Siris dräktighet och kattungar
Min huskatt Siri är nu dräktig, och det är en medveten dräktighet. Då jag tycker om att fotografera mina djur tänkte jag att det här ska bli en bildtråd. Det blir till en början Siri som är fotomodell, men senare även hennes kattungar. Utöver bilder kommer jag även skriva lite om vikter också då jag tycker det är intressant.
Siri är annars en trevlig och gosig dam mot oss i fmiljen, men lite reserverad mot främlingar. Men till största delen av tiden är hon en riktg mammagris, jag är helt klart den hon tycker mest om. Men det kan ju delvis bero på att min sambo inte bryr sig jättemycket om katterna. Hon har en lekkamrat, hennes helbror, men från två olika kullar. Han heter Gösta och är självklart kastrerad, vill ju inte ha någon inavel.
Siri är 1 år och 7 månader, och detta är hennes första och enda kull. Hon kommer bli kastrerad när kattungarna flyttat.
Oj, vilken vacker tjej! :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Siri är parad 5-9 april och ungarna beräknas komma runt den 8 juni.
Före parningen vägde hon 3,3 och efter 3,2. Nu är hon i vecka 6 och den slutliga ökningen vecka sex kollar jag på Söndag. Men fram till vecka 5 har hon bara ökat 300g om man räknar från startvikten 3,3 kg. Kunde däremot inte låta bli att tjuvväga henne i går, och då vägde hon 3,8 efter att hon gjort sina toabehov, så det ser ut att öka betydligt mer nu i slutet.
Man har börjat se magen växa på henne, försökte få det på bild, men syns inte riktigt att hon börjar bli knubbig. Annars sover och äter hon mest hela tiden. Hon har börjat sova på sidan i stället för för på magen som hon nästan alltid har gjort tidigare.
#1 Tack :)
Riktigt fin liten misse du har! Lycka till med kisseungarna :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
jätte vacker katt! spännande täckning, sköldpadds maskad, vad har pappa katt för färg?
Sajtvärd på Perser iFokus
Det är inga tester gjorda. Hon har bara genomgått en allmän hälsokontroll och är avmaskad och vaccinerad. Jag vill inte ha diskussioner om huskattavel i den här tråden. Jag vill få vara glad åt de kattungar vi ska få utan att behöva försvara mig. Hon är delvis utekatt. Och efter 4 misslyckade försök till parning vid löp inomhus fick hon gå ut under senaste löpet och då blev hon dräktig direkt. Jag vet inte vilken/vilka hanar som är pappor. Går kanske att se när ungarna fötts. Hon har parat sig med tre olika hanar nämligen. En svart, en orange och en vanlig brunrandig.
ja det kan ju bli ungar från alla pappor på en gång ;)
om man är kunnig inom färggenetik kan man utröna det ja ;) kan hjälpa dig när dem kommit
Ser fram emot bilder på söta minikissemissar.🙂 Lycka till!
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 Eller så lär sig folk att man ska hålla sig till vad trådstartaren avsåg med tråden och regeln att hålla sig on topic. Svårt för vissa, men fullt genomförbart.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hoppas det går bättre vid den här kullen än den som Liw hade. Och att du är redo för allt ansvar och kostnaden nu när det är helt planerat.
Lycka till! Ska bli roligt att se bilder sen 🙂
Skärpning! Säger TS hon inte vill ha en diskussion blir det ingen diskussion. Vill nu diskutera kan ni skapa en ny tråd!
Tråden är rensad.
Mvh. Ida Lundahl
#14 ja, det blev ju som det blev den gången. Men de två kattungarna hon fick ha kvar blev riktigt sociala och trevliga. Har fortfarande kontakt med familjerna dom flyttade till :) Men den här gången finns både pengar, tid och plats ifall inte alla skulle hitta hem direkt.
hoppas du ger denna kull allt nu så som du säger, vore ytterst tråkigt att läsa något liknande igen. lycka till
Ja läste tråden. Ursäkta men fy.. ja mår illa.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#17 Det där var väl inte så väl genomtänkt av dig? En tråd av idel påhopp på TS om något många uppfödare fått ställa sig inför, vilket med största sannolikhet (och redan gjort) kommer leda till att även detta blir en hoppa på tråd.
