Skitsnack!
Jag ägnar mycket tid och kärlek åt mina katter. Men tyvärr finns det människor som gillar skitsnack. Det finns dem som påstår att jag inte matar mina katter osv osv. Min ena katt har alltid varit smal oavsett hur mycket hon äter. Sen är hon inte överförtjust i någonting annat än torrfoder. Hon springer och upptäcker vår uteplats väldigt mycket och är en aktiv katt. Hennes nysningar har blivit bättre och enligt veterinär var det ingenting allvarligt. Utan en förkylning som vi människor kan få.
Det gör ont i hjärtat när det finns dem som påstår saker om mina katter när de inte vet. Det är nog det bästa sättet att göra mig illa på eftersom jag ägnar all min tid åt mina katter.
Någon som varit med om liknande?
Vill inte påstå att jag har . Däremot har jag haft ljushuvuden som trackat ner mig pga att min katt är kastrerad. Oftast personer som anser huskatten dör ut om man kastrerar dem.
Enda som hjälper är bra självförtroende och bra kunskaper om katter, då kan man alltid förklara varför. Precis som vi människor har också alla katter olika utseende och kroppsformer. Inte alla smala människor är anoretiker.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tråkigt! Ta inte åt dig av skitsnack, är övertygad om att dina katter mår som fisken i havet hemma hos dig. Du verkar vara en person som verkligen lägger ner tid och själ på sina katter 🌺 Sådana som pratar skit brukar oftast göra det på grund av okunskap eller avundsjuka, det är ingen ursäkt men försök och inte lägga någon energi på det!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Bara en kort fråga: utekatt + smal, är hon avmaskad regelbundet? :)
Hon har alltid varit smal min lilla tös. Veterinären tyckte de hade en bra vikt och att de såg i övrigt friska ut. (förutom förkylningen).
Men att få höra av någon som sällan är här att jag inte sköter om mina katter. Speciellt när den personen är en familjemedlem. Det känns. Men jag försöker att inte ta åt mig.
Det finns alltid dem som tror sig veta bättre om katter och hur de ska tas hand om.
#4 Hon visar inga tecken på det och jag förstår int evad det har med saken och göra?
Håll ett litet öga på förkylningen bara, jag hade en liten siamestjej som onödigt gick bort för att veterinären satt och avfärdade min oro med "det är bara en liten snuva".
Har man otur och man inte behandlar med antibiotika även om det är orsakat av virus så är katter väldit känsliga för sekundärinfektioner och det kan bli en lunginflammation.
Hoppas det inte händer dig och din katt bara och att din veterinär är min kompetent än vad min veterinär va…
Tycker inte du skall ta åt dig utav andras skitsnack, så länge du vet att du har kunskap i att du tar väl hand om dina katter samt är öppen för ny och väl grundad kunskap så kan dom prata på hur mycket dom vill.
Jag har fått utstå mycket kritik för att jag BARF:ar mina katter, men oftast så var det för att de saknade kunskap och gjorde ogrundade antaganden.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Jag är öppen för kunskap men en person som tycker en katt ska matas med friskis foder istället för mat som innehåller 70 % kött vet jag inte om jag vill lyssna på 😉
Jag tänker om hon inte blivit bättre om en vecka ringa vet. igen och kräva en till undersökning.
Jag tänker köpa mig en siames och det finns det folk i min familj som antyder att jag inte borde göra. Att jag kommer behöva låna pengar blablabla. Blir så trött men jag har en sambo som stöttar mig.
Vissa köper bilar för massa pengar och ingen bryr sig. Men har man fler än 2 katter är man konstig? Jag må vara galen i katter men jag tar hand om dem! ❤️
#4 Inte på alla katter med mask syns det men katterna är ofta mager.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Alla utekatter har mask, vuxna klarar av ett mindre angrepp mask utan att bli dåliga men man måste självklart avmaskas ett par ggr per år.
Och ger du Friskis eller annat skit från mataffären så förstår jag om hon äter massor.
#9 Det var just Friskis hon inte gav utan bra foder.
TS, ta inte åt dig av sånt prat, du vet att du tar hand om dina katter, det räcker.
Mina katter mår bra och älskar mig.
