Huskatter iFokus

Huskatter

Läst 652 ggr
Pyttelite
0

Avelsplaner för huskatter

Jag har förstått att det finns motstånd mot att skapa avelsplaner för huskatter däremot har jag svårt att förstå argumenten.

• Det finns hemlösa katter. Oklart hur många som finns men tydligen har inte kastrering och nya lagar haft ngn effekt eftersom antalet inte anses sjunka. Det är uppemot 90% av huskatter som är kastrerade men skulle dessa katter med avelsplaner bli ett tillskott till hemlösa katter? Är det inte tvärt om?

• Det skulle sänka kattens status men gör det inte det med avelsplaner för raskatter oxå isåfall?

• Just med tanke på Den stora andelen av huskatter som är kastrerade kommer det på sikt finnas få friska katter jämför varför man har avelsplaner för raskatter.

Det finns säkert ytterligare argument men i min värld så är det motståndarna till avelsplaner för huskatter som sänker kattens värde.

Vad tycker ni som har huskatter om förslaget och debatten?

https://jordbruksverket.se/download/18.2db1176e3c48771e18e6/1610463531528/Avelsplan-bondkatten.pdf

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-03-27 13:05 av Pyttelite
Maria
2

Det här vill jag bevaka för jag vet egentligen inte vad tycker.

/Maria

Pyttelite
0

#1: Jag har också svårt att förstå att det är självklart att man ska vara motståndare till principen.

Det borde väl vara så att man tycker att huskatten är viktig att bevara både som sällskapsdjur och arbetande.

De katter som behandlas sämst brukar tillhöra frigående arbetande katter på landsbygden.

Är inte detta ett sätt att förbättra situationen för dom?

Herveaux
6

Jag tycker du säger emot dig själv i dina argument.

Det är uppemot 90% av huskatter som är kastrerade men skulle dessa katter med avelsplaner bli ett tillskott till hemlösa katter? Är det inte tvärt om?

och

Just med tanke på Den stora andelen av huskatter som är kastrerade kommer det på sikt finnas få friska katter jämför varför man har avelsplaner för raskatter.

Jag menar eftersom du säger att antalet hemlösa katter (som till största delen utgörs av huskatter) inte har minskat trots regeländringar och sen att det kommer finnas få friska huskatter kvar iom det stora antalet kastrerade huskatter? Om antalet hemlösa katter (mestadels huskatter) inte minskar borde det ju finans en stor avelsbas att tillgå.

Sen undrar jag hur man försäkrar sig att man avlar fram friska huskatter när man inte kan följa upp kattens blodslinje bakåt för att se vad det kan finnas för sjukdomar etc i generna där. Eller kontrollera inavelsgraden mellan två huskatter som ska gå i avel.

Om det inte finns hem för de ca 150 000 hemlösa katter vi har idag förstår jag inte hur det ska finnas hem för fler huskatter som avlas fram.
Inte heller varför fler huskatter skulle höja kattens status.

Jag tycker SVERAK's och Djurskyddet Sveriges skrivelser till JBV ang godkännandet av Föreningen Bondkattens avelsplan tar upp mycket tänkvärt:
https://www.sverak.se/wp-content/uploads/2021/03/Lantrasforeningen-Bondkattens-avelsprogram-for-svensk-bondkatt-dnr-21-10-19_2.pdf
https://www.djurskyddet.se/wp-content/uploads/2021/03/Skrivelse-g%C3%A4llande-Avelsplan-Bondkatten.pdf

// Harley

OberonsMatte
6

#0 Lantrasföreningen Bondkattens s.k. "avelsplan" är att låta okastrerade, omärkta och ovaccinerade utekatter föröka sig fritt. Om katten inte ska användas i avel kan den avlivas, om det föds för många kattungar kan de avlivas med ett hårt slag, om katten blir sjuk kan den avlivas… Gärna av djurägaren själv.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-03-27 14:47 av OberonsMatte
OberonsMatte
6

Sajtvärd Katter iFokus

En plan som innebär okontrollerad avel och oansvarig katthållning, samt motarbetar åratal av arbete för kattens status och levnadsvillkor. Jag kräver att Jordbruksverket återkallar sitt beslut att godkänna Lantrasföreningen Bondkattens avelsprogram för “svensk bondkatt” (huskatt). Planen tar steget tillbaka till 1800-talet i sin syn på katten och hur den bör hållas, samt motarbetar många års djurskyddsarbete för att höja kattens status och komma tillrätta med ett av vår tids största djurskyddspr
Pyttelite
0

Jag säger inte emot mig själv jag upprepar bara argument.

Antalet hemlösa katter går inte att räkna men det är konstigt att uppskattningen inte minskar när 90% av katterna är kastrerade.

Varför kan man tillåta uppfödning av raskatter när
det finns så många hemlösa katter?

Varför inte skaffa en hemlös katt istället för en raskatt?

Alla som sysslar med katter vet att det är skillnad på förvildade katter. De är inte lämpliga att vara sällskapskatter.

