Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett17-forskning
Läst 157 ggr
Pyttelite
1

Missarna jamar bara för oss

Jamar katter på dialekt? Och hör de skillnad på folk och folk? Nu studerar språkvetare dialogen mellan människa och katt.

Språkforskaren Susanne Schötz är i full gång med en ”jamsession”. Tillsammans med några kolleger vid Lunds universitet spelar hon in katter för ett unikt projekt. Och de tar sin forskning på fullaste allvar. När deras katter jamar, då vokaliserar de, det vill säga ”gör läten”. – Som fonetiker lyssnar jag mer på hur saker sägs, än vad som sägs. Jag började lyssna på mina katter och kom på jag kunde använda samma metoder för att studera katter som jag gör när jag studerar mänskligt språk.

Läs mer här:

https://spraktidningen.se/2016/11/missarna-jamar-bara-oss/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Språkforskaren Susanne Schötz är i full gång med en ”jamsession”. Tillsammans med några kolleger vid Lunds universitet spelar hon in katter för ett unikt projekt.…
Condor
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att man inte ska lyssna på VAD som sägs, gäller inte för den här katten.

Pia-69
0

#1: Blir väldigt nyfiken på vad som orsakar den stackars kattens stress och ångest!😿😻

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pyttelite
1

#2: Ja låter inte bra och man ska inte klappa en kisse i det tillståndet heller - förvånande att katten inte attackerade.

Condor
0

I alla fall protesterade den mot någonting och hade lärt sig vilket ord som man använder.

Pyttelite
1

#4: Nja det är så katter låter när de är i slagsmål eller har en rival tex i mars månad.

Stör man en katt i en sådan situation är det lätt att själv bli skadad för katten är 100% fixar på den eller det som förorsakat ”uppståndelsen”.

Condor
0

#5:

Men det verkar som om katten hade lärt att människor säger "no" om de protesterar. Det är ju tydligt att ordet upprepas.

Pyttelite
1