Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 3636 ggr
[Thiah]
0

Långhåriga katten Lusse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sätter in denna här nu när jag hittat sajten =) (satte den först på katter ifokus)

Var idag hos veterinären med min långhåriga hane Lusse. Varje 6  månad måste han nämligen klippas. Han är 4 år gammal och är en huskatt som uppenbarligen vägrar sluta växa.  För 6 månader sen vägdes han tillsammans med en kattbur modell större, då vägde han (tillsammans med buren) cirka 5½ kg. Idag när vi var där så vägde han 5.3kg utan bur. 

Han är inte fet utan mera på smalare sidan och veterinären frågade om han har main coon i sig. Han är ju en långhårig huskatt så jag har ingen aning vad som finns i honom men kan detta stämma? Skulle han växa färdigt långsammare om han har något sådant i sig? Eller finns det även huskatter som växer färdigt långsamt? Han är ju ändå 4 år….

En bild på nyklippt Lusse samt sambons fötter Skämtar

[Thiah]
0

Långhåriga lusse… Ursäkta att ni måste böja skallen 😉

IdaL
0

Det är nästan helt omöjligt att säga vilka raser som han har i sig om man inte själv vet det. 🙂 Huskatten är ju ofast en blandning mellan ett flertal raser. Måste säga att du har en väldigt stilig liten herre! 😃

[Thiah]
0

#2 tack, han är go i psyket med. Jag vet att man aldrig kan säga om en huskatts raser egentligen men det som får mig att fråga är ju att han ännu verkar växa. Andra katten vi har slutade växa redan vid typ 8 månader.

IdaL
0

#3 Det är det som är lite tjusningen med huskatter, dom har massa olika gener! :) Tyvärr kan jag inte säga vad som är "typisk" main coon i sig då det inte är en ras jag är så bekant med så låter någon annan svara på det!

Niiinah92
1

#3 Min huskatthane är 20 månader, väger över 6 kg och växer fortfarande och lär inte vara färdig än på länge. Han är en riktig typisk bondkatt, korthårig, slank och mest troligt utan rasinblandning. Sen har jag en huskatthona som var färdigväxt när jag adopterade henne vid ett års ålder, hon väger runt 4 kg och då är hon oxå väldigt rund. 

Huskatter kan te sig nästan hur som helst.

[Thiah]
0

#5hoppas inte din växer ännu vid 4 år :D

[Forest]
0

Fin katt ts, trist bara att ni fick raka ner pälsen :)

Här har dottern oxå en långhårig husis mindre o betydligt smalare model, men det tor jag oxå beror på foderallergin o generna hans mamma var rätt liten stallkatt. Att katter växer så länge har jag inte vart med om är det bara vikten som katten ökar eller mäter ni ni höjd o längden oxå? 

Raser ingen aning vad det kan vara :) Vi har haft renrasig norsk och maine coon deras vikt var olika men 7 kg vägde coon 6 vägde norsk men det var oxå en honkatt. Båda två var slimmade.

Första huskatten jag skaffa var en långhårig liten pälsboll hans mormors mor var långhårig men fadern stor vildkatt, ingen annan mer än den kattungen var långhårig i ledet innan. Och hans mor kastrerades pga jag tog henne till vetrinären det var min betalning mot få Oskar :)

[Mustangcab]
1

Varför tror så gott som samtligs att alla huskatter som är långhårig att deras katt har någon ras i sig. Duger de inte som de är? Har ni inte förstått att det finns långhåriga huskatter. Jag känner folk som har långhåriga huskatter utan att undra vad det är för ras.

Idunvallen
0

TS hur kommer det sig att han behöver klippas var 6e månad?

Medarbetare på Utekatter iFokus

[Thiah]
0

#9 han vägrar låta mig borsta honom. Jag får klippa klorna under protest och jag får klippa en del knutar men inte alla. Därför behöver han ungefär var 6 månad klippas rejält / rakas.

#8 jag tror inte mina katter har nått i sig men jag funderar. Denna gång var funderingen från en veterinär och jag undrade inte om min katt hade rasen i sig utan veterinären undrade i och med att han växt under de senaste 6 månaderna fast han fyllde 4 i februari.

VildaVittra
0

#9 Jag kan bara svara för min egen bondkatt som klipps ner. Men henne klipper jag för:

1 Pälsen tovas (blir en kaka) så fort det duggar/snöar/regnar.

2 Hon gillar inte att borstas

3 Klippningen görs 3-4 ggr per år, till skillnad fån att borsta henne 2 ggr om dagen.

4 Snö fastnar i hennes päls, har tyvärr ingen bild, men hon kommer hem och ser ut som en snögubbe, jag överdriver inte.

5 Hon bryr sig inte om att hon ser förskräcklig ut, det är vi människor som lägger in etik och moral i den frågan.

6 Hon kan fastna i buskar, vilket har hänt när det är dags för saxen igen.

photo SAM_0102.jpg

Jäpp, det är kattgarn på sländan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mallabralla
0

Jag förstår nyfikenheten i att ta reda på sin katts ursprung, på raskatter kan man ju ta reda på hela släktträd och hitta bilder på släktingarna på nätet. ligger nog lite i vår natur att vi funderar över våra pälsklingars härkomst. 

Det finns många raser och så klart slumpmässigt huskatter, som inte är färdiga förrän vid 4 års ålder, i princip alla faktiskt, även om dem kanske inte växer så kopiöst mycket. 

sedan kan man aldrig veta, en katt kan svänga i vikt väldigt fort. han kan ha haft en infektion som påverkat hans vikt eller muskelmassa vid förra tillfället utan att du visste om det och att han nu är i kondition igen. svårt att säga.

Sajtvärd på Perser iFokus