Hur man skriver kan betyda mycket
Vi är alla (även jag) människor som ibland blir upprörda och då skriver man på ett sätt som uppfattas hotfullt, nervärderande eller rent av angrepp mot en själv och sina djur. Oftast helt utan att den personen som skriver menar att vara hotfull etc. Varför blir det så?
Jo för när man är upprörd så formulerar man texten ofta på ett kompakt sätt och på ett sätt så som man vill att motagaren "ska förstå". Jag har läst ett flertal trådar här inne. Men exemplet är helt påhittat och inte på något sätt en utpekning av någon.
Exempel så tar vi hård vs mjuk kattmat. Personen som gillar mjukmat till katten heter passande nog Mjukis, den som gillar hårdmat till katten heter Sten.
Sten skriver ett tag in i diskussionen
S- Hårdmat är bättre för kattens tänder.
Varav Mjukis svarar - Hur skulle kattens tänder kunna bli bättre av hårdmat? Hur tror du egentligen att det skulle funka? Va?
S- Alla förstår väl att tänderna blir renare av hård mat än mjuk. Är du den enda som inte kan räkna ut det eller?
De svaren ger ingen information, lika väl som själva påståendet inte förklarade något. Och det känns som en ganska tråkig och bråkig tråd eller hur? Om det istället sett ut så här:
S - Vad jag har fått lära mig är att kattens tänder blir renare och starkare av hårdmat.
M - Det är tyvärr en myt förutom en viss del, och det är att fodret kan innehålla vissa ingredienser som stärker tänderna. Däremot så blir inte tänderna renare eftersom hårdmat fastnar oftare mellan tänderna än mjukmat, det har med konsistens att göra, mjukmaten har inte "styrkan" att kunna kila fast sig mellan tänderna. Jämför med popcorn, det vita mjuka är mjukmaten, själva kornet med "skalet" är hårdmaten.
Om du vill veta mer så finns det sidor om vad katter bör äta basserat på hur deras mage, tarmsystem och kropp fungerar.
S - Okey, det verkar som om jag fått lära mig fel. Jag ska läsa och återkomma.
En betydligt trevligare och informativt diskussion eller hur?
Och jag VET att det är svårt att hålla sig från att skriva "Du har fel och jag har rätt!"- inlägg. Jag har gjort det och kommer säkerligen göra om dem igen. Men jag ska ge er ett tipps som jag fick lära mig och som nästan tagit bort de svaren från mig.
När man diskuterar och inte är överens, och man vill att den andra personen ska få veta att den har fel. Hur gör man enklast det?
Jo man använder sig av vetenskapliga bevis som bygger på solida studier och sen skriver man ett sakligt och informativt inlägg med källor i slutet.
O andra sidan, vill ni bara få slänga ur er ilska så är det ju det första trådvisningen ni ska välja. Men då är chansen stor att ni inte skriver så länge eftersom de trådarna brukar spinna ur och då låsas.
Anledningen till att jag tog upp detta är för att inte bara måste vi ha en trevlig stämning, men det är mycket trevligare och informativare och roligare att diskutera när man inte bara försöker få till "snygga smällar" utan faktiskt försöker lära varandra saker om ämnet man diskuterar. En informativ sajt är betydligt bättre än en sajt där folk bara vill säga emot utan några som helst bevis bakom sin åsikt. Dessutom brukar sajter där det är "du har fel-jag har rätt" trådar, locka till sig troll och otrevliga personer som bara vill förstöra.
Om det så klart rör en tråd där det finns rätt och fel. Annars är det självklart sin åsikt man ska framföra, men då framföra den utan att rikta in sig på någon annan människa.
Alla gör vi dessutom fel någon gång, men jag hoppa att de flesta här inne är inne på samma tankar som mig. Jag hoppas att detta kommer få åtminstone några att börja diskutera på ett informativt sätt oftare.
Ha en trevlig kväll allesammans!
Puttar
Denna borde vara fastnålad tycker jag 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bra inlägg! :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.