Vad för mat?
Min ena katt har väldigt känslig mage och hon verkar tyvärr inte tåla fodret jag har nu.
Skulle därför tacksamt ta emot tips om olika foder typer som är skonsamt för katternas mage!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
James Wellbeloved!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Vad äter hon nu och vilken reaktion får hon eftersom hon inte tål det?
Vår katt tål inte snabba kostbyten, tex i början av sommaren då hon äter mkt mer "vilt" så blir hon dålig i agen (diaree m.m.) men sen funkar det hur bra som helst. Så ska hon få nån ny mat så börjar vi i riktigt små doser och ökar sakta, då får hon inte samma problem. Kan det vara samma med din katt?
l'm back
#2 Hon äter för tillfället mjaus torr och blötfoder men hon gillar det inte jätte mycket, hon får diarée tyvärr. Innan hade jag inte så mycket "koll" på vad katterna fick för mat då jag bor hemma, mamma gav dom friskies men jag har slussat in dom sakta på mjaus istället då jag tycker det är bättre även om det finns ännu bättre.
Problemet är dock att dom inte direkt gillar mjaus mat. Dom åt mycket bättre på friskies och icas blötmat. Så kollar efter bättre foder nu att ge, så alla tips är välkomna!
Mvh. Ida Lundahl
skippa alla torrfoder från matvarubutik! det innehåller ytterst lite kött och massor av spannmål.
Katter är strikt köttätare, deras tarm klarar inte av att hantera spannmål etc.
Kattfoder på ICA kan hålla så låg kostnad då dem innehåller fattigt med nyttiga råvaror. du betalar med andra ord för tomma kalorier och socker.
många katter kräks och har diaré pga detta. byt till ett spannmålsfritt foder så som Acana, taste of the wild eller applaws, four friends är också ett helt ok foder.
fodergivan per dag blir mindre än med matvarufoder då det innehåller mer kött och mättar mer.
små påsar kostar mer, ju större du köper desto mindre kg kostnad.
alternativt skippar du torrfodret helt och ger endast Bozita blötmat i tetra pack, ziwi peak är också bra liksom Feline Porta 21, mjau blötmat på tetra pack är också ett bra foder (men inte torrfodret!)
som tillägg kan du ge tinade kycklingnackar (råa) så katten får tugga ordentligt 1-2 gånger i veckan.
du kommer märka skillnad på din katt.
Sajtvärd på Perser iFokus
#5 Tack för bra tips! Finns foderna du nämner i vanlig djuraffär då eller? Rå föda äter dom redan lite då och då, dom jagar nämligen möss och väldigt gärna ödlor.
Men hur kommer det sig att dom föredrar friskies som är ett så pass dåligt foder?
Mvh. Ida Lundahl
4 Har du gett mjus mjukmat i tetror där ser jag stor skillnad på äta med mer glädje. Bonzitas mjukmat är oxå bra mjukmat. Torrfodret är inte något vidare bra foder jag är inte så bra på foderbiten på katt just nu då jag lusläser allt för de ska vara fiskftitt och vara halvskapligt foder ändå :) Jag ger royal c då de har en fiskfri variant, men ger oxå råkost.
Jag gav våra förra katter Orijen o den gilla dom alla skarpt fina bra pälsar och magar så det kan du spana lite på :)
#7 Övertalade min mamma att köpa Royal Canin Sensibale en säck för ett tag sen då min hund som har känslig mage fungerade bra på det. Tyvärr så tyckte jag nästan det blev sämre då var jag ändå noga med att slussa över henne långsamt. Förtillfället är hon faktiskt väldigt bra i magen men jag skulle ändå vilja ha ett mer stabilare foder med bättre värden :)
Ska kolla Orijen också! :)
Mvh. Ida Lundahl
8 Mjo jag är itne glad i rc alls men tyvärr fått gått o köpa den pga foderallergi. Du tror inte att katten kanske reagerar på något i maten?
#9 Inte vad jag vet. Hon hade en period när hon var riktigt dålig i magen, men ringde veterinären och rådfrågade. Då sa dom att jag skulle plocka bort all mat och bara ge vatten i 24 timmar för att magen skulle få en chans att rätta till sig. Det fungerade bra men hon fick "återfall" ibland, nu är hon dock fin i magen igen på Mjaus mat. Men jag vill ändå ha ett foder som är ännu skonsammare för magen och dessutom med bättre värden, mjaus torrfoder är ju inte helt optimalt.
Mvh. Ida Lundahl
oh förlåt jag glömde tala om köpställen!
