Huskatter iFokus

Huskatter

Läst 147 ggr
Pyttelite
2

Trivs din katt i värmen?

Har har vi haft över 30-grader och kissen stormtrivs - eller snarare det är min uppfattning.

Hon söker sig gärna till höga temperaturer i vanliga fall men nu ligger hon utsträckt i lite här och där.

Jag uppfattar det som hon har det bra.

Katter gillar värme men kolla upp så din katt får i sig vätska när det är extrema temperaturer.

Sätt ut extra vattenkällor. Använd gärna lite olika kärl - min kisse gillar att drick ur en tillbringare.

Katter är säkerhetsmedvetna och vill ha koll på omgivningen när de dricker, äter eller går på toa.

Placera gärna på lite olika ställen.

Tänk på att en katt som bara äter torrfoder måste få i sig vatten på annat sätt.

Här finns en video som visar hur du kan kolla själv om din katt är uttorkad.

https://firstvet.com/sv/artiklar/tecken-pa-uttorkning-katt

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Är din hund sjuk eller äter och dricker dåligt finns det risk att den blir uttorkad. Är din katt sjuk eller äter och dricker dåligt finns det risk att den…
  • Redigerat 2021-06-20 11:07 av Pyttelite
OberonsMatte
2

Mina katter blir lite dåsiga och ligger och slappar utsträckta direkt på golvet. Hallens stengolv är t.ex. en av favoritplatserna när det är varmt. Jag tror att de tycker att det är rätt skönt att ligga och slappa i värmen. Solen gassar inte heller rakt in i lägenheten och det fläktar lite med korsdrag och öppen balkongdörr. Extremt varma dagar tar jag fram fläkten och fuktar katternas pälsar med vatten.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#1: Stengolv är perfekta - de kyler ner lite.

Kanske jag lägger till mänskliga synpunkter när jag uppfattar dåsigheten och utsträcktheten som positivt.

I vilket fall gillar hon att ligga i 40 gradig värme vilket jag tycker är lite för mycket.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.