Tips på bra fästinghalsband
Tog första fästingen på hunden idag, så imorgon åker fästinghalsband eller annt på, mot fästingar.
Någon som har bra tips, på något som är bra?
Inget med massa gifter.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
denna är bra, den är helt kemikalie fri, doftar citrus och eucalyptus. enda minus är att halsbandet är hård plast
http://danoxizoo.ebutiken.nu/images/sommarhalsbandkatt.jpg
denna är också mild och doftar citrus, ej farlig för miljön eller för kattens hud, den är ett mjukt halsband anpassat för katt med resor
båda finns att köpa i djuraffär
Sajtvärd på Perser iFokus
#1 Petwise testade vi förra året. Han fick fästingar, dock inte alls lika många men några per vecka ändå.
Den andra har jag sett men den finns ej i den lilla djuraffär vi enbart har här :/ Är sällan i djuraffärer pga olika anledningar, så vet inte vilka som kan tänkas ha det eller ej.😕
man kan aldrig få ett helt totalt skydd mot fästingar tyvärr, olika individer funkar med olika preparat också så klart.
även med dem kemikalie baserade halsbanden får djuren fästingar då och då, svårt det där.
vissa kör kombination örthalsband och Fixodida som också finns i djuraffär (pulver eller kapslar)
man kan också testa bärnstenshalsband, finns dock inte i djurbutik.
#3 Nej det vet jag att det inte är 🙂
Bärnstenshalsband har jag bara dålig erfarenhet av hund, så vet inte om jag vågar chansa på katterna, eftersom de tyvärr kostar en hel del.
Och finns inget säkerhetsknäppe på dem heller, vad jag sett.
Hmm… Så frågan är: Vad ska man ha? Ha petwise i år igen kanske…
ja jag skulle köra på det och kanske prova fixodida i kombination?
#5 Ja kan jag ju göra och se om det fungerar 🙂
Vet du om det går att beställa fixodida någonstanns?🙂
#7 Tack 😃
Fixodidas inehåll:
Rörstarrstorv
Kaolin
Kiseldioxid
torkad jäst
torkad bagerijäst
torkad bryggerijäs
Pris: 245 kr per 60 gram
Jag har både lera och torv på tomten, bottenskrapet i damejeannenn, någon som vill köpa till sin katt? 😉
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Vad tar du kilot?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#9 Jasså?! Kollade aldrig innehållet, inte beställt heller så 🙂
Tänkte kolla innehållet sen, men nu vet jag ju det så 😛
#10 Åhh, nu ska jag bli rik…ehhh, 2000 kr kg? Billigt va?😛
#11 Jo, det är viktigt att kolla innehållet, just för att naturpreparat inte behöver möta upp några kvalitetskrav.
Min erfarenhet är att den effektivaste behandlingen mot fästingar är att trimma ner katten och att sedan klappa igenom den fullständigt varje dag. Fästingar vill ha mörkt och fuktigt och utan päls ger man dom inte den miljön. Jag vägrar även jag att utsätta mina djur för starka nervgift.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 Ja det vet jag att det är viktigt, hade tänkt göra det innan jag beställde i så fall, beställer aldrig saker utan att kolla innehåller först 😉
Mina katter är korthåriga 😉 Och jag kollar redan igenom dem 1-2 gånger/dag. Men hjälper inte sommartid, då min hankatt kan få 10-15 fästingar på en dag och det är ju inte bra.
Och som sagt, jag har sagt att jag ska ha giftfritt alltså inte starka nervgifter osv, sånt har jag inte heller till mina djur alls
# Jo, men även korthåriga fungerar det på då det blir ljusare och luftigare. I regel är ju även pälsen ljusare innanför täckhåren. Man måste inte raka helt, man kan lämna en 5 mm.
#14 Min hankatt hade jag kunnat raka tror jag , men defintivit inte honkatten xD Det konstiga är, sedan vi fick hem henne för ca 2½ år sedan (hon fyller 15 iår), har vi plockat 1-2 fästingar på henne, och hon har ej haft något mot fästingar alls, medan då min hankatt kan komma då med 10-15 st på en dag.
Jag tror inte det blir mycket ljusare eftesom han är korthårig redan plus röd = ganska ljus redan :/
De sätter sig främst på halsen på honom.
# 12 Något dyrt för min plåmbok kan man pruta lite?
Om man rakar katten hur klarar den solen då? Fast de är nog förklaringen till varför min inte har haft en enda fästing på sina 4 år han är ju vit o ljust röd.
Han är ju inte frigående utomhus men med på skogspromenad flera dagar i veckan.
Bernstens halsband finns ju. Vet inte hur de funkar men de är ju snällt mot djur o natur.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.