Huskatter iFokus

Huskatter

Läst 126 ggr
Margaretha1990
0

Bella. Kattsnuva?

Jag har fyra kattungar som är 14 veckor nu och är påväg att flytta. En av dom som vi kallar för Bella är snorig, snoret är typ gult och hon nyser ofta. Ingen av hennes syskon är drabbade. Hon äter, dricker och leker som en kattunge ska göra. Kan det vara kattsnuva och ska jag avvakta med att sälja henne? Tror det har varit såhär ca en vecka.

OberonsMatte
2

Vid vilken ålder vaccinerades kullen?

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
3

Givetvis lämnar man inte iväg en kattunge som är sjuk. När den är frisk så veterinärbesiktigar man max en vecka före flytt. För du besiktigar väl alla innan flytt och ger nya ägaren protokollet, vaccinationsintyg, chipbeviset ich köpeavtalet som båda skrivit på?

Margaretha1990
1

#2: tack men vet redan allt det där så du behöver inte oroa dig! Och inlägget handlade ju om att jag inte vet om hon är sjuk! Hon är lika pigg och vild som hennes andra syskon bara det att hon är snorig och nyser!

Karmatarerskanise
4

#3: En frisk katt snorar inte och nyser inte. Det är ju tydligt att hon är sjuk.
Veterinären borde ha berättat det när ni besiktigade dom.

Karmatarerskanise
2

Att vara medveten om vad som är basic när man föder upp och säljer kattungar, för att dom ska få bästa möjliga start I livet, och skippa det….

Hade du besiktigat inför flytten hade veterinären upptäckt snuvan och du hade frågat om råd. Du hade inte varit osäker.

Du tar inte ens in den som är sjuk till vet, utan vill helst låta den flytta som planerat. Den är ju pigg.. Att ens tänka tanken på att skicka iväg en snorig katt, till nytt hem, visar hur oseriös man är. Du bryr dig inte om deras hälsa. Och bryr dig inte om köparna.

Lämna avel till de som är seriösa. Katterna förtjänar omvårdnad och ägare som bryr sig om deras framtid och välmående. De är värda vaccineringen, id chip, besiktning. De är inte slit och slängsaker som man inte vill lägga pengar på utan bara sälja och bli av med.

Dr ungarna utan snor kan nör som helst bli sjuka och borde ha fått behandling innan flytt. Som uppfödare är du enligt lag skyldig att stå för kostnader som uppstår efter köp när dolda fel dyker upp. Likaså ta tillbaka ungarna om köparna ångrar det och betala åter.

Margaretha1990
2

#5: alltså men oj.. en vanlig simpel fråga ! Trodde man kunde ta hjälp av det här forumet för råd osv. Var på en kontroll för två veckor sedan då dom var tolv veckor gamla och alla var godkända.. därför jag blev fundersam.. men sorry, ska inte ta hjälp av det här forumet igen då man blir påhoppad!

Karmatarerskanise
2

#6: veterinärbesiktning ska göras max en vecka före flytt. Så en som är gjort 2 veckor sedan är inte aktuell. Speciellt inte när en katt är sjuk.

Ingen på ett forum kan ta prov och säga vad snoret beror på. Det borde vara självklart att veterinär besöks när det redan pågått en vecka. Att få veterinärutlåtande om vad det är borde vara ytterst intressant när det är en hel kull som kan vara smittade och besiktningen inte längre är giltig. Varesig tidsmässigt eller hälsomässigt.

Just att du tänkt flytta syskonen utan en tanke på att det kan vara smittsamt, utan någon aning om vad det är är oroande.

Margaretha1990
2

#7: okej, vad konstigt då jag ringde vet när katterna var tio veckor och frågade när jag skulle komma in på en kontroll och dom sa att som skulle va tolv veckor. Hur eller hur ska jag boka in ännu ett besök för att se vad det kan va . Tänkte bara man kunde rådfråga här innan

Karmatarerskanise
1

#8: kontroll är inte besiktning. Besiktningen är till för att se så allt är UA, eller vad som får anmärkning och protokollet ger man till nya ägaren. Det ska vara så nära flytt som möjligt och max en vecka gammalt.

Så boka besiktning och kolla samtidigt sjuklingen. Så får du rätt papper till varje kattunge.

Margaretha1990
1

En liten uppdatering: I onsdags var vi inne till veterinären för att undersöka Bella. Hon var/är inte snorig längre och veterinären bedömde henne som fullt frisk! Väldigt märkligt men skönt