Normal vikt på kattunge?
Våran tingade kattunge fyllde idag 7 veckor, troligen kommer hon bli en lite kisse som sin mor. Hon väger idag 256 gram (7 veckor) tycker det känns väldigt lite?
MVH Erika :)
På huskatter är det jätte svårt att avgöra vad som är normalt. Det beror ju på att huskatter finns i alla möjliga former, både stora och små. Det är i alla fall min erfarenhet. Så länge den inte ser mager ut? Hur såg kullsyskonen ut? Väger dom mycket mer?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Min Rufus var också en liten plutt när han var liten. Jag trodde han var en dvärgkatt eller nåt, men sen runt 7-8 månader så växte han så att det knakade om honom och nu är han en ganska så stor katt :P han väger 8,5 Kilo utan att vara tjock. Han har fått en liten hängmage efter kastreringen, men jag vill knappast kalla honom tjock :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
256 gram och 7 veckor gammal! det låter väldigt lite, en rimlig vikt i den åldern är 800 gram.
256 g är ungefär vad en 3 veckors kattunge brukar väga, så har dem verkligen kollat rätt? visst finns det undantag, men en så liten kattunge måste man ta i beakt att något kan vara fel invärtes, och den bör även få stanna hos mamma tills den väger 1 kg i alla fall innan den flyttar, jag skulle inte rekommendera att en så kraftigt underviktig kattunge flyttar innan den ligger på normal vikt, så kanske den får stanna längre än till 12 veckor.
beter den sig normalt?
Sajtvärd på Perser iFokus
Tycker också att det låter väldigt lite. Hur mycket väger syskonen?
Mina kattungar som är 1 dag gamla väger ca 125 g..så det låter alldeles för lite tycker jag…
Boka tid för veterinärbesök, vikten är alldeles för liten. En kattunge väger runt 100 g när den föds. Den ska sedan gå upp ca 100 g/ veckan dvs ca 10-15 g /
Min Laban vägde 1200g när vi hämtade hem honom när han var ca 14 veckor. Han är född ute så man vet ju inte exakt. Han väger nu 3 kg utan att vara mager. Hans mamma var inte stor o han var minst i kullen fast inte jätte mycket mindre än syskonen men de är ganska lite va?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
1,2 kg är helt ok vikt vid 14 veckor, 3 kg för en hane är ju inte mycket men hans föräldrar kan ju ha varit små. dem är precis som vi människor, vissa är tunga och andra lätta 😉
#8 Tack för svar.
Hans mamma var jätte liten pappan man ju inte. När vi skulle kastrera honom frågade vet om han verkligen var 6 månader. Kommer inte ihåg vad han vägde då.
När han var runt året o hunden o han hade mask så åkte jag till vet o lånade deras våg ja trodde han högst vägde 2,5 men han vägde 3200 exakt. Så de är en liten plutt.
Min mammas katter väger runt fem kilo o har fluffig päls så hon säger alltid o så liten han är o jag säger tvärt om.
Så visst är de olika. Jag önskar att jag själv hörde till den lättare typen😉
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

#4 Syskonen väger upp till 754 g (idag)
#6 Jag har ju inte katten hemma, utan hon är hos uppfödaren fortfarande. Men hon kommer vara vet. besiktigad innan jag hämtar henne, då borde väl ev. fel upptäckas?
Se till att få papper på att katten är besiktigad, många "uppfödare" säger bara att katten är det. Det är en otroligt liten vikt på en sju veckors, runt 800 ska dom väga vid den åldern. Katten blir väl även vaccinerad innan du hämtar den? Se isf till att du får vaccinationsintyget, för utan det så lär katten garanterat inte vara vaccinerad.

#11 Katten är avmaskad x 3, vaccinerad x 2, chipmärkt och veterinärbesiktigad. Troligen kommer hon även få stanna 2 veckor extra tillsammans med en av sina bröder för att dem väger så lite. Och då måste hon ju besiktigas igen innan vi hämtar henne :)
Självklart ska jag ha alla papper på den. Är ju inte född igår ;)
Lycka till med nya kissen i alla fall!
Håller tummarna för att den växer till sig :) Är den veterinärbeskitigad så kommer vet troligtvis bedöma om den är bra i vikt eller inte.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Ja, vi hoppas på att hon bara är lite sen i utvecklingen :)
På den vecka har hon gått upp 105 g så hon ökar sakta men säkert :)
bra att du har koll på läget! om veterinären anser att hon är redo att flytta så är hon nog det när den dagen kommer ;)
det kan hända att hon hade en infektion i kroppen som gjorde att hon inte växte som hon skulle. 100 g på en veck är jätte pra viktuppgång!
kan ju vara så att mamman har haft för dåligt med mjölk och då har alla inte fått tillräckligt för att dom ska gå upp som dom borde men nu när dom äter riktigt mat så borde viktuppgången öka rätt fort.
men kolla så inte uppfödaren vaccinerar dom när dom väger för lite, dom kan då bli sjuka om inte vetrinären minskar dosen.