskanise
3

Eftersom hon gillat att vara högt får du antingen fäst stängerna eller ta bort möjligheten att komma upp. Till ett fönster hoppar en katt lätt utan hjälp om den inte äf sjuk eller skadad.

Catlady91
0

Fönsterbrädan är väldigt smal, så hon kommer inte upp dit hur som helst. Framförallt när jag har mörkläggningsgardinen för på kvällarna. Stängerna sitter fast, men hon fick ändå loss en av dom. Det var en kirschatång hon fick loss, konstigt nog.

Pia-69
7

Skaffa takhöga klösträd som hon kan klättra i istället, så kanske inte gardinstängerna är så intressanta längre.

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Catlady91
0

Hon har ett relativt högt klösträd, och tillgång till garderoben. Hon vill inte vara högst upp på klösträdet, och är väldigt sällan på garderoben. Katten är runt 1 år, varit hos mig en vecka. Hon har börjat testa mig lite. Kan detta vara ett test från henne också? Vill gärna ha tips på hur jag får henne att inte hoppa upp på bänkar och bord. Hon har redan bränt sig lätt en gång på spisen, men hoppar ändå upp igen…..

[[eskils_]]
9

Om katten har varit hos dig i en vecka tror jag att hon håller på och inspekterar sitt nya hem och revir helt enkelt - fullt normalt i sht för en så ung katt. 🙂 Tror inte alls att hon försöker "testa" dig.

Man kan inte förbjuda en katt att hoppa upp på bänkar och bord, utom möjligen ett matbord där människor sitter och äter. Om man försöker förbjuda sådana saker är risken att man skadar relationen till katten. Och det vill man ju inte.

Caersa
2

Skaffa högt klösträd som är Höjd: ca 240–260 cm

Karmatarerskanise
4

#5 Man förstör inte relationen av att ha regler. Mina får inte vara på borden och diskbänken utan åkte ner direkt med ordet nej. Evighetsjobb, men inte tar dom skada av att veta vad vi önskar och inte.

Pyttelite
5

Kan du inte skaffa en hylla ovanför gardinstången som hon kan hoppa till utan några problem.

Du kan ju även skaffa några kortare hyllor så att hon kan "hoppa sig upp" till översta hyllan.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Catlady91
0

#8 hmm, ingen dum idé.. Bara det att jag kanske ska flytta snart, och vill lämna så lite hål som möjligt i väggen

Uppkatten
5

Ställ alltid en kastrull fylld med kallt vatten på spisplattor som nyss har använts. Då blockerar kastrullen så att katten inte kan bränna sig på spisplattan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.