Du kan följa upp blodslinjer på samma sätt som när du börjar med en helt ny kattras avel eller när du blandar in noviser i en redan befintlig linje.

På sikt kommer avelsarbetet se likadan ut som för vilken raskattsuppföding som helst.

• Redigerat 2021-03-27 15:05 av Pyttelite
Pyttelite
0

#5: Vilken katt avser du?

Vill du inte ha kontroll på huskatterna?

Ska de få paras fritt?

Pyttelite
0

#4: Idag får många arbetande katter ett skott i huvudet när de blir sjuka är det inte bättre att se dom som en tillgång.

Generellt när det gäller avlivning av husdjur så finns det reglerat i lagen oberoende om det är en huskatt, bondkatt eller raskatt.

Nör jag läser jordbruksverkets inslag ser jag inget av det du skriver -vad är sanningen?

När det gäller överskott av raskatter och de inte går att omplacera blir det avlivning även för dom idag!

• Redigerat 2021-03-27 14:50 av Pyttelite
OberonsMatte
8

#7 Jag menar för ALLA katters skull och i synnerhet för huskatters skull eftersom det är huskatters status och levnadsvillkor som drabbas särskilt hårt av att okontrollerad avel och oansvarig katthållning av "bondkatter" godkänns på det här sättet.

Avelsplanen bryter mot Jordbruksverkets egna befintliga föreskrifter om att kattägare "ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för".

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
4

#6: Okej då, då tycker jag någons argument säger emot varandra.

Varför kan man tillåta vidareutveckling när det om det nu är sant finns så många hemlösa katter?
Vad menar du med vidareutveckling?

Det ena behöver inte utesluta det andra. Många har både raskatt(er) och katthemskatt(er).
Genom att köpa raskatt hjälper man uppfödaren att vidareutveckla rasen framåt.
Genom att köpa katthemskatt ger man en ny katt chansen att komma in på katthemmet.
Genom att köpa huskatt gör man varken eller.

Långt ifrån alla hemlösa katter är förvildade och de allra flesta blir utmärkta sällskapskatter. Katthem är inte enbart fyllda av förvildade katter som skyr mänsklig kontakt, min erfarenhet är tvärtom. Självklart finns det skyggisar också, men det är inte den stora majoriteten på katthemmen.

Du kan följa upp blodslinjer på samma sätt som när du börjar med en helt ny kattras avel eller när du blandar in noviser i en redan befintlig linje.
Jaså? Så varför göra det inte i dagens huskattsavel då?
Seriösa raskattsuppfödare väljer med stor omsorg ut det nya blod som tas in i aveln, där är återigen stamböckerna en ovärderlig källa. Den källan saknas för huskatter.

Bara det lilla problemet att huskatt inte är en ras…

// Harley

Pyttelite
0

#9: Men om det finns avelsplaner är det väl inte oansvarigt?

Det är väl snarare nu som det är oansvarigt?

Jag vet inte var du har informationen om att parning ska ske fritt - isåfall finns det ju ingen avelsplan.

Kanske är jordbruksverkets skrivelse inte samma som inlagan från
Bondkattsföreningen?

• Redigerat 2021-03-27 16:02 av Pyttelite
Pyttelite
0

#10: Varför kan man tillåta vidareutveckling när det om det nu är sant finns så många hemlösa katter? Vad menar du med vidareutveckling?

Jag vet faktisk inte själv vad jag skrivit. Har fått hjälp av stavningskontrollen där. Verkar inte innehålla något logiskt alls.

Vad jag hoppas att jag syftade på var uppfödning av raskatter.

Min erfarenhet är att katthemmen är tomma på katter och att katthemmen till stor del är en avlastning för kattägare som tröttnat.

Varför inte höja huskattens status genom att ha samma krav på en uppfödare som för en raskatt.

Sen förstår jag inte logiken att det är viktigt att bevara raskatterna. De flesta idag populära raser är startade under efterkrigstiden eller har en historia på max 150 år. Visst finns det avvikelser från det men de flesta raser är unga.

Varför ens satsa på dom om det finns så många behövande katter?

Men framförallt varför motarbeta en höjning av statusen på huskatten när det på sikt kommer att vara få okastrerade kvar?

• Redigerat 2021-03-27 16:03 av Pyttelite
OberonsMatte
7

#11 Att ha okastrerade, omärkta utekatter som får para sig fritt med vem som helst under obegränsad utevistelse kan inte ens kallas "en avelsplan". Det är bara precis den oansvariga avel som för mindre än ett år sedan förbjöds genom JBVs egna föreskrifter. Det är därför så många är upprörda och tycker att Jordbruksverkets godkännande (!) av lantrasföreningens svammel är helt absurt.

Läs avelsplanen (noga!) om du tror att jag överdriver.

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
5

#12: Själv förstår jag inte varför det är så viktigt att föda fram fler huskatter när det tydligt redan föds på tok för många.

Sen kan jag intyga att det är samma text som Föreningen Bondkatten har på sin hemsida under Avelsplan som den text de skickade in till JBV för godkännande av sitt skämt till avelsplan.

