Ny medlem med frågor :)
Tjenare!
Jag är ny här och ett stort fan av huskatter. Jag har två stycken, Lisa snart 2 och Lily 7 månader.
Lisa har under en längre tid väckt mig om nätterna (inte varje natt, kanske 5 nätter i månaden). Hon verkar ha en stor kärlek för saker som gnisslar när man drar klorna mot dem, och det kan vara allt från handfat, till speglar, glasrutor och mina högglansiga köksskåp. Understimulerad är hon inte, jag leker mycket med dem. Hon är även deltidsutekatt, dvs hon får komma och gå som hon vill på min uteplats. Hon strosar inte runt i området utan nöjer sig med att sitta där eller på grannens uteplats. Problemet är bara att hon vill ofta ut. Hon står och jamar vid dörren och krafsar, men när hon väl kommer ut vill hon in igen efter 5 minuter… 15 minuter senare samma sak. Jag orkar inte ha min altan som svängdörr och jag har precis börjat träna Lily att gå ut men än får hon inte strosa runt själv eftersom jag inte kommit till att kastrera henne än. (Ja det kommer, så inga onödiga kommentarer om det, tack).
Annars är Lisa rätt lat och gillar att sova både på dagarna och på nätterna. Brukar "natta" henne och oftast fungerar det, att hon sover med mig hela natten, det är alltså bara vissa nätter hon verkar orolig.
Här kommer en bild på mig och dem :) På första bilden är det jag och Lisa, underbara blå paddan <3
Kram!
Antar att din katt har snabbt lärd sig på vilka ljud du reagerar mest. Många har problem med sina deltidsutekatter. En katt vill komma in, äta 2 minuter, sova 15 och sedan ut igen. De förstår inte varför de ibland kan ut och ibland inte.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag gör allt för att ignorera, det är ofta en uthållighetstävling där hon vinner. Ju längre tid jag står ut, desto högre och snabbare gör hon det. Hon styr mitt liv helt enkelt 😛Men hur många är det inte som har ett hem där katten/katterna styr? Haha.
Hon får gärna vara ute eller inne hur mycket hon vill, orkar bara inte med ambivalensen haha!
Släpp inte ut den yngsta alls förrän hon är kastrerad. Rätt som det är så drar hon kvickare än du hinner med för att leta friare.
Nej då, när hon är med ute är det antingen jag eller en till som håller henne i koppel. Har inhägnat min uteplats också så att det är svårare (men dessvärre inte omöjligt) att ta sig ut.
Min ena katt kan bli galen när hon inte får gå ut. Så jag känner igen mig lite i vad du skriver. Enligt min sambo är jag en curlingmamma till mina katter. Det stämmer nog. Haha!
Tänkte även tipsa dig om att omedelbart kastrera katten, börjar hon revirmarkera inomhus så kan det vara mycket svårt att få bort beteendet även efter kastreringen.
Jag citerar mig själv: (Ja det kommer, så inga onödiga kommentarer om det, tack).
#8 Tyvärr spelar det visst ingen roll då många här inte respekterar trådstartarens önskemål. Det är tråkigt och jag hoppas du ändå vill stanna kvar här.
I övrigt vill jag bara säga att du har jättefina katter och välkommen hit! :)
Vänligen respektera TS önskemål.
Varmt välkommen hit och vilka sötnosar till katter du har! 🙂
Katterna lär sig "tyvärr" vilka knappar dom ska trycka på för att man ska reagera 😉 Min ena kisse går in och klöser på min fåtölj när jag sover och hon vill jag ska vakna för då vet hon att jag flyger upp från sängen i ren förskräckelse! haha
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com