Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 01-allmänt
Läst 262 ggr
Pyttelite
1

Nu dumpas pandemikatterna - Hur har du gjort?

Dyrebeskyttelsen opplever ei bølgje av forsømde kjæledyr. Avdelinga i Sogn og Fjordane må stoppa inntak av dyr på grunn av enorm pågang.

Hur har du gjort med din pandemikatt - får den vara kvar eller har du dumpat den oxå?

Läs mer här:

https://www.nrk.no/vestland/sprengt-kapasitet-etter-dumping-av-pandemi-kjaeledyr-1.15676726

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Dyrebeskyttelsen opplever ei bølgje av forsømde kjæledyr. Avdelinga i Sogn og Fjordane må stoppa inntak av dyr på grunn av enorm pågang.
Pyttelite
0

Karlskogagrundade föreningen Hemlösa tassar tar emot omkring 250 katter årligen, som placeras i deras karantänlokal för att sedan omplaceras. Just nu har föreningen hand om cirka 70 katter, både på plats och placerade i jourhem – och behovet av volontärer är stort.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/stort-behov-av-jourhem-i-lanet

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Omkring 150 000 katter befaras vara hemlösa i Sverige, enligt djurrättsorganisationen Djurens rätt. Föreningen Hemlösa tassar, som finns på flera platser i länet, larmar nu om behovet av jourhem.
Magi-cat
4

😿😿😿

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Urskog]
6

Jag blir så förtvivlad så jag kan inte gå in och läsa artiklarna för det gör så ofattbart ont i mig för dom underbara liven. Har fyra katter och har haft katter så gott som hela livet men dom är inga pandemikatter och hade jag en pandemikatt aldrig i mitt liv jag skulle slänga ut. Tar man hand om en katt eller något annat djur så har man ansvaret för dom hela deras livstid.

Vad är det för sabla människor som gör så här 🤬, vad tänker dom med och förstår dom inte att djur har känslor, blir ledsna och undrar vad har vi gjort för att förtjäna det här 😭😭😭

Nä fy jag blir så upprörd så jag kan inte skriva, ta hand om djuren oavsett det är pandemi eller sommarkatter och ni som skaffar pandemikatter eller sommarkatter vet skäms på er ni som slänger ut och dumpar oskyldiga kärleksfulla individer 😡

Syntium
5

Nej, jag förstår inte heller hur man kan göra så här. Efter alla kampanjer för sommarkatter, folk borde vara medvetna om vad det är de gör. Skulle vilja veta från en som har dumpat en katt nyligen, hur de tänker. Det lär ju aldrig hända, de verkar åtminstone ha vett att skämmas.

"I'm too old for this shit."

OberonsMatte
1

Jag köpte min (numera 1-åriga) Lotus som kattunge under pågående pandemi förra hösten. Mina kattköp är dock alltid genomtänkta/planerade och jag är väl medveten om vad det innebär och hur det påverkar vardagen att vara kattägare varje dag, dygnet runt i 15-20 år.

Att katter dumpas/omplaceras när vardagen tar vid beror också på att inte heller säljaren var noga med att ta reda på om köpet var lämpligt och genomtänkt eller inte.

Många uppvuxna kattungar släpps förmodligen också ut med avsikt att låta dem bli utekatter, men på fel sätt, på fel plats och utan tanke på risken med att bara "släppa ut" en okastrerad, omärkt innekatt i främmande utomhusmiljö.

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
4

Det är så ofattbart att människor kan göra på detta viset. Tror de att katter och även andra djur är leksaker?👿🤬
Jag önskar att jag hade haft mer möjlighet att ta hand om några fler katter som fick bli mina pälsklingar så länge de lever!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pandi00
2

Skaffade katt förra sommaren, dock igenomtänkt beslut. Hade haft katt hela livet och när jag flyttade hemifrån kändes det tomt utan katt i hemmet

Marinas Mix
2

Jag blir så arg när jag läser om hur folk bara kastar ut katten, när den inte är önskvärd längre , eller försöker sälja den på blocket under avlivningshot på grund av att hen eller någon i fmailjen blivit "allergisk".
Har man skaffat sig ett pälsbarn, får man räkna med att man ska ta hand om det i hela dess liv.
Själv fick jag veta genom pricktest i våras att jag är allergisk mot katt. Första meningen jag sa: "Katten ska ingenstans" Nu har jag testat olika allegimediciner, men tyvärr förvärrar dem besvären, men katten stannar och jag tar inte allergimedicinerna.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Syntium
1

Jag förstår inte hur det kan vara så många som skaffar på ren impuls fortfarande? Varför tänker man inte längre än de månader det är en kattunge? Jag vill verkligen vet hur folk resonerar. Eller de som skaffar katt men att den ska "passa in i vårt liv"dvs hur blir det bekvämast för ägaren (oftast utekatt). Katten då? Varför är en katt vara så slit och släng för många?

"I'm too old for this shit."