Där finns bla att läsa:
under Härstamning
På grund av kattens levnadssätt går det inte alltid att säga vem som är far till en kull. Vi dokumenterar därför faderskapet enligt följande kriterier:

1. Känd: Inga andra möjliga fäder finns, till exempel på ensligt belägen gård med endast en hankatt, eller vid parning under kontrollerade förhållanden.
  2. Grupp: Då flera möjliga fäder finns på gården eller i byn. Fädernas härstamning ska vara känd, och det ska gå att härleda vilka individer som har ingått i gruppen.
  3. Okänd: Om ingen främmande hankatt har observerats eller då en katt med okänt ursprung har observerats vid tiden för parning.

Wow, det låter ju verkligen som att man har stenkoll på både gener, ev. sjukdomar och ev. släktskap med det systemet. Vilken tur att katter aldrig vandrar iväg långt utan alltid parar sig med katter på sin egen gård. Ja, förutom då när Herr Okänd kommer över för en kort romans. [ironi]

under Katthållning:
Det är varje kattägares ansvar att följa gällande regelverk…

Exakt, fast längre ner i samma dokument så vart det lite så och så med att följa regelverket.

Att märka och registrera sina katter om de visar tendens att vandra.
Att låta fertila katter vistas utomhus är en förutsättning för lantrasens bevarande.

Okontrollerad, oseriös avel så det bara skriker om det mao. Förkastligt.

// Harley

• Redigerat 2021-03-27 15:39 av Herveaux
OberonsMatte
5

#14 Ja, det är så dumt så det är svårt att tro att det är på riktigt. Jag vet inte hur många gånger jag läst igenom avelsplanen nu, men det är många och jag blir lika häpen och arg varje gång.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-03-27 15:48 av OberonsMatte
Pyttelite
1

#14: #15: Med dom utgångspunkterna kan jag bara hålla med er.

Varför då ens göra besväret att skapa en avelsplan.

Får läsa vidare!

Jag utgick ifrån att det skulle skötas i samma anda som all annan rasuppfödning kanske med någon avvikelse bara.

Däremot uppfattar jag inte Jordbruksverket svar lika regelvidrigt.

• Redigerat 2021-03-27 16:05 av Pyttelite
Karmatarerskanise
4

Är helt sjukt att det blev godkänt. Så jäkla illa att man inte tror det är sant!

Pyttelite
0

Nu har jag läst deras avelsplan och har några reflektioner.

• Det är fortfarande så att arbetande Bondkatter inte har med antalet hemlösa katter att göra.

• Utifrån hur man tidvis behandlar arbetande katter på landsbygden tycker jag att det är i rätt riktning.

• Det framgår ingenstans att man slår ihjäl katterna. Däremot står det att de avlivas i vissa fall.

• Med tanken på den nya lag som trädde i kraft förra året gör det ju det svårt för de arbetande katterna.

• Hur skulle ni vilja utforma det istället?

• Avelskriterierna har fungerat tidigare. Det är ju därför vi har problem med sällskapskatter just för att de är avlade för att arbeta.

• Redigerat 2021-03-27 18:06 av Pyttelite
Herveaux
5

#18: Jag tycker jag sagt min åsikt i det hela flera gånger om och lämnar diskussionen här.
Hänvisar återigen till SVERAKs och Djurskyddet Sveriges skrivelser till JBV om man vill fördjupa sig i varför det här är ett galet beslut från JBV, de finns länkade i #3.

// Harley

Pyttelite
0

#19: Fast jag frågade inte om din åsikt om avelsplanen den vet jag redan.

Jag frågade om alternativet.

Hur kan man få upp status på böndernas huskatter?

De kan ju inte stängas in - de måste ju få vara ute.

Hur ser man till att de behandlas bättre än idag?

• Redigerat 2021-03-27 18:18 av Pyttelite
OberonsMatte
8

#18 Ursäkta mig, men på vilket sätt har okastrerade katter på landsbygden INTE med hemlösa katter att göra?

På vilket sätt är det i "rätt riktning" att undanta katter på landsbygden från gällande djurskyddsregler?

På vilket sätt gör gällande djurskyddslagstiftning det "svårt" (?) för katter på landsbygden? Gällande djurskyddslgstiftning gör det svårt för oansvariga kattägare att strunta i att kastrera sina katter, men skulle det vara något negativt för katterna själva menar du? På vilket sätt då?

#19 Enligt gällande djurskyddslagstiftning är det inte förbjudet att ha utekatter, men eftersom okontrollerad avel måste förhindras så kan de inte vara okastrerade. En kastrerad katt är snarare en bättre jägare än en som hålls fertil.

När lag om obligatorisk id-märkning införs kommer även katter på landsbygden behöva vara id-märkta och ägarregistrerade. För de kattägare som bryr sig det minsta om sina katter behövs det inte en lag för att se id-märkning + ägarregistrering som självklara omsorger.

