Att få din katt att dricka mer - vilket är ditt tips?
Jag har haft olika varianter av fontäner som kissen uppskattat mycket.
Problemet med dessa fontäner är tudelat; de låter och är svåra, bökiga att hålla rena.
Av en händelse köpte jag en till tillbringare/kanna på loppis som var så ful att den degraderades till vattenkanna.
Kissen gillade den skarpt för hon kunde dricka ståendes utan att krypa ihop.
Vid något tillfälle då den haft lite lite vatten användes tassen som slickades av omsorgsfullt.
Vad har du för tips för att få din kisse att dricka vatten?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-03-03 21:26 av Pyttelite
Jag har köpt en vattenfontän från maui store, den älskar alla mina 4 katter!! Den är lite bökig att göra ren men den är tyst och håller vattnet kallt. På sommaren ställer jag ut en skål med vatten på balkongen. Lägger även i isbitar i vattnet.
Ett annat tips är att om katter äter blötmat så kan man ha i lite extra vatten i den.
Jag har många olika skålar på olika ställen. En av mina katter dricker enbart ur en speciell ganska låg skål som står på badrumsgolvet. Råkar den vara i diskmaskinen när han är törstig sitter han i badrummet och väntar tills den kommer tillbaka, trots att det finns andra skålar i andra rum att välja på.
Sajtvärd Katter iFokus
Min äldsta katt dricker nästan bara vatten från den droppande kranen i badkaret, så det gäller att hålla koll om han vill dricka där inne.
Den yngste dricker från badkarsgranen också men även från de andra skålarna som finns.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Fick tipset att lägga lite stenar i vattenskålen, för att göra den mer intressant. Förra kissen drack gärna ur vattenkaraffen jag hade på sängbordet. Nuvarande kissen vill ha sin vattenskål på fönsterbrädan i vardagsrummet
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Alla katter är så olika och har sina egna idéer! Jag hade en som bara ville dricka färskt vatten och alltid i badrummet. Det var bara att hälla upp nytt medan han satt och väntade.
En annan drack direkt ur kranen.
För att inte tala om de som ratat allt vatten inomhus och bara velat dricka ur sunkiga vattenpölar utomhus …
Kisse vi har nu dricker nästan aldrig. Jag späder istället ut hans mjukmat med vatten så han får i sig på det sättet.
#4 Vattenkaraff på sängbordet brukar vara poppis, det har jag också haft en katt som gillade. 🙂 Vad gulliga de är med sina olika påhitt! 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag spädde ut favoritmaten med vatten, alltid något! Mina katter har druckit lite, en drack under kranen, men de andra fick man truga på olika sätt. Mvh/WL