Ursäkta om detta är lite OT men
#9 förr rekommenderade man att avmaska regelbundet, det gör man dock inte längre. Avmaskar man regelbundet så bygger kroppen upp immunitet mot medlet och då hjälper det inte längre. Man ska avmaska om man misstänker att katten har mask dock.
Sen för övrigt skrev hon ju att hon inte matar med kattmat från djuraffären utan mat som innehåller ca. 70% kött.
Om veterinären säger att katten är i fint hull hade jag inte oroat mig speciellt mycket för det. Det finns ingen rasstandard på huskatter eftersom dom kan finnas i alla möjliga former och färger. Vissa katter är lite slankare helt enkelt, så länge dom inte är undernärda och det tror jag inte att din katt är.
Lycka till med siamesköpet också, sen kan folk tycka vad dom vill om priset! ;)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Som sagt, alla katter som går ute och fångar bytesdjur har mask. Det kan vara svårt för ägaren att observera mask om katten gör sina behov ute. Två ggr om året är inte mycket för en utekatt och för att inte katten ska hinna bli sjuk av masken.
Min katts mamma var smal och den genen har även min lilla Athena fått. Äter som en häst men utövar olika "idrotter" så pass mycket att hon inte hinner gå upp något. Brukar stödmata henne med gottis då och då men det har inte hjälpt. Därför accepterar jag bara att hon ser ut så. Hon mår ju bra och det är huvudsaken.
Jag vill inte ge mina katter medel mot mask när det inte finns några misstankar om det.
Hon har för övrigt slutat att nysa nu 🙂
Nej vi har inte fått klagomål på katten eller något djur alls som vi har haft. Därimot så anser väl många att vi kostar på onödigt och ger farlig kost, det vill säga ger råkost med ben. Något jag anser är bra för tänderna och uppskattas mycket av kissen (+ hundarna). Katten har ökat i vikt bra sista tiden då vi ger han kattungefoder eftersom jag tyckt han vart något tunn innan. Så ett tips är att man kanske ska se efter fetare foder. Sen maskar inte jag av i onödan utan köper kolla masken test på apoteket för att verkligen se om någon har mask och vilket avmaskingsmedel som ska köpas isf 🙂
Den andra katten vräker i sig mat så det blir svårt att ge ett foder till bara A. Jag känner ingen oro över hennes vikt för nuvarande.
16 ne vissa katter är smala och nätta. Jag har haft katter med helt olika foder o det jag gjorde var helt enkelt ta in ena katten i badrummet för att äta i fred, medans de andra fick äta i köket. Är det så att de kan äta samma foder så räcker det med ge ett mål kattungefoder det brukar uppskattas iaf gjorde det här så kattungen föjde med glädje in i andra rumet för att få sin mat :)
Nu är det så att katter är rovdjur. Rovdjur är inte runda av naturen. Höft och revbenen ska visserligen inte sticka ut på katter, men de flesta sällskapskatter är mer eller mindre överviktig om man ska se mot vad som är det optimala för ett kattdjur.
Har varit med om liknande ja. Min hankatt såg väldigt smal ut under hela sin uppväxt, speciellt under tonårsperioden och då fick jag höra en hel del kommentarer om att jag inte matade min katt ordentligt. Jag visste att han åt som han skulle, mer än så och att han vägde mer än han såg ut att göra och inte var underviktig på nått vis men det är inte kul att bli ifrågasatt som djurägare. Nu har han grovnat till i vuxen ålder så jag slipper den typen av kommentarer.
Är man inte van att se mer finlemmade och smala katter så kanske det är svårt att se vad som är hälsosamt smal och ohälsosamt. Som Josefa skriver väger nog många tamkatter idag lite mer än vad som är optimalt för ett kattdjur. Sen beror det mycket på storlek och kroppsform oxå. Av mina två katter, en hane på runt 7 kg och en hona på 4kg så är det honkatten som är något överviktig och borde gå ner lite grann i vikt och ändå är det inte hon som är den matglada utan snarare tvärt om 🙂 men där har jag en teori om att avsaknaden av svans får henne att se rundare ut och liksom lurar ögat 😉
Athena väger runt 4kg och det tycker jag inte är för lite. Men det finns alltid dem med lite större katter som tycker hon är den minsta katt dem sett. 😛