Katter på landsbygden behöver vara vaccinerade mot kattpest och kattsnuva precis som alla andra katter. Att strunta i vaccination och kalla det för "resistensavel" (?) är en dimridå för att slippa kosta på katter några omsorgsutgifter. Att utsätta katter för onödigt lidande är också förbjudet enligt gällande djurskyddslagstiftning.

För höjd status gäller detsamma för huskatter på landsbygden som för raskatter och huskatter i stan. Det är begränsad avel, påkostade omsorger och påkostat ansvarstagande som krävs för att ge katter ett bestående värde.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-03-27 19:29 av OberonsMatte
UlrikaD
6

#18 Varför gör lagen det svårare för bondkatter?
Katter kan jaga möss fastän dom är kastrerade och vaccinerade.

Karmatarerskanise
7

#20: man höjer deras status genom att kastrera, vaccinera och id märka. Det är inte svårare än så.

Pyttelite
0

#21: Märkning och vaccin håller jag med om men det står väl inte att man inte ska följa de regler som finns.

Vaccinering finns det knappast lagkrav på så länge vi är fria från rabies.

Det är inte de arbetande bondkatterna som står för hemlösa katter.

De stora kattkolonier a som finns i Stockholm, Malmö och Göteborg kan man knappast beskylla bondkatterna för.

Rent traditionellt höll man koll på katterna på landet förr och gick dom för långt så de inte kändes igen så var de illa ute.

De kattkolonier som skapats eller de hemlösa katter som garanterat är under 100 000 numera kommer från sällskapskatter samma kategori som alla raskatter hamnar i.

Sen finns det kattkolonier på landet som skapats av sk djurvänner.

Den arbetande katten har andra behov än våra sällskapskatter och med tanke på att 90% av alla katter kastreras så är det ett litet avelsmaterial som finns tillgängligt.

Hur ser ni att en framgångsrik avel med fokus på jaktbeteende blir tillgodosedd?

Jag förstår det som att ni inte vill ha någon avel alls eftersom det finns så många katter.

Skulle ni tänka likadant när det gäller hundar?

OberonsMatte
8

#24 Du verkar lika bortkopplad från verkligheten som lantrasföreningen Bondkatten när det gäller kattsituationen i Sverige. Katter som hamnar i och föds i hemlöshet finns i alla delar av landet. Ofta är det på landsbygden de riktigt ruggiga exempelfallen hittas eftersom katter ofta värderas lägre där när det gäller ägaransvar och omsorgsutgifter.

Om kattens huvudsyfte är att använda sin medfödda jaktinstinkt (eller inte) är ovidkommande när det gäller behovet av ansvarstagande och påkostade omsorger. Katters jaktinstinkt är stark och på inget sätt utrotningshotad.

Jag jämför gärna med hundar… Gör det du också! Försök att föreställa dig det "normala" med att förvildade dräktiga tikar regelbundet föder kullar i lador och stall och otaliga valpar som måste omhändertas från hemlöshet. Föreställ dig det "normala" med att folk blir hundägare p.g.a. att en bonde hotat med att avliva valpen annars..

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-03-27 20:29 av OberonsMatte
Pyttelite
0

#25: Nej jag är inte frånkopplad verkligheten då jag lever både i stad och i landsbygd.

När det gäller katter är 90% kastrerade och avelsbasen är liten jämfört med hur det var för 20-30 år sedan då kastrering inte var lika effektiv.

De sällskapskatter vi har avlas inte pga sin jaktförmåga utan tvärtom för sina egenskaper som ska passa för en innemiljö.

De kastreras för på så vis blir man snabbt av med oönskade beteenden.

De katter som är arbetande katter och som lever på landsbygden finns där för att göra en insats.

Att en katt skulle föda i en lada är väl knappast onaturligt när det är där den trivs bäst och lättast hittar en säkert utrymme.

Jag förstår inte varför det ska användas känsloargument hela tiden.

Katten mår inte illa av att föda i en lada och innebär inte att den på något sätt är vanvårdad.

Du jämför med hundar och det gör jag med.

När det gäller hundar så finns det en uppsjö med raser som avlats fram för sina egenskaper men för katter är det endast en egenskap som ska gälla och det är sällskapskattens egenskap.

Om jag förstår er rätt så får landsbygdskatterna finnas men de ska helst inte göra väsen av sig och ska heller inte betraktas som värdefulla för sina specifika egenskaper och de ska minskas till antalet.

Oavsett vad man tycker om just det avelsprogram som presenterats uppfattar jag att det inte ska finnas något heller.

Orsaken till det är att det finns så många katter ändå trots att de på ganska kort sikt kommer att finnas en dålig avelsbas oavsett om man vill ha en sällskapskatt eller arbetande katt.

Tala om att undervärdera djur och dess egenskaper.

UlrikaD
7

#26 Jag skulle vilja att du skrev ditt inlägg på hittekatter.ifokus. På riktigt, snälla. Själv blir jag för ledsen för att ens skriva nåt. Du skriver om en verklighet som inte existerar.

