Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 4164 ggr
IdaL
0

Klibbigt öga

Hej!

Jag har kattungar som nu är 13 dagar gamla. Alla har öppnat ögonen och är tjocka o fina, dom går upp i vikt hela tiden och alla ligger ungfär i jämnvikt.

Men nu idag märkte jag att den ena honans öga klibbar. Det var igenklibbat imorse så jag fick ta lite vatten och badda försiktigt, då öppnades det igen. Är det något jag ska vara orolig över? Är orolig att hon fått in något i ögat.. 😕

Katthemsmatten
0

Ögoninfektioner hos kattungar är ganska vanligt har jag hört. Du kanske ska ringa veterinären för säkerhets skull.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
0

Mammakatt är väl vaccinerad?

IdaL
0

#1 Blir ett samtal till veterinären då, men fortsätter hålla det rent så länge. 

#2 Ja!

[kaffebönan]
0

Hur har det gått? Jag har samma problem med en av våra kattungar som är 10 dagar..jag har baddat med koksaltlösning,men det klibbar igen på en gång…mamma katt är vaccinerad…det är bara en av ungarna som har problem… Har aldrig haft problem med detta på huskattungar förr. Bara då jag hade raskatt…

IdaL
0

Det gav sig efter 2 dagar med tvättning av ögat med vanligt vatten :)
Min var bara klibbig, det var liksom inte rött eller irriterat så tror inte det var någon inflammation. 

Hur ser din ut i ögat? och hur länge har den haft det?

[kaffebönan]
0

Min har haft det i 2 dagar och han kan inte öppna ögat…när jag tvättat det så får han upp ögatoch det ser ut som vanligt…köpte koksaltlösning för ögon idag och ska prova..har det inte blivit bättre efter helgen så ringer jag veterinären Hur många kattungar har du? Vi fick fyra stycken😃

IdaL
0

#6 Låter som en bra idé! :) Hoppas det släpper!

5st små härliga kattungar blev det! :)

mallabralla
2

det är antagligen någon form av kattsnuva. calici, herpes, klamydia.

även om katterna är vaccinerade kan dem ha det fast i lindrigare form. Dem flesta katter är symptomfria smittbärare. Kattungarna får antikroppar mot mammans kattsnuvevirus genom modersmjölken men har svårt att stå emot andra katters virus. har man fler katter kan med andra ord ungarna bli smittade av dem och iom ungarna ännu inte är vaccinerade får dem ett utbrott. det kan gå tillbaka av sig själv eller så kan det bli akut. håll koll och kontakta veterinär. kattungar får inte ögoninfektioner bara sådär utan det är med största sannolikhet någon av kattsnuvevirusen och en veterinär bör titta på det. det kan försvinna för att sedan komma tillbaka. något man bör veta är att detta är inte ovanligt! i princip alla katter bär på dessa virus precis som vi människor gör det utan att veta om det. utbrott kommer liksom för oss vid stress eller dåligt immunförsvar (kattungar och äldre katter). lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

Alexej
0

#8 Precis:)

Oftast hjälper då bara ögonsalva som Terracortril.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
0

Terracortril ska man vara mycket försiktig med eftersom det innehåller kortison, vilket gör att hornhinnan går sönder om det finns skada på det. Vid herpes kan katter få sår och blåsor på hornhinnan.

Alexej
0

Men ibland det enda som hjälper. Finns ju flera cortisonsalvor mot kattsnuvan. Vi använder också mycket Fucithalmic ifall det handlar om en bakteriinfektion. Det är ju veterinären som bedömer nödvändigheten.

Jag fick också en kattunge frisk genom kamomilllösning som jag tvättade ögonen med men det var för 30 år sedan och då fanns det inte mycket behandling. Veterinären ville avliva direkt. Men det tog lång tid och var plågsamt för katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
0

Varken Fucitalmic eller Chloromycetin innehåller kortison.

[kaffebönan]
0

Jag har inga fler katter i huset..ska ringa veterinären på måndag..har använt både koksaltlösning för ögon och vanligt vatten som jag först kokat,men det ger inte med sig..ingen av dom andra ungarna har några problem..

Alexej
0

Clamydia är en bakteriinfektion och herpes och calici virusinfektioner och kräver olika behandlingar.