Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 06-kattmat
Läst 822 ggr
Catlady91
1

Min katt vägrar blötmat!

Hej!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Pyttelite
0

Låt din katt äta vad den tycker om istället för att tvinga på den mat den inte gillar. Får din katt tillräckligt med vatten är det inga problem med att den äter torrmat. Däremot kan du skapa problem om du ska tvinga i den blötmat. Om din katt är överviktig kan du reglera matmängden men prata med en veterinär först.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Catlady91
0

Min katt är inte överviktig, hon har bra hull 😊 jag vet inte om videon funkar, för den fungerar inte för mig.

Det har skapats en diskussion om detta, då många tycker det är hemskt att min katt inte äter blötmat..

Pyttelite
1

Bry dig bara om vad din katt och vad veterinär tycker. Äter din katt torrfoder och den mår bra av det är det bevis nog för att inte ändra på dieten. Har själv en petig katt som inte gärna äter blötmat. Hon är fullständigt frisk och mår bra. Även jag har trixat med att köpa olika blötmatsfabrikat men hon vill inte och slipper därmed all färsk mat. Ibland får hon små skurna köttslamsor som hon ibland äter men inte alltid. Satsa gärna på en högkvalitativ kattmat men var försiktig när du byter foder om du gör det. En katt har känslig mage och ska inte svältas så gå varsamt fram.

Catlady91
0

Hon äter ett foder som är väldigt bra. I början blev hon hård i magen, men nu har det gett sig 😊 veterinären tycker hon ser pigg och fräsch ut, hon tycker inte jag ska försöka med blötmat, men folk här tycker jag ska göra det för torrfoder är inte bra. Därför gjorde jag denna tråd.

Du kan läsa om diskussionen under tråden ”skygga kattungar” så kanske du förstår varför jag skapade denna tråd 😊 

Men jag tänker absolut inte tvinga min katt till att äta blötmat, då hon tydligt visar att hon inte vill. Men ville visa här att det inte går. Hon ryggar tillbaka när jag kommer med något kladdigt..

Karmatarerskanise
5

Här är bra information om varför blötmat är mycket bättre än torrfoder, för den som är intresserad. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf&ved=2ahUKEwiJw6blherlAhXQs4sKHSRgBDoQFjAFegQIBxAB&usg=AOvVaw1vSzRb_YdmJyQ-17HClA6p Forskningen går framåt. Artikeln är av en veterinär som inriktat sig på katters näringslära. Och fler och fler veterinärer ger dessa råd. Det är nämligen det bästa för friska katter, som ju är strikta carnivorer och så klart bör utfodras som det.

Catlady91
0

Om katten vägrar blötmat då?

Vet inte om videon funkar, annars kan du ju se där hur min katt ryggar tillbaka. Så gör hon med all blötmat

Pyttelite
0

Tyvärr funkar inte videon just nu. 🙁 Debatten torrfoder vs blötfoder har alltid varit infekterad så länge jag minns. Det finns för och nackdelar med allt. Om din kisse inte gillar blötmat finns det ingen anledning att byta om det nu inte finns några hälsoproblem som leder till påtvingat foderbyte.

Catlady91
0

Inga hälsoproblem, hon äter gladeligen torrfoder men vägrar blötmat. Jag skulle inte ha något emot om hon åt blötmat, men jag vill inte tvinga henne.

Hade hoppats att videon skulle funka, så man kan se hennes reaktion. Hon luktar, och sedan ryggar hon undan. Följer jag efter med maten, går hon och visar tydligt sitt missnöje.

Pyttelite
0

Om man ska vänja en ovillig katt att äta blötfoder gäller det att ha tålamod och ge lite åt gången typ tesked i början. Det kan ta lång tid och man ska inte svälta kissen om den inte vill äta. Personligen tycker jag att det är onödigt att bråka. Jag har satsat på att ge min kisse rent kött. Ibland äts det upp annars inte. Hon är inte överviktig och fin i pälsen. Har man förmånen att hantera kattungar skulle jag ge både torrmat och blötmat så att de vänjer sig.