OberonsMatte
8

#26 Vem är det som påstår att 90% av alla katter är kastrerade och vad finns det för underlag för den bedömningen? Så här skriver nätverket Kattjouren i sin skrivelse till Jordbruksverket:

"Nätverket Kattjouren har under mer än 25 år fungerat som en förmedling som finner hem till katter. I vår verksamhet kommer vi på en rad olika sätt i kontakt med djurhållare som har katter på sina gårdar samt personer som på olika sätt engagerat sig för katter boende på gårdar. Vi skulle vara förvånade om 50 procent av gårdskatterna var kastrerade, även denna siffra är förmodligen en grov överskattning".

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#27: Vad är det för verklighet som inte existerar?

Pyttelite
0

#28: 2012 var det över 80% kastrerade katter och 30% kastrerade hundar. Andelen kastrerade katter har knappast minskat sedan dess.

OberonsMatte
5

#26 Det går inte att jämföra katters naturliga jaktinstinkt med alla de användningsområden hundrasers enorma egenskapsvariation kan ha för människan. Vilken katt som helst kan visa sig vara en förträfflig jägare, men en Chihuahua kan inte användas som draghund (för att bara nämna ett exempel).

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
3

#29 Din verklighet. Den är som en Disney-film. Jag skulle själv vilja leva i en sån värld men det är en fantasi.
Men jag skulle verkligen vilja att du skrev ditt inlägg på hittekatter.ifokus. Så kan fler människor förklara.

UlrikaD
8

#30 Antalet kastrerade katter räknas ju på dom katter som är registrerade. Lägg till antalet hemlösa och antalet bondkatter som inte finns i något system och alltså inte kan räknas. Då stämmer ju inte dina siffror alls.

OberonsMatte
8

#30 Den siffran ska man nog ta med rejäla nypor salt eftersom det finns ett stort mörkertal när det gäller oansvariga kattägare som knappt ens vill kännas vid att de har katter - inte minst på landsbygden. Och det framkommer inte heller i undersökningen hur många kullar katten ev. gav upphov till innan den kastrerades.

Katthjälpsföreningars nödrop och alla okastrerade, omärkta hittekatter som ingen känns vid är bevis nog på att det inte råder någon brist på okastrerade huskatter på landsbygden.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#31: Klart att det går. Det handlar om riktade avelsarbete och vi vill inte att våra sällskapskatter ska vara för mycket katt.

Katten har avlats fram till en suverän råttjägare nu vill vi förändra katten.

Det har gått att få fram nya raser på 50 år så medans avelsarbetet gör sitt modifierar vi våra katter genom t ex kastration så att de blir enklare att hantera.

Vi vill inte bevara någon ladugårdskatter eller deras egenskaper för det finns ju så många hemlösa.

Pyttelite
0

#32: Nej min verklighet är inte en Disney värld - vill du var mer precis.

Pyttelite
0

#33: Nej det handlar inte om registrerade katter utan jag utgår från den husdjursundersökning undersökning som SCB gjorde 2012.

Pyttelite
0

#34: Och du är säker på att dessa katter varit arbetande katter och inte sällskapskatter som självmant drog av olika anledningar.

Kan du tala om hur du ser på en katt att den är hemlös pga att den kommer från en lantgård?

OberonsMatte
7

#35 Katter har inte avlats fram till suveräna råttjägare. Katter ÄR jägare och jagar för sin egen skull eftersom det är en medfödd instinkt att jaga.

Det är rätt uppfattat att vi inte vill bevara okontrollerad avel och oansvarig katthållning. Djurskyddsregler är till för att följas även om djurägaren råkar bo på landet.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9

#38 Jag brukar följa efterlysningssidor med ganska stort intresse och inte en enda gång har jag sett en bonde efterlysa en försvunnen gårdskatt. När katter hittas ute på landsbygden så är de i stort sett aldrig id-märkta och ägarregistrerade och oftast är de även okastrerade. Hur kan det komma sig?

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#39: Katter har följt människan eftersom de varit till människan hjälp genom att hålla gnagare/fåglar från ladugårdar inklusive sädesförråd.

Eftersom katter har en extrem förökningsförmåga sorterades de bästa råttjägarna fram.

Inte ville man föda onödigt många katter.

Jag har sedan länge förstått hur ni ser på katter - tycker kanske inte att er syn är speciellt djurvänlig heller men uppenbarligen tror ni att landsbygdskatterna får det bättre genom er syn.

Känns som slutet på en diskussion - jag undrade bara vad man skulle göra istället men ni hade inga bra svar mer än att låta det vara som nu - och det är så gott som något.

Pyttelite
0

#40: Det kanske är så att bönder inte vänder sig till efterlysningssidor utan har andra kanaler.

Det är kanske så att antalet efterlysningar inte på något sätt speglar hur stor ansträngning man gör för att hitta sin katt.

Sedan är en utekatt med stort revir borta ibland det är väl naturligt.

OberonsMatte
9

#41 Ja… hör och häpna! … Jag tror att landsbygdskatterna får det bättre om de är kastrerade, id-märkta, ägarregistrerade, vaccinerade, veterinärvårdsförsäkrade och har ägare som saknar dem om de försvinner. Att de får ett bekräftat värde som även gynnar dem, trots att ägaren drar nytta av det faktum att katter har en medfödd jaktinstinkt

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#43: Nu var det ju frågan om riktad avel som tråden handlade om inte vad katter behöver som omvårdnad.

