Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 2142 ggr
gickan87
1

3 Honor tillsammans?

Kan man ha 3 honkatter ihop? Eller måste det vara 2 honor och 1 hane för att få en bättre "flock"?

MVH Erika :)

viktoria91
0

Vi har trettiotre, den ena är lite utanför men det är för att hon är ung och jobbig.;-)

[Lewwi]
0

#1 Har du 33 katter??

viktoria91
1

Haha, nej tre. Ipaden ville inte som jag ville. Riktigt så crazy cat lady är jag inte, än.;-)

[Lewwi]
0

#3 haha, jag blev lite paff där😃

gickan87
0

#1 Okej :) är dem kullsyskon eller från olika kullar alla tre?

MVH Erika :)

viktoria91
2

Alla är från olika kullar. 2 av dem är fd hemlösa och den.tredje från landet och yngst.

Alexej
2

Honor kan vara bitchiga och en kommer att vara ranghögsta. Men det är ändå sällan problem, jag har flera jourhonor ihop och flera egna honor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

IceJossan
3

Det som är viktigt är att man väljer en katt med en personlighet som passar in i gruppen. Aktivitetsnivå, rangbehov, sätt att busa och närhetsbehov till andra katter.

Caroline L
0

Snor lite av tråden.. hoppas det är ok. Jag har också undrat om tre honor passar tillsammans och från era svar här låter det som att det är ok om man hittar en katt som passar in. Men mina honor jag har just nu är syskon från samma kull, är det svårare för dom att släppa in en ny katt då? Är riktigt sugen på att köpa en kattunge till, hona. Mina är 10 år.

IceJossan
3

#9 Det är olika från katt till katt beroende på hur öppna de är.

Du funderar på att skaffa kattunge: Fundera på vilket sorts katt som skulle passa med dina 10-åringar. Är de soffpotatisar eller aktiva? Myser och gosar de med varandra? Busar de ihop, i så fall hur mycket och på vilket sätt, eller busar de hellre var för sig?

De flesta kattungar är små galenpannor som ska busabusabusa konstant och de äldre katterna blir de stora idolerna som lillskiten ska hänga på heeeela tiden. En del äldre katter accepterar och gillar denna uppmärksamhet, men många tycker att det är skitjobbigt. Fundera på hur de tror att dina skulle reagera och leta sedan efter en katt som passar med dem. Kanske passar det bäst med en kattunge som är självständig och leker bra med sina leksaker och gosar med sina människor, eller passar det bäst med en som vill ligga i en enda hög med sina "storasyrror" och jaga runt med dem dagarna i ända?

När man väljer katt ska man inte välja med hjärtat - då blir det oftast den det är mest synd om eller den allra sötaste eller roligaste. Nej man ska välja med hjärnan - välja rätt helt enkelt, och låta letandet ta sin tid!

Caroline L
1

#10 Ja mina är otroligt beroende av varandra på det ömsesidiga och kärleksfulla sättet. Dom behöver varandras närhet och att gosa med varandra, tvätta varandra osv. Men på det lekfulla planet är den ena otroligt lat av sig och leker inte alls medans den andra är otroligt aktiv och vill leka/springa dagarna i ända. Det hade ju passat otroligt bra med en lekfull kattunge som vill leka tillsammans med henne och kanske t.om på något sätt stimulera den andra vilket systern inte lyckats med.

Det kan ju vara så att den ena är otroligt lekfull med sig själv och på det sättet självständig. Det vet jag inte, om hon hellre leker själv. Och om jag då köper en lekfull kattunge som vill leka med henne kanske hon inte alls vill göra det och då blir kattungen ensam.

Sedan på deras ömsesidiga "stunder" kanske mina katter bara vill ha varandra och kanske inte släpper in en till? Hur ska jag kunna veta detta? Då blir kattungen utanför där med..

Ska jag då helt enkelt satsa på en kattunge dom hellre vill ha människokontakt och är extremt självständig för att inte råka ut för dessa situationer där den kan bli och känna sig ensam?

Gud vilken soppa…