Hade TS velat ta upp tråden om sin tidigare kull, så hade hon länkat själv.
nej tycker inte det var ogenomtänkt, men du får tycka det om du vill
Förstår inte varför du ger dig in på en ny kull om du tyckte den andra var för tid och pengakrävande? Det lär ju inte ha förändras till denna gången, och risken finns ju att hon får fler denna gången. Är förutsättningarna annorlunda eller varför ger du dig in i det igen?
Sätter man liv till världen så har man också skyldigheten att se till att dom får ett värdigt liv.
Mvh. Ida Lundahl
**Länken är borttagen och tråden återigen rensad. Pga. respekt för TS.
**
Jag ber er att tänka på vad ni skriver, ni får gärna säga vad ni tycker men det finns bra och dåliga sätt att uttrycka sig på.
Mvh. Ida Lundahl
Hoppas du tänkt över hur du ska få bra hem till dina katter. Jag vill inte vara sån men tyvärr finns det många hemlösa katter. Många har ett bra hem från början men människor är som dem är. Tröttnar, har inte tid, orkar inte.. etc etc.
Så jag ber dig se till att de kommer till bra hem!! Jag har tagit emot för många hittekatter och jag blir så trött att läsa om katter på 1 år som familjen "inte har tid för".
Sälj/skänk gärna bot dem till människor som du har kontakt med eller är bekant med på något sätt. Då har man bättre koll!
Många katter blir sommarkatter som sedan "slängs ut". Det skär i mitt hjärta!!!!
Lyckas du inte hitta bekanta som är intresserade hoppas jag du i alla fall hittar bra människor. Tyvärr är lämpar sig inte alla att ha katt pga det ansvar som krävs.
Lycka till!
#24 Du har så rätt i att alla inte lämpar sig att ha katt. Fy!!!
Skulle gärna vilja se bilder på kattungarna
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#22 Det var andra omständigheter den gången, men jag vill inte behöva förklara mig. Största skillnaden är att jag bodde ensam i en tvåa och redan hade en massa råttor som krävde både tid och pengar dom med. Nu bor jag tillsammans med min sambo i ett hus vi köpte i somras och de enda djur vi har är våra två katter.
#27 Okej, då är förutsättningarna annorlunda. Förmodar att du tänkt igenom ditt val ett X antal gånger då redan och att du är medveten om vad du ger dig in på. Lycka till med kattungarna!
Mvh. Ida Lundahl
Ser fram emot bilder på ungarna :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Den slutliga vikten vecka 6 stannade på 4 kg.
Det innebär en viktuppgång på 400 gram under denna veckan och en total viktuppgång på 700 gram.
Det märks att hon börjat leta efetr lämplig ptser att föda på, du kan inte öppna ett skåp eller en låda utn att hon är framme och ska undersöka. Men jag har fixat bolådor till henne, får se om nån duger i slutändan.
Bilden är inte världens bästa, men man ser att magen börjar puta ut lite i alla fall :)
#33 Jag finner inga ord för hur otrevligt det där var..
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Hur mycket har ni tänkt att censurera i denna tråd egentligen?
#36 Tills dess att folk kan respektera TS och hålla sig till reglerna.
Mvh. Ida Lundahl
#35 Det jag gjorde var inte så lätt som du verkar tro, men jag ångrar det inte då jag ansåg att det var det bästa för hur mitt liv såg ut då.
Och jag har inte förväntat mig att alla ska tycka det är ok eftersom jag vet vad de flesta anser om vad som tidigare hänt. Men nu har jag tagit beslutet att vilja ha en kull på Siri och då är det så.
Liw fick flytta till en vän på landet då hon fortsatte att försöka rymma hela tiden och jag bodde inte så jag kunde ha henne som utekatt.
