Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 171 ggr
RoxannaS
2

Kunnig på foder till katt?

Kan vi hjälpas åt att samla en lista på foder som är bra för katt, rent innehållsmässigt? Jag tycker att det är jätte svårt, och skulle uppskatta att få hjälp av mer kunniga. 😄

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
  • Redigerat 2022-05-03 15:06 av RoxannaS
MonicaLagerquist
3

Sunt förnuft räcker långt.
Katten är en ren köttätare.
Är ett ökendjur med dåliga törstrelexer.
Har sårbara njurar.
Då kan man enkelt sortera bort den maten som inte är bra för katten.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
3

Blötmat:

• Bozita (utan skaldjur/fisk)
  • Mjau (utan skaldjur/fisk)
  • Carny
  • Mac

Sedan är det mush färdig barf

Barfa är ju bäst egentligen men kräver ju kunskap

Foder utan spannmål och med hög kötthalt
ALL torrfoder är ohälsosam. Ökar risk för njur&urinproblem, diabetes och belägg på tänderna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
8

Spontant vill man ju gärna tänka som #1 och #2.

Det är logiskt att det skulle vara på det sättet.

Men de forskare som granskat detta säger att det är mer komplext än så.

I de vetenskapliga databaser där jag har sökt har jag inte lyckats hitta någon undersökning som bevisar att torrfoder är dåligt/skadligt för katten eller att mush skulle vara bättre/det bästa för katten.

Jag har letat i flera databaser och vid flera tillfällen.

Jag har därtill efterlyst sådana studier flera gånger här på iFokus, och även riktat frågan direkt till #2 flera gånger eftersom hon ju måste sitta på väldigt mycket data för att göra den här typen av uttalanden (gång efter annan).

Men dessa data är visst inte för oss alla? Vilket är trist, då det skulle gynna katterna om det fanns bra studier.

Vad jag förstår så har flera forskare verkligen försökt bevisa att torrfoder skulle vara sämre, men man har inte kommit fram till det resultatet.

Men absolut att katter är gjorda för att äta möss och fåglar (etc) men var finns rediga "bevis" för att de t.ex. lever kortare om de äter en kombination av torr- och blötmat…???

Frågan är komplex. Hög proteinhalt belastar njurarna. Katten är en proteinätare, och dess svaga punkt är just njurarna. Dör inte katten av något annat så är det så småningom njurarna som brukar bli problemet.

Vi ska också komma ihåg att "katten i det vilda" inte hade livslängder på 15-20 år, utan de levde avsevärt kortare liv.

Så - det finns de som anser att det bara finns ett rätt sätt att mata en katt, och då förordas ofta Mush. Och så finns det de som tycker att torrfoder från Konsum har fungerat utmärkt under alla år. Och så finns det alla vi andra där emellan. Och alla har samma önskan: att ge sin katt så bra mat som möjligt. Det är ingen som medvetet vill ta död på katten genom att ge den fel mat. Eller som vill göra katten sjuk.

Många veterinärer varnar för råfoder. En del avråder från (för mycket) torrfoder.

Det är en djungel för oss kattägare.

Så - fortfarande efterlyser jag väl genomförda vetenskapliga studier.

Men det är väldigt svårt att säga till andra kattägare att "så här är enda rätta sättet att mata en katt, annars blir den sjuk och dör i förtid" när vi faktiskt inte vet att det är så.

Många kattägare blir både stressade och förtvivlade när deras katter vägrar att äta den mat som listats ovan.

I sociala media finns grupper där man "hetsar" varandra vad gäller katters mat. Ofta finns en stark "guru" som anses ha kunskap och sitta på svaret. Det som gurun säger är det rätta och ifrågasätts inte.

Så - jag efterlyser fortfarande tips på studier som visar att mush är bra och torrfoder dåligt (eller som säger annat om katters kost). Rent logiskt skulle det absolut kunna vara så att mush är det bästa och torrfoder sämst (det ligger ju nära till hands att tro det, logiskt), men så länge man inte lyckats visa det (vetenskapligt) så skulle sanningen kunna vara tvärtom, eller någonstans mitt emellan.

Hör av er till mig - om ni har tips på studier. Jag är van vid att jobba med, läsa och granska forskning så ser fram emot att ta del av studier som jag ev. har missat.

Tills vidare rekommenderar jag i första hand blötfoder, men det viktigaste är i slutänden ATT katten äter, då katter är mycket känsliga för svält.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

RoxannaS
6

#1 I din värld kanske det gjorde det hela enkelt. Men för en annan som inte har någon kunskap om innehåll och de fina ord olika ämnen kan betecknas som i innehållsförteckningar så gjorde det där ingen skillnad för mig. Så du får gärna vara mer specifik i vilka ämnen man ska kolla efter / undvika. Om det nu är så enkelt som du säger.

#2 Tyvärr så har jag väldigt svårt för ditt sätt att uttala dig. Det låter som att du är facit till alla frågor, och att det du skriver är det som är rätt. Men, då säger jag som nästa person i tråden, vart har du underlaget som styrker dina uttalanden? Källor?

"Barfa är ju bäst egentligen men kräver ju kunskap"
Vem är det som säger att barf skulle vara bäst? Alla har olika förutsättningar, och så vitt jag har hört, så finns de dem som inte fungerar så bra på barf som man skulle önska. Samma som att säga att spannmålsfritt är bättre. Det har till och med veterinären sagt att alla djur inte klarar helt spannmålsfria foder.

Och alla kanske inte har förutsättningarna att barfa sina djur heller, då man kanske inte är hemma på sådana tider att det rent praktiskt skulle fungera. Har man en känslig katt, så som jag har, så skulle hon inte klara av att gå utan mat om jag skulle ha ett arbete med 7-16 tider. Hon kräks direkt när hon blir för hungrig.

Anledningen till varför jag frågar om just torrfoder, är för att det är en bra bas att stå på. Sen är det ingen som sagt att katten inte får annat utöver det. Och då ger jag hellre ett torrfoder med vettigt innehåll än ett foder med onödigt tjafs i.

#3 Gillar helt klart dina svar på saker och ting. 😊

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Fridaaaa
0

#4 Jag skriver vad forskning säger, annars hade jag inte skrivit som jag har gjort. Jag skiljer på fakta och åsikter.

Jag har just nu bara pfd och den har jag på datorn.
på kattstatus.se finns bland annat en bra pdf som är källkritisk med vidare länkar. Men har fler, både på svenska och engelska, dock som sagt på datorn

Jag barfar inte mina, jag ger blötmat samt mush (som dock är färdig barf)
Att din katt kräks så fort den är hungrig, gör inte torrfoder bra dock.

Katter är renodlade köttätare samt behöver mycket vätska. Vilket inte torrfoder uppfyller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
2

Hinner inte kolla på Kattstatus-pdf:en närmare just nu, men intressant att du hänvisar till en artikel som tydligen är skriven av en veterinär (för jag antar att det är den artikeln du menar).

Annars är det ju populärt bland de som förordar mush/råfoder att säga att "veterinärer kan ingenting om foder".

Vad jag kan se så säger hon "det gamla vanliga", och det är en äldre artikel. Det intressanta blir ju att gräva vidare i hennes referenser, + att se vad som har gjorts vetenskapligt efter det att den här artikeln skrevs.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.