Four friends kan du köpa i djuraffär, sortimentet varierar på dem andra, vissa butiker har det. annars finns dem alla att beställa från www.animail.se
Din katt föredrar det för att det är mycket fett och socker i, precis som barn inte alltid väljer det hälsosamma alternativet.
Royal canin är inte ett bra foder, även om det är bättre än mataffärsfoder. det är ett foder uppbyggt på spannmål sprayat med fett och doftämnen för att locka katten (många katter blir beroende).
Royal är känt för att vara ett spy foder, det må vara bra på hund, men katter kräks av det.
Eukanuba är i sådana fall ett bättre val, men innehåller fortfarande spannmål, läs innehållaförteckningen hur många procent det egentligen är som är kött, det må stå hög protein halt men läser man noga är det mesta benämnt som hönsmjöl eller köttmjöl, det kan vara i princip vad som helst. att det sedan innehåller vete och andra komponenter för att hålla ihop kroketten är inte heller bra. Vete och andra sädesslag hör inte hemma i kattens tarm.
om vi tittar på ett av Royals foder, vi tar exigent protein control.
Ingredienser: Torkat fågelprotein (kan vara vad som hälst), majs, vegetabiliskt proteinisolat*, majsgluten, vete, animaliskt fett, cellulosafiber, hydrolyserat animaliskt protein, betmassa, mineraler, sojaolja, boragoolja.
det står att det innehåller 47% protein, men exakt vad för protein det är är oklart, är det näbbar? fötter? fjädrar? gluten hör inte heller hemma i kattens tarm.
jämför med Acana grasslands:
Innehållsförteckning
Avfuktat lammkött, sötpotatis, urbenat lamm, ärtor, färsk frigående anka, färska hela ägg, soltorkad alfalfa, solrosolja, färsk vitögongös, pumpa, färsk canadasik, äpplen, morötter, betblad, naturliga alger (brunalg, blåstång, rödalg), enbär, tranbär, häggmispel, svarta vinbär, angelicarot, cikoriarot, rödklöver, hallonblad, maskrosrot, myntblad, ringblommor, kamomillblommor, rosmarin, lactobacillurs acidophilus, enterococcus faecium plus vitaminer och mineraler.
Innehåller 65 % protein.
Tittar vi ytterligare på tex Friskis:
Spannmål (20 %), kött och animaliska biprodukter (4 % kyckling i ljusbruna kuber), vegetabiliska proteinextrakt, oljor och fetter, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst, grönsaker (1 % grönsaker i gröna och orange kuber), mjölk och mejeriprodukter (4 % mjölk i vita kuber).
När man tittar på en innehålls förteckning skall man titta på vilken ordning ingridienserna placerats, huvudingridiensen står alltid först!
4% kyckling som vi inte ens vet om det är kyckling kött, det är allt kött Friskies innehåller. annars matar man katten med jäst mjölk och mejeriprodukter men i huvudsak spannmål, dessutom innehåller dem olikfärgade kuberna färgämnen.
efter att tittat på innehållsförteckningarna förstår nog vem som helst vilket som är det självklara valet ;) det är också rätt lätt att förstå varför din katt har problem med magen, den får inte den näring dne är ämnad att jobba med. Ju mer RIKTIGT kött, desto bättre, därför är högkvalitativt blötfoder och rått kött att föredra.
sorry om det blev flera olika fonter nu, jag klippte och klistrade lite och då blev det så här vackert
åh såg nu att iFokus rättat till fonterna automatiskt, så praktiskt
#11 Tack så jätte mycket för att du gjorde mig lite klokare! Sa iväg till djuraffären imorgon så ska kolla vad dom har för foder inne då :)
Mvh. Ida Lundahl
vad bra att man kan hjälpa någon med sina meter långa inlägg haha😉
#11 det torkade fågelproteinet ser jag inte så mkt fel på, katter ska få i sig ben och liknande, det ska visst vara särskilt viktigt om man BARF:ar en katt, men annars också så ser man att kattens mage mår bra på en benrik diet då avföringen blir fast och vit (som köttätares ska vara)
l'm back
absolut, men om det bara består av fjädrar och näbbar är det inte så bra, det skall ju också innehålla kött
Nu har jag varit och köpt en test påse av Four Friends :) Bägge katterna verkar gilla det! Gav dom några korn så dom fick smaka och dom högg in direkt :) Tack för tipsen!
