Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett17-forskning
Läst 157 ggr
Pyttelite
1

Missarna jamar bara för oss

Jamar katter på dialekt? Och hör de skillnad på folk och folk? Nu studerar språkvetare dialogen mellan människa och katt.

Språkforskaren Susanne Schötz är i full gång med en ”jamsession”. Tillsammans med några kolleger vid Lunds universitet spelar hon in katter för ett unikt projekt. Och de tar sin forskning på fullaste allvar. När deras katter jamar, då vokaliserar de, det vill säga ”gör läten”. – Som fonetiker lyssnar jag mer på hur saker sägs, än vad som sägs. Jag började lyssna på mina katter och kom på jag kunde använda samma metoder för att studera katter som jag gör när jag studerar mänskligt språk.

Läs mer här:

https://spraktidningen.se/2016/11/missarna-jamar-bara-oss/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Språkforskaren Susanne Schötz är i full gång med en ”jamsession”. Tillsammans med några kolleger vid Lunds universitet spelar hon in katter för ett unikt projekt.…
Condor
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att man inte ska lyssna på VAD som sägs, gäller inte för den här katten.

Pia-69
0

#1: Blir väldigt nyfiken på vad som orsakar den stackars kattens stress och ångest!😿😻

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pyttelite
1

#2: Ja låter inte bra och man ska inte klappa en kisse i det tillståndet heller - förvånande att katten inte attackerade.

Condor
0

I alla fall protesterade den mot någonting och hade lärt sig vilket ord som man använder.

Pyttelite
1

#4: Nja det är så katter låter när de är i slagsmål eller har en rival tex i mars månad.

Stör man en katt i en sådan situation är det lätt att själv bli skadad för katten är 100% fixar på den eller det som förorsakat ”uppståndelsen”.

Condor
0

#5:

Men det verkar som om katten hade lärt att människor säger "no" om de protesterar. Det är ju tydligt att ordet upprepas.

Pyttelite
1

#6: Nej de har inte lärt sig, de ”ojjar” och ”Noar” inklusive andra ljud spontant.

Det är inte riktat till människor utan till en kattfiende.

Vi ser inte hela bilden - vi hör bara ett läte.

• Redigerat 2021-12-31 17:29 av Pyttelite
Pyttelite
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Condor
0

#7:

Men i ditt klipp säger katten inte no no no och jag har aldrig hört en katt säga det förr.

Jag har sett ett annat klipp på TV, med samma katt. Tyvärr hittar jag det inte på internätet, men hur som helst var det ett litet barn som ville klappa barnet och katten reagerade på samma sätt. Man såg tydligt att det var barnet som ljudet var riktat till.

Pyttelite
0

#9: Det är samma typ av ljud och man ser att katten känner sig hotad genom att dra bak öronen.

Det är inte att katter lärt sig att säga nej det ingår i dess repertoar när den känner sig hotad.

Tarotstollan
1

Usch, det gjorde ont att se den stackars kattens rädsla och stress.😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!