Elvira
Jag tänkte berätta för er om min ena huskatt Elvira. Hon flyttade hit sommaren 2010 och är nu 6 år.
Innan hon kom hit bodde Elvira på landet som utekatt. Det fanns ingen kattlucka in till huset men det fanns flera byggnader på tomten där hon kunde söka lite skydd. Hon hade ingen kattlåda inne och jag minns ärligt talat inte hur det var med foder. Eftersom hon var okastrerad utekatt blev hon vid flera tillfällen dräktig och hade fått ett par kullar (jag vet inte exakt hur många). När jag mötte Elvira så hade ägarna bestämt sig för att avliva henne då de dels tröttnat på att ha katt och dels för att de var trötta på att få kattungar (de ville inte lägga pengar på att kastrera henne). Trots att de hade tröttnat på henne var dem tveksamma till om jag skulle få ta henne och efter flera veckors försök att övertala dem ringde ägarna en dag och sa att om jag skulle ha henne fick jag hämta henne nu. Jag tvekade inte en sekund och redan någon timma senare hämtade jag hem henne. Jag såg direkt att magen hade vuxit sen jag sist träffat henne och det visade sig att Elvira var ca 5 veckor in i dräktigheten. Jag läste på allt jag hittade och rådfrågade både veterinär och erfarna uppfödare så att jag skulle vara förberedd när kattungarna kom. Elvira födde 7 kattungar där jag fick hjälpa till lite med de två sista. Hon var väldigt mager efter förlossningen och för att kattungarna skulle gå upp ordentligt i vikt fick jag stödmata dem. Elvira kastrerades så snart det gick och jag gjorde allt jag kunde för att se till att hennes ungar fick en bra start i livet och hamnade i seriösa och kärleksfulla hem.
Ca 6-7 månader efter att Elvira flyttat hit hade hon fått betydligt längre päls och efter nästan ett år hade hon blivit en hälsosam tjockis. Hon är idag en välmående och kärleksfull innekatt. Hade hon inte flyttat hit hade varken Elvira eller hennes ungar varit vid liv idag. Elviras sista kull föddes ca 4 veckor efter att kullen innan blivit 12 veckor.
Jag blir så otroligt förbannad när jag tänker på alla katthonor som lever samma liv som Elvira har levt (jag tror tyvärr att det är ganska vanligt). Oansvariga kattägare som inte bryr sig och låter sin katt få kull efter kull för att dem är för lata och snåla att kastrera sin katt. Skaffar man en katt så får man också ta ansvar för den. Jag har ogillat huskattavel länge men efter att Elvira flyttade hit så är jag helt emot det. Jag fick ta ansvar för en kull på 7 huskattungar för att en oansvarig ägare inte brydde sig om sin katt. Det var uppenbart att de visste om att hon var dräktig igen och därför lade över problemet på någon annan.
Det här blev ett väldigt långt inlägg men jag ville dela med mig av Elviras historia till er härinne och jag hoppas att det kanske får någon att tänka till lite extra.
/Matilda
Väldigt bra skrivet! Hon är verkligen en underbar katt och hon hade tur som fick komma till dig och som har det så bra nu.
Hade hon varit kvar hade det mycket riktigt blivit avlivning (inte med hjälp av veterinär är jag ganska övertygad om) eller helt enkelt bara total summering, som i sin tur lett till ännu mer lidande.
Jag kan inte förstå att det faktiskt finns folk som tycker att det är okej att låta sin okastrerade katt springa runt ute, jag kan inte förstå att det faktiskt finns så oansvarigt folk.
Det här är verkligen en underbar historia och Elvira hade verkligen tur som fick komma bort från de där människorna och slippa föda kull på kull på kull. Tyvärr har inte alla huskatter den turen.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#5 Tack! Vill bara tillägga att jag inte menar att ge någon härinne en pik med den här tråden, utan jag ville mest dela med mig av Elviras historia. Jag anser att alla ska ta hand om sina katter på bästa sätt oavsett vilken ras det är. Anledningen till att jag är emot avel på huskatter är för att det ofta blir som med Elvira, kull på kull med okänd pappa och ingen som helst koll på vilka sjukdomar dem kan bära på. Alla katter förtjänar att behandlas med respekt och själv har jag fyra högt älskade huskatter hemma.
/Matilda
ååh, det där var då en vacker katt!
Hon är verkligen jättefin.
Elvira tackar för komplimangerna! 🙂
/Matilda