Mvh. Ida Lundahl
toppen bra! då ska du se att magarna stabiliserar sig snart ;)
#18 Ja, håller tummarna för det! 😃
Mvh. Ida Lundahl
Hoppas att det är okej att kapa tråden lite! Men det har fortfarande med mat att göra :)
För tillfället äter mina katter Mjau blöt och torrfoder, men vill byta till ett bättre torrfoder. Min enda fråga är att om jag skulle byta till ett foder med högre kötthalt, hade då katterna ätit mindre av det fodret då automatiskt? Just för att det är högre kötthalt, eller kommer de fortfarande äta samma ranson mat?
Har fri tillgång till torrfoder just nu, och så får de dela på en hel burk Maju blötmat varje kväll.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
ransonen kommer att bli mindre då dina katter kommer att få en bättre mättnadskänsla och kunna tillgodose energin i fodret på ett bättre sätt
#20 tack så jättemycket för svaret! Då behöver jag inte vara så orolig över att kostnaderna kommer skjuta i höjden massor :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
absolut inte, köp större förpackning så blir kg priset ungefär det samma som för den mat du redan ger
Allmäna tips Torrfoder bör man köpa från djuraffär. Dom flesta sorter på djuraffärerna är bra. Eller iaf betydligt bättre än dom på mataffärerna. Stora säckar blir billigare i längden! Kilopriset är oftast betydligt lägre. Mjukmat kan man därimot hitta på mataffärer. Mjau är bra, en tetra på 380 gram går på strax över 10an styck. Om man inte vill ha stora förpackningar kan man köpa icas portionspåsar i 12-pack för 40 kr
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Men en till fråga då. OM man ger torrfoder, måste man då ge blöt foder med??
Mina äter nu (efter att varit kräkiga och dåliga i magen) RC sensibl. Så fort jag bytt har dom kräkts, så jag törs nästan inte byta.
Men nu känner jag att jag vill pröva att ge dom ett bättre foder, dels för att jag tycker att jag redan betalar ganska mycket, så då blir inte skillnaden så stor om fodret blir dyrare. Men så kom funderingen på om dom behöver äta blöt mat.
Alla katterna ser fina ut, något överviktiga nu kanske. En är lite tunn, men han är nykomling här så det kommer nog ge med sig efter avmaskning osv.
Har funderat på orijen.. Det går att få i 20 kg säck… till ett vettigt pris.
Vad mer kan man söka på?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#25 Jag bytte till Four Friends, det var jätte bra för mina katter. Deras magar har verkligen rättat till sig och det går inte lika mycket foder eftersom dom känner snabbare och längre mättnadskänsla.
Jag ger även blötfoder, det är inget måste att ge blötfoder men om man har en katt som t.ex. dricker dåligt så kan blötfoder vara bra. Blötfoder behöver ju inte heller vara dyrt, mjaus kattmat man kan köpa i vanliga mataffärer ger ju många, även jag, som är nöjda med det.
Mvh. Ida Lundahl
roligt att höra det gått bra! och som du säger, mjau och bozita är toppen bra komplement till torrfoder!
#26 är Four friends ett hyffsat foder? Vet du om det är bättre än exempelvis bozita torrfoder eller royal canin? Vet att fpur friends har 6 kg säckar vilket jag tycker är bra och även bra pris. Skulle gärna prova om det är bra innehåll :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#27 Ja, det är super skönt! och det går inte alls lika mycket torrfoder här hemma heller, vilket är väldigt skönt :)
#28 Ja det är absolut bättre än Royal Canin, hade själv royal canin sensibale till min tjej ett tag men det fungerade inte alls. Royal Canin har bra hundfoder men tyvärr inte så bra kattfoder då det innehåller mycket spannmål. Det som är bra med Four Friends är att det innehåller knappt några spannmålsprodukter utan nästan bara kyckling. Katterna tycker dessutom det är väldigt mumsigt! :) om du är osäker kan du köpa en sån liten provpåse för 39kr, det gjorde jag för att se om dom gillade det, och det gjorde dem verkligen. Lycka till i foderdjungeln :)
Mvh. Ida Lundahl
Olivers fungerade för min tjej. Hon har aldrig varit så fin och blank i pälsen och bra i magen som när hon äter det. Hon får även blötmat för jag vill vara säker på att hon får i sig tillräckligt med vätska och Mjau tillsammans med Oliver funkar här iaf.
Jag har prövat att ge min katt Mjau ibland, men hon verkar inte helt nöjd med det. Jag ger nu Pussi istället och det funkar bra.
#6 skrev: Men hur kommer det sig att dom föredrar friskies som är ett så pass dåligt foder?
Det är nog säkert av samma anledning som vi människor hellre äter pizza och hamburgare med pommes prites än t ex fiskbullar och pannbiff. Kolhydrater är gott. Torrfoder brukar väl ofta vara parfymerade också, har jag hört, för att katterna skall dras till det.