Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 8227 ggr
Jessicahagstrom94
0

Överskottsenergi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lukas springer runt som en dåre till och från. 

Sprang till ena sidan av balkongen, tillbaka till första sidan, sedan till andra sidan igen & tillbaks, innan han sprang in. detta var några timmar sedan. 

Nyss sprang han igen, nästan så han fällde mig när jag skulle ut ur mitt rum och titta vad han höll på med. Från vardagsrummet, in i hallen *mjau*, in i vardagsrummet, tvärvände, in i mitt rum & upp på skrivbordet och sedan upp på en hylla. (detta var som jag hann uppfatta händelsen)

Pupillerna var stora, men det kan ju iofs bero på att det är mörkt här hemma. 

Ska tillägga att han småjamar när han håller på också, liksom jamar då & då. kan till exempel vara att han rusar någonstans, jamar, rusar vidare.

men han jamar ibland ett mjau då & då utan att ha rusat runt med… detta gillar jag inte alls, blir rädd att något är fel ju. 

Han verkar inte må dåligt, han bara jamar mer än förr och springer mycket. Ska tillägga att han oftast jamar när han vill ut, men då brukar han sitta vid fönstret eller stå vid dörren, det gör han inte när han jamar de andra gångerna. 

Nu när jag lekte med honom slutade han springa runt, får väl se när det börjas igen då..

Vad sjutton…? Vad tror ni? Överaktiv/Understimulerad/överskottsenergi? Sjuk..?! Knäpp?

tlover
0

jag vet inte vad det är för men liknande brukade min systers (dvs hon som bor hos oss nu) katter göra när hon tog dom till mamma (dvs från en etta till ett stort hus). men det verkar ju inte likt i situationen som du har.

Nån som råkat odla nån kattmynta eller släkting till kattmyntan i närheten, vår katt blir ju lite smått galen då vi klipper kattmynta åt henne eller då hennes favvoväxt (antagligen släkt med kattmynta) kommer upp.

edit: vår katt brukar också jama och springa iväg en bit, komma tillbaka och jama igen om hon vill att vi ska följa henne eftersom det är för farligt där vi är. men det är lite lugnare springa runt.

l'm back

Jessicahagstrom94
0

#1 Hmm.. finns ingen kattmynta hemma hos oss iaf, vi bor i en 3:a, lägenhet på andra våningen förresten.

men han kanske vill något? vårkänslor? haha!!

Destany
1

Såna är min yngsta o äldsta katt oxå ibland springer de runt själva o ibland jagar de varandra:) tror det e nu när det e varmare o ljusare ute som de blir på bushumör

Jessicahagstrom94
0

#3 Ja jag tror också att det kan vara så, han är väldigt busig nu för tiden.. han har ju alltid varit leksugen och sådär, men inte rusat runt som en knasboll själv.. :)

jollycox
1

Det låter som min äldsta katt ibland när han har fått mat. Jamar världens grovaste jam och rusar i världens fart från hallen till vardagsrummet, jamar lite till, rusar upp för trappen och sen ner lika snabbt. 😂

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jessicahagstrom94
0

#5 hahaha katter alltså..!😂

[Thiah]
1

Mina gör sådär och jag ser det som rena glädjeyran 😃

bubbelbruden
1

Hur gammal är katten och är den kastererad.

IceJossan
3

Din katt har överskottsenergi, japp 😎Och bästa sätt att bli av med den? Rejsa bort den :D

Min galenpanna här hemma kutar runt som en tok med helt galet uttryck i ögonen! "Pepparkornsögon" som morsan brukar säga när deras ena katt drar igång. Min lilla idiot far runt och kurrar konstant, ibland blandat med ett jam :P Rrrrr, rrrrr, rr, rrrrrRRRrrrRRaaoo! Rrrrao! RRrrrrRrRRRrRRRaaaaao! Rrrao! RRrrrrrrrRRRrRR-RRRRrrRRR! Hon kan hålla på i typ 20 minuter, sen däckar hon nånstans 😂Har hon tur så får hon med sig nån av de andra i farten :P

Jessicahagstrom94
1

#7 Hehe okej 🤪

#8 Han är 3 år och kastrerad.

#9 Hahaha åh😃 ja, eller så leker man med honom så han blir trött och inte orkar springa runt och fjanta sig ;)

Zondell
2

Det är trots allt ett normalt beteende, som förklaras av, att en katt som hålls inomhus och får mat och annan omvårdnad ändå inte får den stimulans som till exempel jakt innebär.

Jessicahagstrom94
0

#11 Ok. :)

Tur att sommaren är här så jag kan ta ut honom ofta då.