Jag utgår att du tycker att huskatten på sikt ska utgå ur sortimentet inte att man ska styra upp framtida avel.

OberonsMatte
8

#44 85-90% av alla katter är födda inom oregistrerad avel.. Tyder det på att oregistrerad avel är utrotningshotad?

Den s.k. avelsplanen för svensk bondkatt handlar om oregistrerad avel på okastrerade, omärkta, ovaccinerade och frigående utekatter.

Enligt avelsplanens luddiga formulering är dessa katter födda inom oregistrerad avel (bondkatter) dock något helt annat än alla andra katter födda inom oregistrerad avel (huskatter). Skillnaden består i att bondkatten bor på landet… och kan jaga! …som om det vore något anmärkningsvärt att en katt kan jaga. 🙄

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#45: Ja det kommer att gå fort om 90% av katterna är kastrerade och de lever ca 10 -15 år. Snart kommer det att bli brist. De närmsta katthemmen har fått dra mer på verksamheten långa tider för de har inga katter som behöver hjälp.

Jag frågade efter positiva förslag för avelsplaner för huskatter inte fler kommentarer om att förslaget var fel. Det tycker vi ju båda.

Vad kan man göra istället och det jag ser av dina kommentarer är att det inte finns något och att inget behöver göras för huskatten har till skillnad från raskatten ett ringa värde även för kattvänner för de är ju så många och dessutom kan de bli hemlösa.

OberonsMatte
7

Över 70 katthem/ katthjälpsföreningar och nätverk står bakom uppropet mot Jordbruksverkets beslut att godkänna Lantrasföreningen Bondkattens avelsplan.

SVERAK, SVEKATT, Kattjouren och Djurskyddet Sverige har skrivit egna skrivelser där de ifrågasätter beslutet.

Mängder av mejl har skickats till JBV.

En journalist från TT har en artikel på gång men inväntar förklaring från Jordbruksverket (som tydligen behöver tid på sig att bemöta kritiken).

I skrivande stund har namninsamlingen över 11.000 underskrifter och över 12.000 delningar på Facebook.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#47: Du vill inte svara på frågan vad ska man göra istället - jag vet att många protesterat men det innebär inte per definition att svaret är fel.

Om jag förstår dig rätt har du inga förslag.

OberonsMatte
6

#48 Jo, jag har förklarat vad man ska göra. Även bönder måste ta ansvar för de katter de har och ha som miniminivå att rätta sig efter gällande djurskyddsregler - precis som alla andra kattägare - oavsett om katten är född inom registrerad eller oregistrerad avel och oavsett var man bor.

När det gäller bevarande är det jag som har skrivit punkten ang. europé i texten till namninsamlingen:

• "Den nordiska korthårsrasen av ursprunglig "bondkattstyp" heter europé. Den har i Sverige bevarats sedan 1940-talet inom registrerad avel och omfattas därmed av kattförbundens ansvars- och omsorgsregler för avel och uppfödning. En europé har fastställd rasstandard, dokumenterad härkomst och föds inom kontrollerad, ansvarsfull avel där påkostade omsorger ger katter ett bestående värde".

Att du pratar om "brist" på behövande katter och oansvarig avel är ett HÅN mot alla som sett verkligheten på nära håll.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-03-27 22:48 av OberonsMatte
Pyttelite
0

#49: Nej Europé är en raskatt och är inte samma sak och det vet du.

De avlas inte för sina goda råttfångande egenskaper utan helt och full efter utseende.

Du får tycka vad du vill i diskussioner om katter kommer alltid känslor in och sällan fakta. Det är tråkigt för det kommer inget konstruktivt ut från sådana diskussioner.

Vad är det för oansvarig avel jag pratar om?

De katter som är hemlösa och inte har varit ägda har inte med den här diskussionen att göra.

De är förvildade och för de flesta är det TNR som gäller. De kommer aldrig att hamna som ersättning för annan avel och det vet du också.

Risken är mycket stor att underlaget för huskatter kommer att bli för litet för slumpmässig huskattsavel.

Det ställs ju samma krav på ett katteri för huskatter förutom släkttavla och krav på specialundersökningar.

Om 90% är kastrerade så kommer det på sikt bli färre bra underlag om man inte börjar fundera i avelsplaner redan nu.

Hemlösedabatten har inte med detta att göra.

Uppkatten
8

Pyttelite, du är HELT ute och cyklar. Igen. 90% är en siffra som du INTE kan hänga upp ett resonemang på. Den siffran kommer från en Novus undersökning där man intervjuade ungefär 2500 kattägare om deras katter. I landet finns typ 1,5 miljoner katter. Vi vet inte om de 2500 som ställde upp för intervju är representativa för landets 1,5 miljoner katter. Har inte hört att man t ex gjort någon bortfallsanalys. Alla de katter som hänger kring bondgårdar på landet och som ingen anser sig äga - finns inte med i de här siffrorna. Och de katterna är många. Jag har själv varit med o hämtat in katter från sådana sammanhang. Det är ingen vacker syn. Det är misär. Landets 150 000 hemlösa katter finns inte med i siffran 1,5 miljoner katter. Där ingår bara ägda katter, som någon säger sig ha ägaransvaret för.

