Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 680 ggr
queenlinnea
0

Gör sina behov i lägenheten

Hej!

För att göra en lång historia kort så tar min bästa kompis hand om min svärfars katt. Han är en 10 år gammal bondkatt, kelig och social. Värt att veta är att han har varit ensam (dock med tillsyn varje dag) ett tag innan han fick komma till min kompis. Han har nu bott hos henne i fyra veckor, och för en vecka sedan så började han kissa utanför lådan. Nu bajsar han även utanför på golvet, inte ens i närheten av lådan. Är det någon som vet varför han gör såhär? Han verkar trivas i hennes sällskap annars.

Oerhört tacksam för svar.
Vänligen,
Linnéa

OberonsMatte
2

Utekatt eller innekatt? Hur stort bor din kompis? Finns det andra djur, katter eller barn? Hur många toalådor? Var är de placerade? Vilken lådmodell? Vilken lådstorlek? Vilken kattsand? Vilket sanddjup? Hur ofta rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

queenlinnea
1

#1 Utekatt som med tiden blivit innekatt av komplicerade orsaker. Hon bor på 45kvm, ensam, inga andra djur. Han har en låda (https://www.arkenzoo.se/mypet-kattoalett-solid-svart?58555) som är placerad i köket. Dock har hon tagit bort själva ''luckan'' på lådan. Sanden som används är Ever Clean - Unscented Extra Strong Clumping. Min kompis säger att hon häller i sand upp till hälften av lådan, vet inte hur mycket det säger er. Hon rensar den varje dag, ibland fler gånger varje dag.

Calcifer
1

Hon kan dels prova att ta av huven, sen även att ha en låda till, och att absolut städa den mer än en gång om dagen. Jag rensar mina lådor minst tre gånger om dagen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
3

Till att börja med bör hon skaffa ytterligare en låda (minst) eftersom många katter föredrar att kissa på andra ställen än där de bajsar. (en kisslåda och en bajslåda eller bara möjlighet att välja och byta låda). Hon bör även ta bort taket/huven så att lådorna blir helt öppna.  De flesta katter föredrar att kunna hålla uppsikt över omgivningen (åt alla håll) när de utför sina behov och kan vara känsliga för att känna sig instängda i trånga utrymmen med endast en "flyktväg".

Står lådan i närheten av kattens matplats så är det inte en lämplig placering av lådan. Bättre att ställa lådorna i andra delar av lägenheten.

Var och på vad kissar katten när han kissar fel? Var och på vad bajsar han fel? Står han upp och sprutar urin på väggar och liknande eller sitter han som vanligt när han kissar? Är det småskvättande eller tömmer han blåsan som vid ett vanligt lådbesök?

Sajtvärd Katter iFokus

queenlinnea
0

#3 Han hade en låda utan ''huv'' första veckan, då skvätte han mest ut all kattsand på golvet. Han är ju iofs ganska stor, han kanske känner att han inte får plats i lådan? Min kompis jobbar 8h om dagen med 20 min restid, men hon städar så ofta hon kan såklart.

queenlinnea
0

#4 Ska framföra detta, tack! Han kissar på mattor och bajsar på golvet under matbordet bland annat. Borde kanske nämna att han spyr ofta också, ibland 1-2 ggr per dag :( Han kissar så att han tömmer hela blåsan, han dricker väldigt mycket.

OberonsMatte
2

#6 Om katten dricker väldigt mycket så borde det betyda att han även kissar mycket och då är det extra viktigt att rensa både morgon och kväll (+ när katten har bajsat) och att ställa fram fler lådor så att det alltid finns fräscha alternativ (både för att kissa och bajsa i) . Att han dricker mycket (och kräks) kan bero på sjukdom eller t.ex. nedsatt njurfunktion som det är viktigt att i så fall sätta in behandling mot så ett veterinärbesök skulle nog också behövas.

