Plötslig död
Jag är väldigt chockad över händelsen. Vad tror ni kan ha hänt?
Igår packade vi in varor i kylen och hon sprang runt precis som vanligt och sen hör jag ett skrik. När jag då tittar till henne ligger hon platt på golvet och kan inte andas. Jag reagerade med panik, ruskar om henne, öppnar munnen för att kolla om något fastnat. Men på under 30 sekunder så var hon död. Hon var bara 5.5 månader gammal. Min känsla är att något brast eller om hon hade dåligt hjärta?
Hon var veterinärbesiktad och vaccinerad, om nu det har betydelse i detta. Vi har en äldre katt på 12+ och han själv mår bra. 🤷♀️
Jag kan inte riktigt släppa detta som hände. Jag vill så gärna ha svar! 🙏 Och att lämna in henne på obduktion vill vi inte riktigt göra då sonen vill begrava henne i fint skick. 🤷♀️
Luvinis Råttor
- Redigerat 2023-03-07 23:05 av Luvinis
Usch vilken mardröm.. 😥 Den troligaste förklaringen är nog medfött hjärtfel/ hjärtsjukdom. Det behöver inte märkas vid vanlig undersökning, men kan plötsligt ge akuta och dödliga symtom.
Viktigt att du meddelar uppfödaren om vad som hänt så att inte anlagen avlas vidare på.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-03-07 23:26 av OberonsMatte
Så otroligt tråkigt - jag beklagar verkligen er förlust.
Sen är det svårt att säga något om dödsorsak utan att göra en obduktion så det blir bara spekulationer.
En hjärnblödning eller hjärtinfarkt är väl orsaker man skulle kunna fundera kring.
Allt gick ju så snabbt - har du pratat med veterinären som gjorde besiktningen eller någon annan vett?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Beklagar så jättemycket!
Är detta samma katt som kom till er för bara en månad sen och hade blivit misskött tidigare? Isåfall kanske det hör ihop med det.
Falla ihop sådär brukar man nog mest koppla samman med hjärtat eller hjärnan. Går dock inte att veta nånting utan obduktion.
Är det en katt vars uppfödare har släktingar i avel kan det vara väldigt viktigt att göra. Kan även finnas tilägg i köpekontraktet om detta.
Men är det enbart för egen del kanske det inte är värt det om det gör sonen upprörd.
Återigen, beklagar. Måste varit en fruktansvärd chock.
Ja, vi hade henne knappt 1 månad. Vi har lyckats kontakta uppfödaren men hon svarade bara att det var konstigt och att det var den finaste och den bästa katten i kullen. Men i övrigt verkade inte människan bry sig. Så jag vet inte. Det förblir nog ett mysterium. 😞
Luvinis Råttor
#4: Skulle vara väldigt intressant med en obduktion. Ni kan ju kremera och begrava urnan sedan tillsammans.
Är det en katt i registrerad avel?
- Redigerat 2023-03-09 13:27 av Vixxen
#4: Det kan ha funnits en medfödd hjärtsjukdom som plötsligt gav värsta möjliga symtom eller en medfödd missbildning i hjärtat som också märktes först när kattungen började bli lite större. Det var ju en huskattuppfödare och då brukar avelskatter aldrig hjärtscannas före avel eftersom sådana uppfödaren inte bryr sig om sånt som inte syns. Min (kastrerade) gammelkatt hjärtscannades nyligen p.g.a. litet blåsljud och den undersökningen kostade 6.000 kr och det är alltså utgifter som även ansvarsfulla uppfödare behöver lägga ut bara för säkerhets skull. Hjärnblödning är ovanligt hos katter, men hjärtfel är desto vanligare och tyvärr är det ofta ärftligt.
Sajtvärd Katter iFokus
#0: 😻Oh.. Jag vet precis din känsla 🙏Det är så ofattbart hemskt och ledsamt! Chock in i hjärtat 😻 Den 4:e december 2021 så la sig min kära katt sig ner på golvet och bara var livlös. Precis som Du hörde jag ett skrik från vardagsrummet och gick dit direkt. Där ligger han helt livlös med min andra katt bredvid sig.
En obeskrivlig känsla och chock!!
Både för mig och hans kattbror🐱
Än idag har jag inte kunnat bli av med den känslan som var den stunden.
Han var visserligen 10 år, men hade aldrig varit sjuk, aldrig varit något problem med någonting. Tvärtom så var han helt underbar, stark, lekfull, nyfiken, matglad och han tog hand om sin kattbror på ett kärleksfullt sätt från första stund som de träffades. De var i symbios med varandra 😻
Jag tänkte från början att det kunde vara en hjärnblödning eller en hjärtattack.
Min veterinär sa att det är sällan som en katt får en hjärnblödning som de dör av. De kan få det, men då visar det sig i förlamning och nedsatthet på något sätt.
Hon sa att med all säkerhet var det en massiv hjärtattack som hade hänt honom.
Jag, liksom Ni valde inte obduktion. Jag valde att lita på veterinären och ville kremera honom i fint skick 😻
Denna upplevelse var helt obekant för mig. Har haft katter i hela mitt liv. Kännt många katter hos släkt och vänner, men har aldrig hört talas om detta att en helt frisk och pigg katt kan lägga sig ner och bara vara livlös och bli en kattängel på några sekunder..!?
Nu har det gått nästan ett och ett halvt år sedan denna sorgliga dag. Både jag och min andra katt saknar vår fina vän. Min andra levande katt blev deprimerad och slutade äta, han gick runt i huset och letade och jamade efter sin vän en lång tid 🐾
Nu har vi adopterat en ny liten kattvän till oss 😻 Hon har hjälpt oss att komma tillbaka till livet igen. Hon är full av liv och ger oss mycket glädje, bus och kärlek 😻😻😻
Jag ger dig och din familj mina varmaste tankar 🙏😻🙏
PS..🌄Min tröst är att när våra kära husdjur lämnar oss. Då går de 🐾över Regnbågsbron 🌈 och kommer till Körsbärsdalen 🌄 Där får de ett fint och glädjande liv i evighet 🌄 tills vi ses igen 🌄 Det är det som jag pratat med mina barnbarn om när vår kära lilla Nisse blev en kattängel 😻 Nu för bara två veckor sedan blev mina barnbarns katt Rut en liten kattängel (hon drabbades av cancer).. Då sa mitt femåriga barnbarn:- Mormor:- Nisse väntar nog på våran Rut i Körsbärsdalen 🐾🌄🐾.. Det var så fint att höra 🐾🙏🐾DS🐾
Allt gott till Er 🐱😻🐱
#0 Beklagar din sorg 😢 och vet precis hur det här känns har vart med om det två gånger ena gången var det ålder 13 år och 3 månader han somnade bara in utan förvarning och var bara som vanligt innan.
Den andra gången var katten bara 10 månader och kom hem från kastrering piggnade till och var den som först vaknade upp för jag hade kastrerat två bröder samtidigt.
Min veterinär gjorde en mindre obduktion och kunde inte finna något fel hos katten tvärtom hon sa han var perfekt i alla inre organ men hjärnan hade hon inte undersökt och jag märkte inget på katten varken innan eller efter kastreringen han var hur pigg och glad som helst både före och efter.
Sen på natten hittade jag katten han hade bara lagt sig ner och somnat in och än idag vet jag inte vad som hände och det här är många år sedan och hans bror fick somna in för tre månader sedan han blev 11½ år fick Fip så min misstanke är att hans bror kanske också hade Fip men det är bara mina spekulationer så här många år efteråt jag söker fortfarande efter svar eftersom jag inget kunde märka på honom han var ju bara pigg och glad.
Det är så svårt att säga vad som händer när det går så här fort helt utan förvarning och man blir helt ställd eftersom dom inget uppvisat man kan omöjligt tro att dom bara kan dö så här.
Det är så jättejobbigt och det tar tid att komma över för det blir en sån chock.
Beklagar din förlust och det är alltid lika ledsamt när man hör om sånt här hur snabbt allt kan gå 😢❤️
- Redigerat 2023-04-03 07:33 av [Vandra i Skönhet.]
Det är inte lönt att spekulera. Väljer man att inte obducera får man helt enkelt leva med ovissheten för det finns så många saker som kan orsaka plötsligt död. Det är bara att släppa och gå vidare, tyvärr.