Karmatarerskanise
4

Du fick flera tips i andra tråden. Det går att vänja alla katter vid blöt mat. Tex värma den lite så den blir ljummen och doftar mer. Strö över krossat torrfoder. Minska lite i taget med torrfoder. Det tar tid. Och det finns all anledning till att gå över till det. För att minska risken för sjukdomar längre fram. Att en katt mår bra utvändigt säger ingenting om hur hårt njurarna påfrestas vid ständig för låg nivå av vätska. Vid ständig tillförsel av ämnen en katt inte ska äta. Katter har ofta stora problem med njurar när dom blir äldre och tyvärr är det många som vägrar förstå vad katter är för djur och hur deras kroppar fungerar. Sunt förnuft är viktigt. Och jag vägrar kalla det sunt förnuft att anse att torrfoder som är fullständigt onaturligt är bra för katter som behöver få i sig majoriteten av vätska genom kosten.

Catlady91
0

Fast jag håller med Pyttelite lite. Varför ska jag bråka?

Pyttelite
2

#10 Nej alla katter kommer inte att välja blötmat och risken är stor att katten får andra besvär under resans gång om man börjar att tvinga. Katter är knepiga med mat så var varsam om ni byter foder oavsett om det är torr eller blötmat som ska förändras. Att det skulle vara naturligt för katter att äta, lamm, ox eller fisk på burk är nonsens. Det naturliga för katter är att äta gnagare, fåglar ekorrar men knappast lamm fisk eller tamboskap. De naturliga bytesdjuren är dessutom väldigt ofta fyllda med säd, gräs eller olika fröer så kolhydrater brukar en katt tvärtemot vad forskningen säger sätta i sig då och då om man pratar om en naturlig diet. Sällskapskatter får inte någon naturlig diet oavsett om dieten baseras på torr eller blötmat.

Pyttelite
0

Här finns ett balanserat inlägg från catster. https://www.catster.com/cat-food/wet-cat-food-vs-dry-cat-food

Karmatarerskanise
3

#12 Ingen har sagt att man ska tvinga… Inte heller att det ska gå snabbt, läs vad man skriver. Nog ser du också att köttkost är närmare kattens naturliga föda än vad torrfoder är. Det hoppas jag i alla fall. Det bästa att ge är mush, det är nämligen rått. Fisk avråder jag från att ge. Oavsett form. Att sträva efter så naturligt som möjligt borde vara en självklarhet. Torrfoder liknar inte på något vis det carnivorer äter. Idag finns det så många bättre alternativ att ge så det finns inga ursäkter. Upprepar att det så klart gäller friska katter. Sjuka katter behöver ibland anpassad diet.

Catlady91
0

#13 är tyvärr väldigt dålig på engelska, så förstår inte riktigt texten 😫 men ja, jag funderar också över det. Hur likvärdig är blötmat till det dom annars äter? Tror inte det är så vanligt. Vill man eftersträva en naturlig kost till katten, får man nog börja mata med råttor, möss och fåglar. En sak vi alla kav vara överens om är nog att vi alltid kommer ha olika åsikter.

Karmatarerskanise
4

#15 "Nog ser du också att köttkost är närmare kattens naturliga föda än vad torrfoder är. Det hoppas jag i alla fall. Det bästa att ge är mush, det är nämligen rått. Att sträva efter så naturligt som möjligt borde vara en självklarhet. Torrfoder liknar inte på något vis det carnivorer äter. Idag finns det så många bättre alternativ att ge så det finns inga ursäkter." Att sitta och säga att blötmat inte är naturligt samtidigt som man ger något som helt saknar likheter med naturlig kost är bra märkligt. Sämsta argumentet ever.

Pyttelite
0

#15 Här kommer en amatörmässig översättning: Artikeln nämner att det finns bra och dåliga foder oavsett om de är torra eller blöta ett dåligt blötfoder är sämre än ett bra torrfoder. Artikel nämner också att katter har svårt med vätskeintag därför är det bra med blötmat eftersom vätskan kommer naturligt. En katt kan få problem med njurar och även urinsten/kristaller och den kan bli uttorkad. Katter behöver annan kost än hundar eftersom de är strikta köttätare. Torrfoder gör det lättare att en katt hetsäter och blir tjock. Är katten överviktig kan den få andra sjukdomar som diabetes. Man får väga för och emot och fundera över den specifika kattindividens förutsättningar helt enkelt.

Pyttelite
0

#16 Köttkost har väl knappast med vätskemängden att göra - kött som kött. Pratar vi om naturliga förutsättningar för katter så ska vi nog inte ha dom som innekatter.

Karmatarerskanise
3

#18 Det har allt med vätskemängden att göra. Kött innehåller mycket vatten. Torrfoder extremt lite. Nu diskuterar vi foder, inte ute vs inne. Hur man än håller sina katter bör man göra det så naturligt som möjligt i den mån det går. Foder är extremt viktigt för kattens hälsa. Viktigast rent av.

Pyttelite
0

Torrfoder är oxå kött och dricker katten mycket har det mindre betydelse. När det gäller vikt så finns det även katter som äter blötmat som är överviktiga och som får diabetes. Du vet hur din katt fungerar tänker du på vätskeintaget och motion om katten vill äta mycket så spelar det mindre roll om maten är blöt eller torr. Maten ska vara av god kvalitet oavsett.

Karmatarerskanise
2

#20 Torrfoder är inte kött nej. Det är en blandning med massa tillsatser. En torkad deg.

Pyttelite
1

#21 Det var en ny definition av torrfoder jag aldrig hört. Är blötfoder en illaluktande sörja eller pasta då?

Catlady91
2

Fast huruvida en katt är inne eller ute, har ju betydelse. En katt som spenderar tid ute jagar. Den får på så vis i sig allt nödvändigt då den äter fåglar och möss, så då är det inte lika viktigt om fodret inne är torrt eller blött. En katt som spenderar endast tid inne, får ju inte i sig något från djur. Så då kräver det ju lite mer av ägaren att se till att katten får i sig det den behöver. För vem bestämde om katten skulle få vara utekatt eller innekatt? Knappast katten själv. Men jag vill ändå vidhålla att jag ger det katten tycker om, framförallt bör katten vägrar blötmat. Jag har ständig koll på min katt, och kollar så hon inte kissar mer eller mindre, eller får ont i magen. Jag kliar min katt mycket på magen, och då trycker jag lite också. För att se om hon har ont. Och hon reagerar inte, förutom att sträcka ut sig mer. Så jag anser såhär. Kan man genustermer blötmat, gör det då. Men om katten vägrar, så försök inte tvinga den. Se istället till att den har tillgång till vatten, och får i sig vätska

Karmatarerskanise
2

#22 Blötfoder är tillagat kött med den viktiga vätska katter behöver. Ett bra blötfoder innehåller endast kött och animaliska biprodukter som senor och dylikt utan utan en massa tillsatser som en katt inte behöver eller ens liknar något som äter naturligt. Luktar inte illa. Mush är malet rått kött som tillsammans med tex råa kycklingvingar är det som närmast påminner om kattens naturliga kost. Rent löjlig diskussion. Åter igen. Sunt förnuft.

Pyttelite
0

#24 Vätska kan katten få på annat sätt än från blötmat.😮

Catlady91
0

Om man har torrfoder i vatten då? Vi hade en hund för några år sedan som drack väldigt lite. Han blev bättre efter ett tag, men i början la vi hans mat i vatten en stund så det fick svälla lite, och sedan gav vi honom. Då fick han i sig mat och vatten. Är det ett alternativ? Eller måste det vara blötmat för att vara okej?

Karmatarerskanise
4

Katter har inte törstreflex som många andra djur just eftersom de ska få i sig vätskan genom sina bytesdjur. Kvarleva från tiden då de var ökendjur. Dessutom suger torrfoder åt sig vätska i mage och tarm så det är få katter som lyckas få i sig tillräckligt. Och därför det är så vanligt med njurproblem. Fortsätt du försöka få torrfoder till något det inte är. Jag hoppas fler och fler vidgar sina vyer och tar till sig nytt och bättre. Tänker logiskt. Letar reda på fakta från många olika källor. För katternas skull :)

Catlady91
0

Jag försöker ingenting, jag frågade om råd. Men du verkar ha bestämt dig för att jag är en dum människa, vilket jag hoppas du snart inser inte är sant. Jag säger inte att torrfoder är bättre än blötmat, absolut inte. Bara katten får mat, säger jag. Blötmat är bra för de får i sig mer vätska, ja.  Men min katt vägrar ju blötmat, så vad är då mina alternativ? Nu ser jag inga problem med min katt,  men jag vill gärna inte upptäcka senare att hon blir sjuk pga maten. Därför frågar jag om det funkar att ta lite vatten på torrfodret, men för istället ett dumt svar tillbaka. Trodde du ville hjälpa folk, inte trycka ner dom

Karmatarerskanise
0

#28 mitt inlägg var så klart till #25

Catlady91
0

Ok, förlåt. Men vad tycker du om mitt förslag? Ge torrfoder, men med lite vatten? Inte så det sväller, kanske, men så det finns vatten där också. Eller är det en dålig idé?

Karmatarerskanise
0

#30 Vet inte riktigt. En del påstår att det gör torrfodret dåligt direkt när man tillför vatten. Minns inte om det var mögelsporer som började växa direkt eller om det var bakterier. Vet inte om det stämmer. Ska googla lite.

Maria
2

Jag har läst någonstans att det lätt och snabbt bildas bakterier när man blötägger torrfoder. Jag vet inte om det stämmer men låter ju lite rimligt.

/Maria

Catlady91
0

Oj då, inte bra.. Som sagt, vi gjorde så med vår hund. Det fins honom faktiskt efter ett tag att dricka bättre. Samt att han alltid hade nära till vatten. På sommaren hade han vattenskål både ut och inne, så han slapp gå in för att dricka, då han bara ville vara med oss.

Jag hade gärna haft fler vattenskålar i lägenheten, men min katt är lite klumpig ibland, så är rädd att hon skulle välta ut allt bara. För det är ganska vanligt med denna katt. När hon får sina ryck, så vet hon inte vad hon gör. Jag vet inte hur många gånger hon råkat hoppa in i mig. Jag får avbryta henne ibland, för hon river nästan lägenheten.

Pyttelite
1

#27 Om din katt inte vill äta blötfoder är det inte livsavgörande för katten däremot är det livsviktigt att katten får mat så att den inte svälter.

Ska man banta en katt ska man först gå till veterinär eller viktcoach så att viktminskning sker lagom långsamt.

När det gäller njurproblem så drabbas både katter som äter torrmat och katter som äter blötmat. 

Det finns många anledningar till  att en katt får problem med njurar.

Du säger att katten inte har några drickreflexer. Hur kommer det sig att den trots allt dricker från både skålar, pölar och fontäner?

#28 Jag skulle inte rekommendera att blöta upp torrmat annat än i undantagsfall men visst kan även det funka.

Negativa delar med färskfoder framförallt egentillverkad barf är att det finns stora risker för att elaka bakteriehärdar byggs upp och katten kan bli mycket sjuk.

Några andra råd: 

https://evidensia.se/djurvardguiden/foder-till-katt/

https://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/utfodra-din-katt-pa-basta-vis/

Karmatarerskanise
2

#34 Varför blandar du nu in bantning i det hela? Självklart kan alla katter få problem med njurar. Risken är högre bland de som inte får i sig tillräckligt med vätska. Ger man blötfoder som huvudföda behöver man inte oroa sig för det åtminstone. Och nej, jag sa att katter inte har samma drickreflexer som många andra djur. Att dom dricker beror på att det finns inbyggt att dricka. Tyvärr oftast inte alls tillräckligt. Eftersom det också är inbyggt att vätskan finns i födan. Detta är basic fakta om katter. Tråkigt att behöva tala om det för någon som redan har katter. Borde ligga i allas intresse att ta reda på före köp. Lämnar nu. Finns inte mycket mer jag kan tillägga. Upp till var och en att ha intresset att lära sig mer om våra fina djur.

Catlady91
0

Drickreflexen finns, men de har inte samma törstkänsla. Alltså de känner inte lila väl som oss att de är törstiga, eller vad man ska säga 😊

Pyttelite
1

#35 Jag blandar in bantning för att det är en risk med att servera torrmat att katten kan gå upp i vikt.

Feta katter får oftare diabetes så därför är risken lite större hos de katter som äter torrmat men det är inte torrmaten isig som ger diabetes utan övervikten precis som hos oss människor.

Katter kan få problem med njurar men allt handlar inte om vätska utan njurproblem har många olika orsaker och även katter som bara äter blötmat kan få problem med njurarna.

https://evidensia.se/djurvardguiden/njursvikt-katt/

Ja det är basic att  katter faktiskt kan leva väl på torrmat utan att bli sjuka och det borde du veta som är expert.

Till och med veterinärklinker avstår ifrån att ge bestämda rekommendationer när det handlar om kost mer än att maten ska vara av god kvalitet och att de olika valen ger sina risker.

Catlady91
0

Läste precis att en katt ska dricka 25-50ml/kg/dygn för att få i sig rätt mängd vätska. Min katt väger lite drygt 3kg, och ska alltså dricka 75-150ml per dygn, vilket hon gör. Skålen hon för sitt vatten i rymmer 190ml vatten, och jag fyller på två gånger om dagen, så det inte är helt tomt. Alltså dricker hon helt rätt mängd vatten per dag 😊 

https://firstvet.com/sv/fragor/166/hur-mycket-behoever-en-katt-dricka-per-dygn?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-search-se-dsa&utm_content=416229349656

Alltså, så länge man har koll på kattens dagliga intag av vätska, så är det ingen fara med torrfoder 😊 därför har jag bestämt att inte försöka med mer blötmat till min katt. Hon visar ju dessutom tydligt att hon INTE vill ha blötmat 😊

Kvackis
0

Min katt äter inte heller. Trodde först att det var fel på henne men efter att ha pratat medveterinären så känner jag mig trygg med att hon bara äter torrfoder.

Kram Kvackis ❤️

Catlady91
0

#39 så länge de får i sig tillräckligt med vätska, så ser jag inga problem med det 😊 men det gäller att ha ett bra foder också, så katten får i sig allt den behöver 😊

Kvackis
0

#40 Precis. Mimmi är galen i vatten som kommer från kranen och det jag och min dotter dricker. Vatten alltså.  Det märks för det blir stora klumpar i kattlådan.

Kram Kvackis ❤️

Catlady91
0

Se upp så hon inte dricker för mycket bara 😊 håll gärna lite koll, så hon inte har njurproblem eller diabetes. Som sagt, en katt ska dricka 25-50ml/kg per dygn 😊 dricker hon inom den ram hon ska, så är det lugnt 😊

Kvackis
0

#42 Oj jag har ingen aning hur mycket hon dricker. Svårt att mäta. Hon dricker knappt från vattenskål.

Kram Kvackis ❤️

Catlady91
0

Det går att se på ett ungefär 😊 annars kan du ju ta något hon gärna vill dricka ur, och mäta upp hur mycket det är 😊

Uppkatten
5

#23 Du skriver "Jag har ständigt koll på min katt och kollar så att hon inte kissar mer eller mindre, eller får ont i magen".

Problemet är att när katter börjar dricka och kissa extremt mycket så är det ofta för sent, för då är njurarna redan permanent skadade… Man brukar säga att när katten börjar få tydliga symtom så är ofta mer än 75% av den totala njurfunktionen redan förstörd. 

Det stämmer att katter kan få njurproblem av flera orsaker, därför är det extra viktigt att vi kattägare hjälper till att skydda våra katters känsliga njurar så långt det är möjligt. Tänker jag.

I övrigt orkar jag inte kommentera tråden, då jag märker att det är tämligen lönlöst. Mitt råd är dock: läs på och lär mer!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
1

#45 Läser man på mer så lär man sig att katter är extremt stresskänsliga och tvinga en katt till att äta blötmat som inte vill är att be om problem.

Katter ska helst tränas att kunna äta både blöt och torrmat men funkar inte det kommer katten inte att bli sjuk av att äta ett torrfoder.

