Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 494 ggr
Pyttelite
3

Är din katt skotträdd?

Det finns metervis med artiklar om skotträdda hundar men är din katt skotträdd?

Håller helt med artikeln om att fyrverkerier borde förbjudas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hjalp-ditt-djur-nar-fyrverkerierna-smaller

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Snart firas det nya året in och på en del håll i länet firar man med smällare och raketer – en kväll som kan bli jobbig för fyrbenta vänner. – Det borde förbjudas helt, säger hundägaren Emmy Wahlman om nyårsraketer. Enligt hundpsykologen Malin Bång kan du som hundägare hjälpa ditt husdjur både på lång och på kort sikt.
Fridaaaa
2

Nej inte så länge de är inomhus, låter inte mina gå ut på 2 dygn (31/1 morgon till 2/2 morgon)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
4

Mina katter är ju inomhus och har som mest sett lite osäkra och obekväma ut när det börjar smälla som värst och rört sig in mot mer skyddade delar av lägenheten. När det är över har de varit som vanligt igen. Att det smälls på andra tider än vid 12-slaget tycker jag känns väldigt onödigt med tanke på att hundar måste rastas utomhus.

Sajtvärd Katter iFokus

Marinas Mix
5

Blev så lycklig när jag läste att flera firmors fyrverkerier sitter fast i containrar på skepp i Atlanten.
Stackars kisse här blir alldeles förskräckt, så jag bäddar åt henne i en garderob, som är längst in i lägenheten.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Maria
4

Lakritz är rädd för det mesta. Barn, främmande vuxna. Ljudet av någon bil utanför eller bara röster.
Men han är inte rädd för smällare och raketer 😃

/Maria

[Moon AppleGrey]
4

Nej, det är hon inte, men personligen så har jag inte mycket till övers för fyrverkerier.

Pandi00
2

Vi har vant våra katter med hjälp av youtube. Hittade en video med raket-ljud så vi vande katterna succesivt. Det bryr sig knappt

Scorpio97
3

Hankatten brukar knappt märka att det händer något, förutom om grannen har väldigt mycket fyrverkerier. Då blir det lite för högt och nära. Honkatten är överlag väldigt försiktig och nervös av sig. Hon gillar inga ljud, särskilt inte höga eller plötsliga. Men det går helt okej så länge hon kan gömma sig i mitt rum. Ingen av dom får gå ut under nyår.

//Jessie

Tarotstollan
2

Min äldste katt som nu är borta tyckte det var lite läskigt och gick gärna in i garderoben och lade sig så högt och långt bort han kunde.
Den yngre har varit nyfiken och gärna velat sitta i fönstret och titta, så jag hoppas att han fortfarande beter sig på detta viset nu denna nyårshelg.
Nu är han ju ensamkatt så det kan ju hända att han ändrar beteende när han inte har den andra katten som sällskap.
Har inte hört några smällare eller raketer här i närheten ännu, så jag har inte sett hur han har reagerat på det men jag kommer att dra ner persienner och stänga alla ventiler som jag kan ändå både för honom och mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
0

Vår nuvarande kisse har inte varit skotträdd men ju äldre hon blir desto försiktigare blir hon.

Det är skönt med en katt som inte försvinner direkt. Tyvärr har hon varit med om några extrema åskväder så hon har respekt.

Självfallet får hon inte gå ut under helgen - inte annars heller utan tillsyn!

Pyttelite
0

Många katter upplever en stor stress under nyårshelgen, precis som många hundar. Här listar vi 10 tips på saker att göra för att din katt ska orka igenom nyårshelgen på bästa sätt.
Catlady91
0

Jag är uppväxt med hundar, och min pappa är riktigt duktig nör det kommer till att träna hundar. Vi tog hand om hundar från hundskolan när jag var liten, och de hundarna skulle då bli tjänstehund på något vis.

Min pappa har alltid sagt att ingen föds rädd för något, utan man blir lärd att vara rädd. Ett djur är inte skotträdd vid födsel, utan den blir det pga vårt agerande som ägare. Våra djur har alltid vänt sig till oss när de varit osäkra eller rädda, och när de ser att vi inte bryr oss så bryr dom sig inte heller.

Detta gäller även katter. När min Mysan blir osäker eller lite rädd, så vänder hon sig ALLTID till mig. Om jag inte bryr mig, så bryr hon sig inte heller. Och alla jourkatter jag tagit hand om, har vänt sig till Mysan då hon varit deras trygghet förutom mig. Och när hon inte bryr sig, bryr inte dom sig heller. Så det bästa är att inte bry sig eller reagera på det läskiga, då ser ditt djur att det inte är farligt för du är inte rädd 😊
Men om ett djur en gång blivit skotträdd, så måste det tränas bort såklart. Hur vet jag inte, dock.

Men tyvärr har inte alla djur den turen att ha någon som ger dom den tryggheten, så därför borde smällare och fyrverkerier förbjudas! Ljusshower är också fint, varför inte köra på det?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Calcifer
0

Ingen av mina två katter är skotträdd. Elrond ser mest irriterad ut om han blir väckt av dem men somnar om på en gång och Nox brukar vara lite nyfiken och vill gärna kolla ut genom fönstret för att se vad det är som låter. Var orolig att Elrond skulle vara skotträdd då han är en mer försiktig och lite egen herre, men inte då. Han blir räddare när posten kommer och det dimper ner brev etc på golvet.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

indra-bus
1

Ingen av mina 10 huskatter jag haft har varit rädd. Trygga stabila katter.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

MonicaLagerquist
1

Nej mina katter är inte skotträdda och inte rädda för fyrverkerier.

Stolt ägare till tre La permer

Pilspets
0

Min är väldigt rädd.

Jamar,gömmer sig och darrar.

cattisa
0

Min katt är inte skotträdd. Sitter gärna i fönstret och tittar på fyrverkerier.

Matte tycker att fyrverkerier borde förbjudas ändå.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Det beror väl på vad man menar med "skotträdd". Min äldsta katt är otroligt rädd för alla typer av knallar, fyrverkeri och liknande. Och som svar på TS kommentar…

Ja, jag tycker alla fyrverkerier borde FÖRBJUDAS!

Om inte annat för att det är massa småungar som spränger bort sina egna fingrar med fyrverkerier och massa invandrare från arabländerna och Afrika som kastar fyrverkerier mot svensk polis!!!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu