Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 16087 ggr
[lucii]
21

Nysningar

Bör jag oroa mig om min ena katt nyser ofta?

MiaaiM
2

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

Jessicahagstrom94
0

Hur mycket nyser katten varje gång den nyser? är det som nysattacker?

[lucii]
3

Hon nyser ungefär 4 - 5 grr i nysattacker som vi människor gör.

Jessicahagstrom94
0

Tycker du ska åka till veterinären och se vad det är. :) Hade en katt som fick riktiga nysattacker men vi kollade aldrig upp varför han nös för man läste ju överallt att det skulle gå över…

Jourhemmet
0

Katten är väl vaccinerad?

[lucii]
2

Jag har bokar tid hos doktorn nu. Nysningarna blir bara mer och mer 😕

vinteralvan
0

Oj, hoppas att det inte är något allvarligt. Lycka till.

[lucii]
0

Jag skulle inte klara av om hon blev för sjuk så jag hoppas att det är något som går att göra någonting åt!!

[Lewwi]
0

Hur gick det?

Gatukorsning
1

En katt kan ju få astma, och det kan bland annat märkas i nysattacker. Jag har en katt med astma, och när kortisondosen inte blir rätt så kan han få väldiga hostattacker (typ 5-8 hostningar i rad med 15 minuters intervaller).

For ni iväg till vetten? Vad sa de? Och har det blivit bättre?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[lucii]
0

Hon har varit hos vet. och han hittade inget allvarligt. Eftersom hennes ögon inte rinner och snoret ser "normalt" ut. Men har det inte gått över om några veckor ska han göra en mer djurgående undersökning. Hon mår ju fint i övrigt. Kan vara pollen och såna saker eftersom hon är en sån katt som vill beta på gräsmattan. Men jag avvaktar och hoppas att det går över.

Gatukorsning
0

Om det inte går över så tycker jag att du ska be vetten att göra en lungröntgen på katten. För att vara på den säkra sidan i alla fall.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[lucii]
0

Ja jag glömde ju fråga en massa saker jag hade tänkt ta upp men han var så stressad över ett akutfall och sprang in och ut emellan. Så då vart jag själv lite stressad och glömde allt jag hade tänkt prata om. Men men.. blir hon inte bättre får jag kolla det. 

Idag nös min andra katt över min hand. Är det normalt?

mallabralla
1

det du beskriver är kattsnuva.

antagligen Calici, detta går över av sig själv om katterna är vaccinerade. kan ta ett par månader. lugn och ro och näringsrik mat är vad som gäller.

nysningar och lite ögon irritation är vad du kan förvänta dig, i värre fall feber och aptitlöshet (då krävs behandling)

om nysningarna är gröna och rinniga kan det vara mycoplasma felis och detta behöver behandlas. men jag tror att det är Calici och detta är som sagt som en vanlig långdragen förkylning hos oss människor.

Sajtvärd på Perser iFokus

[lucii]
0

Deras snor ser normalt ut eller vad man säger. De äter och leker som vanligt. Ingenting som rinner från ögon. Bara snor och nysningar.

mallabralla
0

det är med största sannorlikhet Calici

Sajtvärd på Perser iFokus

[lucii]
0

ska kollas upp, tack!