Glad eller ledsen katt đžđŸ
En forskningsgrupp i Kanada har undersökt hur bra vi mĂ€nniskor Ă€r pĂ„ att lĂ€sa av katters ansiktsuttryck. Men helt lĂ€tt att lĂ€sa av om katten kĂ€nner positiva kĂ€nslor eller negativa Ă€r det inte â testa sjĂ€lv din förmĂ„ga i videon.
LÀs mer hÀr:
https://www.svt.se/nyheter/glad-eller-sur-katt-testa-din-kunskap
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.
#0: Det testet var ju lite vĂ€l enkelt. đž
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
#1: Hopplöst grÀnssnitt bara!
#2: Ja verkligen, men det var ju inte sĂ€rskilt svĂ„rt att tyda kattens ansiktsuttryck. SĂ€rskilt som det bara fanns tvĂ„ alternativ. đ
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
#3: Tycker vÀl inte den var sÄ vÀlgjord men iallafall nÄgot.
#4: Har för mig att det fanns ett annat test, för ett tag sedan, dĂ€r det var mĂ„nga fler ansiktsuttryck att gissa pĂ„. En del av dem var lite klurigare. Fast det kĂ€nns ju bra att jag vet att jag kan tolka Ă„tminstone tre av mina katters ansiktsuttryck. đ