Huskatter iFokus

Huskatter

Läst 98 ggr
Zubeyde
0

Resa utomlands

Hej jag har tänkt åka till Turkiet med min katt, men på jordbruksverkets hemsida stor det massa saker som ska fixas jag förstår inte om alla ska göras eller ska man bara fixa vissa saker. Jag har gixat pass rabies vaccinationen också klar men en titel test ska göras kan man göra titel testet hos sin väteriner eller måste man till en officiel väterinär. Räcker det med eu pass eller måste vi ändå till offisiel väteriner för det också. Finns det något mer. Snälla ni som har erfarenhet hjälp mig.

OberonsMatte
0

Menar du titertest för rabiesantikroppar?

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
2

Rent spontant så skulle jag ta kontakt med jordbruksverket och ställa frågan för eftersom det är knepig lagstiftning och risken är att om du gjort fel kan katten avlivas.

Kravet för att genomföra titer-prov är att det ska skickas till ett godkänt EU-laboratorium så jag utgår ifrån att du kan använda din vanliga veterinär så sköter dom allt.

När jag läser reglerna så uppfattar jag att du oxå måste testa vid hemresan. Läs CANIS- FELIS-FERRET.

Min rekommendation är att du läser på i nedanstående länk och sedan tar kontakt med jordbruksverket för att få förtydligande i ditt speciella fall.

Länk till jordbruksverket:

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/katter/resor-och-handel-med-katter-mellan-lander/ta-in-katter-till-sverige/ta-in-katter-fran-lander-utanfor-eu-dar-rabiessituationen-inte-ar-under-kontroll

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vad som gäller när du ska ta in katter från länder utanför EU där rabiessituationen inte är under kontroll.
  • Redigerat 2022-05-17 09:24 av Pyttelite