Detta hände för ca två år sedan nu och ifall du inte redan visste det så lever råttor bara i ca två år. Dom har alltså gått bort. Den sista gammeltanten fick vlivas för ca 6 månder sen pga tumörer, hon var då 2,5 år gamal och den som blev äldst.
Jag kanske gjorde fel den gången jag tog hand om Liw, en katt som ingen ville kännas vid, vi försökte hitta ägarna. Och sen smet hon och blev dräktig. Jag hade drömt om att få ha katt och även om att få ha kattungar sen jag var liten. Och jag ville inte göra abort på henne. Att jag sedan insåg att jag inte skulle fixa att ha fyra kattungar rent ekonomiskt, då var det redan för sent. Och personligen tycker jag inte det är värre att avliva två nyfödda kattungar än att göra abort på en katt sent i dräktigheten. Nu fick Liw behålla två ungar och hon märkte inte av att två försvann. Är det inte värre att göra abort på en katt som hunnit förbered sig för att hon ska få ungar?
Vi kommer aldrig ha samma åsikter om det här så kan du inte bara lägga ner en två år gammal diskusion?
Nu får ni allihopa ta och skärpa er!
Säger TS hon inte vill ha en diskussion om något som hände för 2 år sen så får ni helt enkelt respektera det och hålla er till ämnet. Jag hänvisar alla till våra regler och riktlinjer, där det tydligt framgår att vi behandlar alla med hänsyn och respekt. Kan man inte respektera detta blir vi bakom sajten tvungna att vidta åtgärder.
Mvh. Ida Lundahl
Förlåt såg inte inlägget med råttorna vi skrev nog samtidigt.
Men hur tänker du när de finns 100000 tusen fina katter utan ett hem de fryser svälter är sjuka borde man inte hitta hem till dem först.
Vill man ha kattungar finns fullt av hemlösa dräktiga som behöver hjälp av oss skydd för sig o sina bebisar de är extremt utsatta.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#38 Men nu har jag tagit beslutet att vilja ha en kull på Siri och då är det så.
Undrar vad Siri själv vill. Tror inte att katthonor upplever någon önskan eller behov att utsätta sig för jobbiga och farliga saker som dräktighet och förlossning.
#42 Det är i alla djurs natur att föröka sig.
Dags att alla håller sig till ämnet och duger inte det så får väl ni som vill klaga på vad TS gör starta en egen tråd.
#44 Hävdar ändå att dräktighet och förlossning inte är något som en katthona medvetet vill och väljer att utsätta sig för. Hon har bara en instinkt att para sig, that's all.
# 37 Så med andra ord alla som säger ja får finnas kvar medan alla som säger nej åker bort. Förstår varför ni vill ha ett huskattsforum.
#46 Struntprat! Här säger väl inte alla ja? Det som rensas bort är de kommentarer som inte visar respekt. Konstruktiv kritik, helt OK. Bara ren och skär negativ kritik, inte OK.
Helt OK om man tycker olika men vi går inte ifrån trådens ämne och drar upp saker som hänt för länge sedan på ett otroligt otrevligt sätt när TS redan har förklarat sig. Vill man diskutera vidare så skapar man en ny tråd, vill man inte så håller man sig till ämnet.
Mvh. Ida Lundahl
# 46 Så min fråga om vilka tester som gjort var inte adekvat eller?
#48 Om du vill kritisera mig/diskutera mer så kan du kontakta mig i PM så kan vi prata. Nu räcker det med trådbryte.
TS
Helt OK om du vill skapa en ny tråd då denna har spårat ur ganska så mycket.
Mvh. Ida Lundahl
#47 Varför plockades då mitt #43 bort? Det var ren fakta.
#49 du kan låsa tråden, eller ta bort den om det går. Finns ingen mening att ha den kvar. Ni som varit hyggliga och faktiskt är intresserade av hur det går. Jag startar en ny tråd strax innan förlossningen i stället. Jag har inga problem med kritik eller åsikter som håller sig till ämnet i tråden. Men att dra upp en två år gamnal tråd där redan alla mina åsikter som har med det tillfället att göra finns, det tycker jag är dålig stil.
#51: Då tar jag och låser tråden!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt