Dålig i magen.
Hej! Jag har en Hona som blir 11 månader i november. När hon var runt 5 månader började hon bli väldigt lös i magen. Vi tog henne till veterinären där de gjorde en grundlig undersökning men hittade inget fel, köpte även vetrinärfoder. Men de sa även att kattungar kan vara lite svajiga i magen. Men hon blir inte bättre. Hon äter kvalitetsfoder, är avmaskad nyligen och visar inga tecken på att hon inte får i sig nog med näring. Dvs pigg, lekfull och vid god allmän hälsa bortset från magen. Hon följer även viktkurvan. Jag undrar mest om det finns några husmorsknep eller några andra idéer vad vi kan göra, hon får även avföring på fötterna ibland och det blir i sängen och soffan osv. Tar emot allt som kan vara till hjälp!
- Redigerat 2022-05-03 14:23 av RoxannaS
Eftersom det har pågått så länge så skulle jag nog överväga att ta ett avföringsprov och skicka in för att kolla så att hon inte har giardia, tritrichomonas, coronavirus (katternas egen variant, ej det "nya" coronaviruset), eller liknande. Vill minnas att man måste avvakta några veckor efter avmaskning innan man tar ett sådant avföringsprov och analyserar det.
Du kan även testa med typ Fortiflora respektive Pro-kolin.
Diskutera med din veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Pre- och probiotika kan hjälpa till att stabilisera tarmfloran om det blivit en obalans där. T.ex. Canikur Pro-pasta eller Pro-kolin. Om inte det heller har effekt så är det läge att utreda vidare vad magproblemen beror på.
Sajtvärd Katter iFokus