Nej, antalet hemlösa katter minskar inte. Jag har tagit upp frågan nyligen med flera av landets största katthem och man ser definitivt ingen minskning. De flesta katterna som katthemmen får in är okastrerade. Även ägda katter som kommer till katthemmen för omplacering är ofta okastrerade huskatter/bondkatter. Ser man på söksajten VILSE så finns relativt många okastrerade katter med även där, speciellt när det gäller unga honkatter.

Föreningen Bondkatten pratar i sina handlingar om kullreduktion och om att djurägaren själv kan avliva sin katt om det görs enl. JBV föreskrifter. Man pratar även om avlivning som alternativ till kastrering. Man verkar på det hela taget avlivningsglada. Det höjer inte kattens status.

En okastrerad bondkattshane bryr sig inte om att han ingår i ett avelsprogram. Han vandrar och tar för sig av de honkatter han hittar, utan att fråga om de tillhör avelsprogrammet eller inte. På så sätt kommer han att ge upphov till en mängd oönskade kattungar. Som får ungar-som får ungar-som får ungar….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
6

Läs på mer om Europén.

Du har också helt fel när du skriver att "De är förvildade och för de flesta är det TNR som gäller." TNR finns i ytterst liten omfattning i Sverige.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en av mina tidigare katter. Registrerad raskatt med stamtavla född av generationer av registrerade raskatter. Enligt lantrasföreningen Bondkattens definition skulle jag kunna påstå att han var en Bondkatt (om jag bara påstod att han saknat stamtavla, var okastrerad och bodde på landet). Utseende är enligt avelsplanen av starkt underordnad betydelse och att han kunde jaga fanns det inga tvivel om.

Du undrar (!) vad det är för oansvarig avel du pratar om??? Förutsättning för ansvarsfull avel är att den är kontrollerad. Med huskatters bedrövligt låga status p.g.a. att det föds fler huskatter än det finns ansvarsfulla kattköpare så är det som sagt ett HÅN att uttala oro över att de "kan bli" (?) för få. Hur stort huskattöverskott i form av hemlösa huskatter behövs för att du ska känna dig trygg i förvissningen om att oansvarig avel inte är utrotningshotad?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-03-27 23:17 av OberonsMatte
Uppkatten
7

#45: "De närmsta katthemmen har fått dra ner på verksamheten långa tider för de har inga katter som behöver hjälp" skriver du. Jag vet vilka katthem du menar och det här har du o jag diskuterat tidigare. Men det har tydligen inte gått in? De har fått dra ner på verksamheten därför att alla katter inte är välkomna dit. De tar t ex inte emot skygga och rädda katter som gått länge ute. Samtidigt har landet No Kill-katthem enorma köer till sina katthem. Och det är köer som inte minskar.

Har ett katthem INTE kö så säger det något om 1) vilka katter man tar in och vilka man väljer bort och 2) det säger vanligtvis också något om katthemmets rykte.

Pyttelite
0

#54: Jag väljer att kommentera det sista inlägget just nu får se om jag får tid över imorgon.

Skygga katter ska inte till katthem det står till och med i lagboken.

De katthem jag tänker på har varit mycket fulla med katter tidigare så då måste väl något ha hänt?

Vi kan ju gå andra vägen och kolla hur många kastreringar veterinärer gör på kattet varje år.

Sedan var fortfarande inte frågeställningen hur många hemlösa katter det finns utan hur man istället kan göra en rimlig avelsplan för arbetande katter.

Känns som ni är så fixerade vid en inställning att det inte går att tänka utanför boxen.

Uppkatten
10

#55 Nej, det står faktiskt inte i lagboken, fel igen.

Katthem som inte sköts på ett bra sätt får dåligt rykte, och då vill folk inte lämna sina katter dit för omplacering.

Ring du gärna runt till veterinärer och kolla, om du tror att du kan få fram relevanta siffror på det sättet.

Hur man kan göra en rimlig avelsplan är upp till JBV att lösa. Prio 1 är att man följer djurskyddslagen + sina egna föreskrifter samt strävar mot att höja kattens status.

[[eskils_]]
7

#24: "Den arbetande katten har andra behov än våra sällskapskatter."
Tillåt mig skratta. 🤣🤣🤣

ALLA katter har behov av mat, vatten, jakt/lek, trygghet, värme, omvårdnad. Punkt.

Har du träffat en katt någon gång, Pyttelite?

Uppkatten
10

Fortsättning på #51 för att tydliggöra riktigt noga: När en okastrerad bondkattshane vandrar så kommer han att ta för sig av de honkatter han hittar, utan att fråga om de tillhör avelsprogrammet eller inte. På så sätt kommer han att ge upphov till en mängd oönskade kattungar. Som får ungar-som får ungar-som får ungar…

Han kommer att möta även hemlösa katthonor, och katthonor som bara har en lös förankring till någon gård/bostad men som ingen bryr sig om att ta ett ägaransvar för.