Sajtvärd Katter iFokus

queenlinnea
1

#7 Hon plockar fram den ''gamla'' lådan också på en gång så att han har två, samt flyttar den ena från köket. Har själv djur (marsvin) så jag har reagerat på mängden vätska han konsumerar… Ska se om jag kan ordna en tid till veterinären. Tack igen!

Catlady91
1

Kan vara så att han inte känner sig trygg i att det är hans revir. Finns det katter utanför som kan störa? Är han kastrerad? Köp lite klösbrädor, så han kan markera sin lukt på dom istället för på mattor och golv. Flytta kattlådan till det rum han kissar fel mest i, han kanske tycker den är på fel plats? Köket är ju ett rum där det lätt kan bli spring och mycket ljud, så jag skulle ställa den i badrum eller hall, eller ett rum längre in i lägenheten. Testa byta kattsand till ett finare, det kanske gör ont i tassarna av sanden? Jag kör Ever Clean Total Cover, den är en väldigt fin sand som min katt gillar. Min katt accepterar iofs all sand, men hon verkar gilla denna bäst. Vilket jag också gör, som tur är 😂 den har ingen doft, för sådant kan störa katten. Ta bort taket på lådan. Eftersom han är stor så kan han känna sig instängd. Ha en låda med högre kanter runt om, förutom fram där han kliver in. Äldre katter kan ha problem att ta sig över höga kanter. Se till att ha en stor låda. Jag skulle säga att en kattlåda inte måste vara just en kattlåda. Man kan ju ha en vanlig förvaringslåda som man köper billigt på t ex Rusta. Då får man mer valmöjligheter. Man kan då välja en högre och bredare låda, och såga/skära ut framtill så katten kommer i lådan. Har han dessutom varit utekatt i hela sitt liv, så kan det vara en vana också. Han är nog van att ha rymligt när han gör sina behov, då får man försöka tillgodose den vanan. Du kan ju heller inte vänta dig att du kan gå från att ha en toalett på 30kvm och sedan ha en toalett på 5kvm utan problem i början 😊 

Så min rekommendation är större låda på ett mer avskilt ställe i hemmet, klösbrädor som han kan markera sitt revir på och då samtidigt träna muskulaturen, och ha tålamod. Och eftersom han dricker och kissar mycket, kontrollera hos en veterinär så allt är som det ska. Det låter lite oroväckande, tycker jag. Kan ju vara så att an har problem med njurarna, eller blåsan, och kanske inte hinner till lådan?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maria
3

Han kanske borde besöka en veterinär?

/Maria

[[eskils_]]
3

Du har fått flera goda råd. Här kommer lite till.

När man tar över en katt är det viktigt att få den att känna sig hemma. Man tar med "hemmaluktande" filtar o dyl som katter gillar från förra hemmet, man fortsätter med samma sand och samma mat som katten är van vid. Man spelar inte hög musik i början. Man ordnar utsiktsplatser i ett eller flera fönster, med bekväm dyna för katten.

Och självklart ska lådan inte stå i samma rum som mat- och vattenskål.

Feliway är också en självklarhet att sätta i minst ett vägguttag.

Hoppas det löser sig för kissen!

cattisa
0

Jag skulle föreslå att kompisen börjar med att ta bort huven. En del katter gillar inte det, utan vill kunna ha koll på vad som händer omkring dem.

Lustigt nog har jag märkt att ju mer sand man har i lådan desto mindre sand hamnar utanför när katterna gräver. Jag har haft riktiga djupgrävare flera gånger. Lösningen har blivit större/djupare lådor med tjockare lager sand. Det spelar ingen roll att det inte är så mycket kant kvar på lådan ovanför sanden. Den stannar bättre i lådan i alla fall.

Jag gillar också Ever Clean extra klumpbildande oparfymerad sand, och det verkar katterna här hemma göra också. Den är nog rätt snäll mot tassarna och skön att gräva i.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen