Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 230 ggr
Magi-cat
2

Tappar päls på örat

Kisse fick ett bett på ena örat för flera veckor sedan. Det läkte, tyckte jag, men sedan har han tappat päls på det örat och nu ser det nästan kalt ut.
Veterinären visste inte vad det kunde vara, det såg inte ut som något bakteriellt, och jag skulle fortsätta att rengöra. Kortisonsalva om det inte blev bättre.

Någon som har några förslag eller varit med om liknande?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
0

Det kan ju vara så att läkningen kliar eller irriterar så att kissen tvättat eller kliat ovanligt mycket på stället.

Tror inte att kortison kommer att fixa grundproblemet.

Hur ser såret ut är det läkt? Det kan även finnas ngt inkapslat men det kommer säkert att visa sig med tiden. ☹️

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Magi-cat
0

Såret ser läkt ut men har en skorpa.

Ett öra är ju så tunt så det borde inte kunna vara så mycket inkapslat, tycker man.

Oroligt är det i alla fall …

[Vandra i Skönhet.]
1

Tänkte lika tanke som Pyttelite där att läkningen kliar och eftersom det finns en skorpa kvar kan kisse ha gjort det där själv.

Hoppas det är så enkelt och att det går över fort, jobbigt när det är såna här saker med våra djur det blir en oro och man kollar dom hela tiden för man vill så innerligt hjälpa dom ❤️

Magi-cat
1

Tack! ❤Hoppas innerligt att det är så pass enkelt! Ja, man blir ju så orolig!

Pyttelite
0

Håller med att det skapar oro. 🫨

Om det inte är en mekanisk skada typ bett eller olycksfall så kan det vara en överkänslighetsreaktion eller allergi - därför kortisonsalvan.

Utgår ifrån att vetten kikat i örat för det skulle kunna vara typ svamp som kliar också.

Hoppas på det bästa och att kissen blir bra!

Magi-cat
0

Tack!
Hon tittade även inuti örat och fann inget där, inte heller något i det andra.

Pyttelite
1

#6: Fint då kommer det säkert att ordna sig.

Vår kisse fick medel att droppa i öronen när hon hade en svampinfektion och det var inte lätt att medicinera henne två gånger om dagen.

Vi var alldeles slut.

Ibland kan en kisse bli osynlig på ingen tid alls. 😏

[Vandra i Skönhet.]
1

Jag var tvungen att sitta och tänka lite dra mig till minnes om lek som blev bett i örat med en av mina katter för flera år sedan. Minns jag rätt nu så var det då sårskorpa och örat blev lite kalt men jag tog ingen större notis om det där då för katten mådde bra och allmäntillståndet var perfekt sen växte det där ut på örat igen men som sagt det här var många år sedan och jag vet inte alls hur din katt ser ut på örat men mår kissen bra tänker jag i min enkelhet så borde det inte vara några problem det läker förhoppningsvis och håren kommer tillbaka igen.

Hur gammal är katten ? har du någon bild vi kan få se ? inte för vi kan avgöra när vi inte är veterinärer men kanske en liten uppfattning om vi har vart med om liknande själva som vi kan känna igen.

Känner du dig osäker gör ett nytt besök hos veterinären hellre flera besök för många än för få ❤️

Kram till dig fina Katten hoppas allt löser sig och att det inte är något allvarligt med din söta Kisse 🤗❤️

Magi-cat
1

#7 Tack! Jo,, de brukar känna på sig om det är medicinering eller vette på gång. 😄 (En katt vi hade kände igen ljudet på vettens bil och gömde sig längst in under sängen, fast det var ett år sedan han var där sist!)

#8 Tack snälla! Jag är verkligen orolig. 🙂❤🤗😻

Det låter lite som det min katt råkat ut för! Hoppas innerligt att det går till sig lika bra!

Han är ganska gammal …

Jag har börjat luska om en annan veterinär, så man kan få en bedömning till, om det inte blir bättre på någon vecka.

Magi-cat
1

Ingen förändring idag. Jag har skaffat lite aloe vera-salva att stryka på.

[Vandra i Skönhet.]
1

Hur är det med Kisse idag, någon skillnad sen igår ?

Bra ide att få ett andra utlåtande och du kan också kontakta någon veterinär online för videosamtal. Ibland kan någon veta mer än den ena veterinären.

Tänkte på er igår och hur ser såret ut läker det bra eller finns det något var eller sekret av något slag om så kanske det kan vara boven i dramat att håren inte växer ut för katten kliar sig.

Jag hittade det här men nu handlar det om päls men kanske kan det vara ett riktmärke att det tar lång tid och öronen är känsliga så kanske kan det vara så enkelt att det helt enkelt är något som tar sin tid innan hår växer ut. Försöker komma på något som kanske kan hjälpa Kisse och dig så ni kommer tillrätta med det där 🤗

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/atervaxt-av-pals

Magi-cat
0

#11 Tack snälla för att du bryr dig om och tänker på kisse och tack för länken! ❤

Har tänkt på det där att man skulle kunna kunna kontakta vet digitalt.

Men - jag kan tala om att jag tycker det går åt rätt håll idag! 😻 Hoppas, hoppas att det fortsätter!

Han har inget sekret och inget annat konstigt. Kanske har han kliat sig och så har det ena gett det andra.

Magi-cat
0

#11 Ur länken:

"Vissa djurägare upplever därför att pälsen växt ut en bra bit redan efter några veckor. Ofta tar det några månader innan pälsen har växt ut igen"

Ojdå, det var länge. Då ska jag inte vara för otålig. ❤🙂

[Vandra i Skönhet.]
1

Jag håller alla mina tassar och tår man är ju kattmamma uti fingerspetsarna man gör allt för djuren om man kan🤗

Jag känner så starkt för det här för jag är just nu med en snart 18 år kattfröken som får somna in kanske inom dagar vi kan vara nära nu även om hon är pigg men jag ser att nu bär det mot himlen och det kan hända vilken sekund som helst kanske rent av i morgon.

Kan jag hjälpa någon katt på vägen så gör jag jag vill finnas till 🤗

Magi-cat
1

Tack! 😻❤Kisse hälsar och tackar.

Så sorgligt med din katt. 😿 Beklagar! ❤

[Vandra i Skönhet.]
1

Hur går det för Kisse ? hoppas att håren vuxit ut nu 😎

Magi-cat
1

Tack för omtanken! Det går lyckligtvis bra, pälsen har växt ut! Såret har läkt också. Jag håller förstås koll på det hela tiden, men det ser bra ut! Väldigt, väldigt, skönt!

Kisse hälsar! 😻

[Vandra i Skönhet.]
1

Jättehärligt att höra hoppas det fortsätter så.

Hälsa Kisse tillbaka 😻

Magi-cat
1

Tack! Hoppas det! 💗😻