På så sätt kommer han att spä på antalet hemlösa katter.

En okastrerad hane på landet har ofta ett mycket stort revir, och kan ge upphov till många kullar ungar på ett år.

Ett annat problem är att de här okastrerade och omärkta katterna riskerar att vandra iväg (eller på annat sätt hamna vilse), det gäller förstås både hanar och honor. Är de då just okastrerade så finns det då en utmärkt grund för en kattkoloni. På mindre än ett år kan det bli en rejält stor kattkoloni. Det går fort. Om inte det är att bidra till antalet hemlösa katter så vet jag inte hur du tänker.

Att okastrerade hankatter går runt och parar sig händer hela tiden (det är ju deras uppgift…). Och att kattkolonier startas händer dessvärre också i ett och i många olika miljöer (kring bondgårdar, i sommarstugeområden, på soptippar, i industriområden, vid övergivna hus o s v). Så ska katter inte behöva ha det.

Fundera också över hur många kattungar du tror att 150 000 hemlösa katter kan ge upphov till på ett år… (glöm inte att även ungarna hinner få ungar under ett år, om de överlever…).

Lägg sedan till alla okastrerade katter ute i stugorna och på gårdar och fundera kring hur många kattungar det kan ge upphov till per år.

Även om man "bara" ser till antalet nyligen bortsprungna okastrerade katter så lär resultatet bli mängder av (oönskade) kattungar varje år…

Det är inte en frisk djurhållning och rimmar dåligt med ett gott djurskydd.

Det finns en god anledning till att hela katt-Sverige gått samman och invänder mot den här s k avelsplanen och JBV beslut.

Silvestris
11

Det är ingen slump att den här föreningen med sin ”avelsplan” poppar upp nu. Det här handlar enbart om att lantbrukare (jag vet, inte alla lantbrukare) ska förbigå den nya lagstiftningen som ställer högre krav på kattägare.

Om det fanns intresse av att bevara den svenska bondkatten hade föreningen startat en genbank och värnat om den unika fenotyp och genotyp som svenska bondkatten har. Jag tror inte att någon hade motsatt sig ett seriöst genbanksarbete.

Så är inte fallet. Nu kan ”far okänd” vara vilken katt som helst. En raskatt, en blandraskatt, en aggressiv katt eller en sjuk katt.

Det är så fruktansvärt beklämmande att SJV inte har synat denna bluff.

Uppkatten
7

Här är en tidningsartikel som berättar om en verksamhet som hjälper hemlösa katter i Mora/Orsa, och reaktionerna på JBV godkännande av Bondkattens avelsplan.

"Bara hos oss har vi nu 50 katter av den så kallade utrotningshotade bondkatten."

"Det kan finnas 100 katter på en och samma gård som vi ska ta hand om. Och så påstår de att bondkatten är utrotningshotad."

https://www.siljannewsnorr.se/orsasajten/bara-hos-oss-har-vi-nu-50-katter-av-den-sa-kallade-utrotningshotade-bondkatten

Uppkatten
9

[[eskils_]]
8

#62: Bra rutet av Veterinärförbundet!

Ett par citat:

"Veterinärförbundet vill se ID-märkning och registrering av alla katter, vilket även utredningen Märkning och registrering av katter – ett förslag och dess konsekvenser Ds 2019:21, föreslagit. (…)

Utan krav på obligatorisk ID-märkning och registrering av katt blir det mycket svårt för länsstyrelserna att kontrollera efterlevnaden av djurskyddslagstiftningen."

• Redigerat 2021-04-06 18:51 av [[eskils_]]
Pia-69
6

#62: 👏👏👏👏👍Mycket bra skrivet av Svenska veterinärförbundet!! Hoppas nu att vi har "motat Olle i grind".

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

OberonsMatte
6

AVELSPROGRAMMET ÄR STOPPAT!!! Jordbruksverket har dragit tillbaka godkännandet!!! 😀😺🥳

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5

Sajtvärd Katter iFokus

Jordbruksverket godkände i december 2020 ett avelsprogram för katt som hade som syfte att värna genetisk variation hos svenska bondkatter. Godkännandet har...
Vixxen
3

Heja!
👍 🐈🐈 😺🐈‍⬛🐈‍⬛👍

Pyttelite
3

#66: Bra att det går att tänka om!

Maria
8

Jag har läst på lite mer och jag tycker det är väldigt bra att det stoppats.

/Maria

[[eskils_]]
8

Underbart att förnuftet segrade till slut! 😀💖😺

Men så onödigt att det skulle behövas så mycket arbete av ett 60-tal föreningar, flera myndigheter och massor av privatpersoner för att rätta till ett självklart misstag. Jordbruksverket borde väl kunna dubbelkolla sina beslut innan de går igenom. Och bara anställa tänkande människor… 👀