Foder - övervikt
Ber alla som kommenterar om att gärna komma med argument till varför ni tycker som ni gör, inte bara "jag tycker den ska äta torrfoder". Dela gärna länkar och fakta om ämnet, vill lära mig mer!
Jag har en honkatt, 6mån gammal, som kastrerades för ca 1 vecka sedan.
typ 1 mån innan kastrering började vi märka av lite bukfett på henne och började justera hennes fodergivor så det inte drar iväg totalt i vikt.
Enligt foderpåsen, Applaws kitten torrfoder, skulle hon ha 70-75g per dag. Jag tyckte det såg mycket ut och hon fick sällan i sig allt, så vi sänkte givan med ca 15 gram.
Fick väldigt bannor av veterinären att katten var "väldigt" bukfet. Jag skulle direkt hem och byta till nått Royal Canin foder jag fick med en provpåse på.
Hon har ju ätit spannmålsfritt innan så jag ville ju helst fortsätta med det. Började söka och kom fram till att i princip bara veterinärsidor rekommenderar Royal Canin, och dom flesta som har katt och kan mycket om foder säger att det inte är ett jättebra foder.
Så nu till saken, att ge den lilla mängd torrfoder hon ska ha verkar inte fungera då hon blir väldigt hungrig. Då provade jag att ge blötfoder (hon har fått det innan också ibland, att man bytt ut torrfodret) morgon och kväll. Bozitas på tetra. Tycker att hon verkar vara mindre hungrig mellan målen. Enligt deras förpackning skulle det vara 300g till en 4kg katt.
Jag har gett henne 105g per portion då hon väger strax under 3kg och behöver tappa lite i vikt. Just nu är hon bara innekatt men nästa år när hon blir 1år ska hon få börja gå ut.
Hade ni gett bara blötfoder?
Hade ni gett torrfoder också?
Vilka märken är bäst?
Ska man ge det uppdelat på 3ggr/dag?
Hade ni ökat/minskat givan?
Säger som #1! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle vilja ge bannor till den veterinär som påstår att en frisk 6-månaders kattunge (!) är "väldigt bukfet"(!) och behöver sättas på diet.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Jo jag kände lite så jag också… somsagt så hade vi redan märkt en liten liten mage på henne, men för mig är "väldigt bukfet" en katt som har hängmage. Ingen i våran närhet upplever att katten ens är i närheten av fet.
#4 En 6-månaders kattunge är långt ifrån färdigvuxen och befinner sig fortfarande i en intensiv tillväxtfas. För tillväxt krävs extra energi, så det går inte att jämföra med en färdigvuxen katt med måttlig aktivitetsnivå vars extra energiintag inte har någon annanstans att ta vägen än att lägga sig som fett runt magen.
Jag ger alltid kattungar obegränsad tillgång till mat, oavsett om de är smala eller runda vid 6 månaders ålder. Det är när de är färdigvuxna man kan behöva begränsa tillgången på mat för de som är extra matglada (om de dessutom är överviktiga då).
Sajtvärd Katter iFokus