Huskatter iFokus

Huskatter

Läst 141 ggr
Ladan87
0

Katt nyser stora snorkråkor

Hej!
Har en katt som har bott hos oss i ca 1 månad. Han är 5 månader gammal.
Han nyser väldigt mycket. Irriterad i slemhinnorna kommer lite blod i nysningar ibland också. Men han nyser ut rejält stora kråkor. 0.5x2 cm är den största. Har googlat men hittar INGENTING om just det här. Bara om svarta intorkade små kråkor som sitter kring nosen.
Jag tänkte att det kunde vara kattsnuva och kanske är det också det, men är det här väldigt ovanligt eller har fler liknande upplevelser?
Tilläggas bör att han mår bra i övrigt, leker för fullt och äter väldigt bra.
Tacksam för svar.

Uppkatten
3

Det är möjligt att det är kattsnuva, men din katt behöver få komma till veterinär för undersökning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Jag har haft en katt som drabbades av kattsnuva före sin första vaccination hos uppfödaren (som var inplanerad vid 9 veckors ålder). När han kom till mig vid drygt 5 månaders ålder var han pigg och aktiv, men hade kvar kroniska snuvsymtom som då främst visade sig genom att han nös ut sådana där jättesnorklumpar.

Kattsnuva beror vanligtvis på virus och mot virus finns ingen botande medicin. Man kan använda näsdroppar för små barn. (t.ex. Renässans är koksaltlösning i endospipetter) för att lindra symtomen.

Vad har kattungen för bakgrund? Vaccinerades den och övrig kull 2 ggr före 12 veckors ålder?

Sajtvärd Katter iFokus

Ladan87
0

#1: uppkatten. Tack! Jag har tid bokad för kastration, får ringa och göra ett tillägg så att de kan undersöka honom också.

• Redigerat 2022-10-19 06:47 av Ladan87
Ladan87
0

#2: oberonsmatte

Tack för svar!
Han hämtades från en bondgård och var då avmaskad och hade fått något mot parasiter men ingen vaccination.
Han ska bara vara innekatt så jag trodde inte det var nödvändigt.
Men jag får kanske vaccinera honom ändå.
Försvann de stora kråkorna för din katt sen?
Stort tack för tipset om näsdropparna!!

En kompis köpte hans kusin, två systrar fick en varsin kull med två veckors mellanrum. Hennes katt nyser också men inte sådana här kråkor.

Jag testar näsdroppar och pratar med vet.
Tack igen för hjälpen!

Uppkatten
1

#3 Du får fråga veterinären om de alls vågar sig på att kastrera katten nu när katten är snuvig.

Innekatter ska vaccineras på samma sätt som utekatter. Så när din katt är frisk nog så är det dags att vaccinera. Här måste veterinären bedöma när det är lämpligt att vaccinera.

Kattsnuva tenderar att kunna bli kronisk. D.v.s det är möjligt att din katt kommer att kunna bli snorig t.ex. i samband med stress även i framtiden.

Du behöver också se till att IDmärka och ägarregistrera din katt.

Katten behöver vaccineras både mot kattpest och mot kattsnuva.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

#4 Det är väldigt tråkigt att den huskattuppfödaren inte ens hade några planer på att kosta på kullen vaccinationer. Kattsnuva är en väldigt smittsam och potentiell livsfarlig smitta - i synnerhet för kattungar. Att min katt smittades som ovaccinerad kattunge blev så stor påfrestning på hans immunförsvar att veterinären ansåg sig tvungen att avliva honom akut av humanitära skäl vid knappt 2 års ålder och då hade hans smitta kostat mig och Agria 60-70.000 kronor totalt.

Min sjuka kattunge smittade mina vaccinerade katter som fick inga, lindriga eller måttliga symtom, men smitta finns kvar latent hos smittade katter under lång tid -ibland hela livet - och även symtomfria smittbärare kan smitta andra katter. Min smittade katt och hans kullsyskon smittades av en symtomfri smittbärare hos sin uppfödare. Samtliga var innekatter födda av många generationer av innekatter.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-10-19 07:22 av OberonsMatte
Ladan87
2

#5: Tack för svar och info! Ska ta tag i det här nu så han får den hjälp han behöver!

Ladan87
1

#6: Tack igen för hjälpen! Låter ju väldigt allvarligt det här. Tack igen!!!

91Marran
0

Gammal tråd, men hur har det gått?

Mvh
Mig