Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett20-kattprylar
Läst 1724 ggr
[lucii]
0

Halsband?

Igår kväll fick min ena lilla tjej vara ute ett tag och sen kom hon hem utan halsband. :(

Min fundering är finns det bra och mindre bra halsband? En annan fråga, någon som har något bra sätt att få fast etiketter på halsband? Mina katter avskyr dinglande saker så vi hade fäst en tyglapp på halsbandet istället. Men det började lossna på båda katter.

IdaL
0

Det finns många olika katthalsband att köpa, tyvärr vet jag inte vilka som är bäst men det ska ju vara ett halsband som öppnar sig om katten skulle fastna :)

Du kan inte sy tyget så att du trär på det på halsbandet då? Det borde ju vara näst intill omöjligt att få av.

[Mustangcab]
0

Det finns halsband där det finns en sleif på som man kan öppna och skriva namn och adress dit katten hör. Detta halsband har ett  gummiband på en del av bandet så att om katten fastar kan de ta sig loss.

IdaL
0

#2 Det låter ju super smart, vet du något bra ställe man kan köpa sånt halsband? :)

[Mustangcab]
0

De flesta varuhus och zoobutiker med tillbehör.

carlas
1

Jomenvisst, samtliga halsband som nämns här - självupplösande, med el utan slejf, med el utan gummiband etc - finns i flertalet varuhus och djurbutiker. För egen del litar jag inte på ngn av dem. Klart katterna kan fastna och göra sig illa ändå! Och de självupplösande som är sådana att de löser upp sig för minsta knuff är säkra på DET viset, men då har katten likt förbannat inget halsband på sig. Eller adressuppgifter.

Mina - och "mina" (se tråden "Hur många …") - katter är alla öron- och/el chipmärkta (dubbelt är bäst) samt registrerade, förstås. DET är ett absolut måste. Inte halsband. (Och iof är de ute under uppsikt.) Tycker vi behöver kämpa för att lära myndigheter (som låter skjuta katter utan halsband) och allmänhet att det är märkning och registrering som gäller. Inte halsband! som iaf kan tappas. För katternas skull.

[Mustangcab]
0

Mina katter är också både chippade och id-märkta i örat och reggade på bägge ställena men de har också halsband med en amulett därdet står var de hör hemma. De är inte lösgående utan har rastgård men även om så är fallet kan det hända att de lyckas smita.

[lucii]
0

Mina får gå ut korta stunder när vi är hemma för att springa av sig lite. Men de går inte så långt. Vill ändå ha halsband ifall de får för sig att följa med grannkatten på promenad. (De har börjat leka lite). De är öronmärkta i alla fall. Annars skulle jag inte släppa ut dem alls ;)

Min sambo hittade ena kattens halsband på vår altan. Hon hade tydligen burit hem det :D Men nu är andra kattens borta. Misstänker att hon har gömt det under någon möbel. Halsband är tydligen roliga att leka med. Jag tar av dem när vi tvåbenta ska sova.
Snart skaffar jag en egen krok till deras halsband :P