Det finns heller inte garantier för att en katt som äter blötmat eller färskfoder aldrig  kommer att drabbas av uttorkning, kristaller i urinen eller andra sjukdomstillstånd - tyvärr är det inte så enkelt men det hade varit super om det varit det.

Uppkatten
5

#46 Men nu får ni väl ändå ta och ge er! Vi har gång på gång upprepat att katter INTE ska tvingas att äta blötmat. Däremot finns det en rad tips och trix för att få katten att äta blötmat (se tidigare trådar). 

Det finns även exempel på kattägare som provat uppemot 30 olika sorters blötmat innan de hittat en sort som katten gillar. 

Men nej - man får INTE tvångsmata katten för att få den att äta blötmat, och nej, man får INTE svälta katten för att förmå den att äta blötmat. Och det har vi tydligt framhållit, konsekvent!

"Tvinga" är Kampfisks eget ord som hon vägrar att släppa - ingen annan har förordat att katter ska tvingas!

Och nu tänker jag inte upprepa det fler gånger. Det räcker nu.

Och jo, många katter blir dessvärre sjuka av att äta torrfoder. Det är därför trenden går allt mer bort från torrfoder till förmån för t ex blötfoder. Det innebär INTE att varje katt som äter torrfoder kommer att bli sjuk p g a sin mat. Och katten faller vanligtvis inte död ner för att man serverar torrfoder "här och nu". Men på sikt är torrfoder inte optimalt. 

Du har rätt i att det aldrig finns några garantier för att ens katt inte kommer att bli sjuk. De flesta katter blir sjuka förr eller senare. Som vi. Men onödiga risker kan vi försöka minimera/spä ut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
1

#47 Varför är du så aggressiv?

Jag har pratat om att det finns för och nackdelar med respektive fordertyp. 

Det finns en hel del katter som avlidit pga av egentillagad barf. Det finns katter som avlidit när de ätit torrmat men knappast för att de ätit torrmat utan då pga av något annat.

Jag vet inte vilken trend som finns just nu och jag bryr mig heller inte om det. 

Äter katten inte blötmat så är det ok och den kommer inte att bli sjuk pga av det men den blir sjuk av att svälta. 

Däremot finns det fördelar med att använda blötfoder men det finns det även med torrmat.

Uppkatten
4

Jag är inte aggressiv, men du tar Kampfisk bokstavligt talat på orden, utan att göra någon som helst egen "faktagranskning" av vad som har skrivits tidigare i trådarna. Och då blir det som med viskleken.

När det gäller torrfoder och nackdelarna med detta så får du läsa på.

Därmed avslutar jag diskussionen med dig och Kampfisk, då det inte är meningsfullt att fortsätta.

Läs och lär!

Pyttelite
1

#49 Nej jag tar inte Kampfisk bokstavligt talat på orden. Om du läser i tråden ser du att även jag har en kisse som vägrar blötmat. Resultatet har varit nedslående under de år jag haft henne och hon har mått mycket illa då jag försökt att få henne att äta blötmat. Jag har gått varligt tillväga allt enligt rekommendationer så jag har lång erfarenhet kring detta. Det finns ingen anledning att tvinga henne och den stress jag utsätter henne för vägs inte upp av eventuella hälsofördelar. Jag har i tråden givit iallafall fall tre källor till rekommendationer avseende kattmat och samtliga anger för och nackdelar med varje alternativ. Jag har också läst på under många år. Du är inte ensam om att ha kunskaper om katter. Jag brukar vanligtvis även läsa innehållet i de trådar jag gör inlägg i - kanske du också skulle börja med det?

Catlady91
0

Nu ska vi inte bli osams här, det är bara otrevligt och inte min mening när jag skapade tråden. Jag kanske använder mig av fel ordval ibland, men kommer inte på något annat ord än tvinga. Jag förstår att ingen här menar att man ska tvinga i en katt något, man ska aldrig tvinga någon till något. Men jag kommer lägga ner detta med blötmat till min katt, då hon uppvisat tydligt att hon inte vill ha det. I övrigt kan jag tycka att vi var klar med det för länge sedan, så dra inte in mig i era diskussioner eller bråk tack