Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 192 ggr
Luvinis
1

Matt päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

För bara någon dag sedan så skaffade vi en ny katt till familjen. Hon hade i det tidigare hem inte mått så bra. Andra katten där hade inte gillat henne. Jag lade märke att hennes päls var väldigt matt, väldigt fet och konstig. Jag duschade av henne och vattnet var riktigt brunt. Nu är hon lite fräschare. Men, bara för att dubbelkolla. Kommer hennes päls bli bättre? Hon är fortfarande väldigt rädd och vi sitter med henne ofta. Men när våran äldre katt kom in och dom träffades så blev hon väldigt glad, mer pigg. Dom går bra ihop och jag börjar se skillnad på hennes beteende. Jag förstår att hennes liv har börjat lite tufft. Men jag hoppas verkligen att hon snart kommer trivas mycket bättre med tiden. Så vad tror ni?

Hon är 4 månader och blandning mellan norsk skogskatt och helig birma.

OberonsMatte
1

Det är en huskatt. Vilka eventuella stambokförda raskatter som utnyttjats i huskattavel är beklagligt, men det är oväsentligt i det här fallet. En katt som mått eller mår fysiskt/medicinskt eller psykiskt dåligt mår dåligt oavsett vilka eventuella raser kattens föräldrar var.

Träffade du katten i det tidigare hemmet, dvs. i den miljö som katten levt i innan hon kom till dig? Träffade du den andra katten som bodde där? Var det uppfödaren eller en kattungeköpare som omplacerade kattungen?

Veterinärbesiktigades kattungen före omplaceringen (eller före köp från uppfödaren)? Är kattungen vaccinerad, id-märkt och veterinärvårdsförsäkrad?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-02-10 20:14 av OberonsMatte
Luvinis
1

Jag tänkte mer vilken typ av pälsen katten har. Därför jag nämnde raserna som är inblandade. Hur som. Det var omplacering eftersom katten i det hemmet inte tyckte det var kul med en kamrat.

Vi såg annonsen och svarade på den. Det var akut att hitta hem eftersom hon inte mådde något bra.

Hon har iallafall varit hos veterinären och besiktades hos uppfödaren. Hon är id chippad. Vi har bara haft henne i två dagar nu och har som sagt börjat se förändring på hennes mående. Jag hoppas att pälsen oxå blir bättre med tiden.

(Ja, jag träffade den andra katten. Han var väldigt trevlig men blev snabbt sur när han såg kattungen. Ändå var han inte lika sur när jag höll i henne. Så det kanske rörde sig om avundsjuka att dela sin matte? Ja, vad vet jag. 🤷‍♀️)

Vi kommer att registrera henne. 👍

OberonsMatte
3

#2 Huskattuppfödare vet dessvärre väldigt lite om de "raser" de påstår att deras huskattproduktion är en "blandning av". Hade de varit insatta i stambokförd raskattavel och det enorma engagemang som ligger bakom varje enskild stambokförd katt, så hade de talat väldigt tyst om att ha utnyttjat sådana katter i okontrollerad huskattproduktion.

P.g.a. okunskap påstår huskattuppfödare ofta att en norsk skogkatt ("skogskatt" som de brukar säga) helt enkelt är en långhårig katt. Istället för att säga att mamman var en långhårig huskatt av okänt ursprung säger man att mamman var en norsk "skogskatt".

P.g.a. okunskap påstår även huskattuppfödare att en maskad katt automatiskt blir en birma eller en ragdoll. Särskilt om den har lång päls.

Anlag för lång päls resp. maskad pälsfärg är reccessiva anlag och det betyder att anlagen måste ärvas från båda föräldrarna för att synas hos avkomman. Två helsvarta korthåriga katter (som bär på dessa anlag) kan därför få långhårig avkomma med maskad pälsfärg. (Simsalabim så har man en "birma" eller en "ragdoll" enligt huskattuppfödaren).

Av din beskrivning så verkar pälsen ha varit väldigt smutsig och det är inte normalt. Var uppmärksam på hur hon mår, för risk finns nog att hon faktiskt är sjuk.

Låter märkligt att hon blev "väldigt glad" över att träffa en främmande katt om hon nyligen varit så skrämd och hämmad av annan katt att hon inte ens tvättat sig.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3

Jag tjatar vidare om raserna.. Visst är katten blåögd med maskad pälsfärg? Det anlaget har din katt ärvt från båda sina föräldrar, men anlag för maskad pälsfärg förekommer inte hos Norsk skogkatt. Minst en av föräldrarna var alltså (också) en huskatt.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-02-10 21:51 av OberonsMatte
Vixxen
0

När hon hunnit landa hos er skulle du kunna testa att bada henne med schampo. Viktigt dock att hon får tid att känna sig trygg först!

Luvinis
1

Jag vet inte hur det ligger till för just denna tjej. Jag tyckte att hon i det förra hemmet nämnde att det faktiskt var renrasiga norsk skogskatt men av någon anledning fått en oplanerad kull. Jag är inte mer insatt i det, och bryr mig ärligt talat inte huruvida hennes ras är. Jag är mer mån om hennes mående. 👍

Och ja. Jag vet att i stort sett alla som föder upp huskatter kallar långhår för norsk skogs katt. Taskigt att lura folk tycker jag. Men i dagens samhälle måste man uppenbart vara väl läst innan man köper något i överhuvudtaget. 🤷‍♀️

Att vi köpte denna tjej var egentligen helt random. Vi hade letat länge och väl. Och så blev det att vi hittade denna tjej. Vi är jätteglada över henne och bara hoppas att hon fortsätter må bättre. Idag har hon vågat springa omkring mycket. Hon går på lådan och äter bra. Ja, det är märkligt att hon fatta tycke för våran katt. Men han kanske oxå utstrålade mycket trygghet. Han blev snabbt fjantig, han pratar och leker med henne. Så det blir nog bra. 😊

OberonsMatte
1

#6: Jag tycker faktiskt att det är helt ok att köpa en omplacering, även när det är en kattunge som säljaren själv köpt från värsta sortens huskattuppfödare. Det viktiga är att aldrig ge några pengar direkt till den som sysslar med den sortens avel. Tar man emot kattungen direkt från uppfödaren är det detsamma som att uppmuntra den uppfödarens avelsverksamhet och DÅ är det viktigt att det är en uppfödning man tycker förtjänar en sådan uppmuntran (och ekonomisk belöning).

När en huskattuppfödares köpare ångrar köpet eller inte kan ha katten kvar är det inte uppfödaren som får några pengar. Oftast är uppfödaren själv helt ovetande om att kattungen omplaceras.

Det man kan göra (för katters skull och status) när man tagit emot eller köpt en sådan omplacering är att sluta upprepa de mer eller mindre påhittade rasnamn som uppfödaren använde för att göra huskattaveln ännu mer lönsam. En huskatt är en huskatt, varken mer eller mindre, oavsett hur den ser ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Luvinis
0

Ja, hennes päls är inget jag stött på tidigare hos någon huskatt. Men men, det viktigaste är att hon nu får landa och förhoppningsvis må bättre. Även om "rehab" tar sin lilla tid. ❤️

RoxannaS
0

Jag lägger vikten i frågan om pälsen. Matt och fet päls kan även bero på att fodret katten äter inte passar individen i fråga. Familjens ragdoll blir så i pälsen av vissa foder.

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Luvinis
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite uppdatering på hur det går. Hon har blivit mer bekväm av sig. Hon busar, hon kelar och mer därtill. Så himla kul att se att skyggheten avtagit! 🙏

Och som synes så går dom bra ihop. Äldre katrgubben och henne. Även om han tycker hon är lite jobbig ibland! 😜

Vad gäller pälsen. Den har faktiskt blivit lite bättre. Jag har märkt att den är mer silkig än tidigare. Framförallt upptill. Fortfarande lite mysko undertill. Men antar att sånt bara kan ta lite tid. 🤔🤷‍♀️

Vixxen
0

Roligt att höra att det fungerar!

Så småningom kan du testa att tvätta henne med schampo.

[skyggis_tryggis]
0

#10: Kanske blir pälsen finare om hon mår bättre och tvättar sig mer. Får ni borsta henne? Det kan ju också hjälpa till om hon inte är så bra på att tvätta sig än.