Akut akut
Hej! Igår när kag skulle ut till bilen så hörde jag panikskrik under bron kunde inte se något men hörde att den lille varelsen var längst in. Grävde då upp ett större hål och klämde mig in och fann då 3 kattungar varav 2 döda den sista lilla hanen var kall men vid liv. Han är på sin höjd Max 2 dagar gammal och har under natten gett han vätska då jag väntar på att få åka på affären och köpa ersättning men vilken är bäst kmr eller royal? Den lille väger nu 57 gram och är starkare.
Vad är akut i det hela?
Suck…
#2 Vad då suck? Behöver du en amma? Behöver du råd om hur du ska flaskmata? Eller vad är det som är akut?
Hela situationen är ganska akut! Att hitta 3 kattungar under sin altan är inte det vanligaste precis :( mamman fick vi tag på och de ligger inne på toan i en varm korg dock så verkar hon inte vilja dia ungen uran låter den suga ett tag sen vänder sig ifrån den. Matade för 2 timmar sen ca 2 ml fick jag i den. Hur långt mellan gångerna ska jag stödmata en sån liten? Varje timme? Varannan?
Om den bara väger 57g så ge allra högst 1 ml åt gången och 1 gång i timmen. Håll den lite framåtlutad när du matar. Se till att den håller sig varm med värmeflaska/matta/kudde om mamman inte ligger hos den. Massera mage och rumpan på den efter att den ätit. Massera sedan igenom hela kroppen på den så blodcirkulationen hålls igång. Tänk på att härma efter det mamman skulle ha gjort.
En så liten är svårt att hålla vid liv, normalt väger kattungar det dubbla vid födseln.
Ooh jag håller verkligen tummarna!
Sätter en tass här då jag gärna vill veta hur det går för de små. ❤️
#7 Håller tummar för den lille.
Kan berätta att jag fick kontakt med en tjej som bor 5 km härifrån och som har 4 veckors kattungar och var villig att hjälpa mig och då kattmamman tidigare adopterat ungar förut så såg hon inga problem med att det skulle gå bra! Håller tummarna att det går vägen för dom
En kattunge på 60g kommer inte att ha en chans att slåss om maten mot 4-veckors kattungar.
Hon kommer stödmatas lika ofta som tidigare för att undvika att det blir så ser det hellre att hon får växa upp med likasinnade och ha en riktig mamma.
#0 Undrar lite: _hörde jag panikskrik under bron
_Vem var det som skrek? Knappast ungarna. Vad ska hända med mammakatten nu?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vadå knappast ungarna?? Det var ju den som förde sånt himla liv det var så jag kunde lokalisera vart under altanen den befann sig? Hur kan inte de vara troligt?! Mamma katt är kvar hos oss än tills vi kan hitta vem som äger henne då hon är i så pass fint skick antar jag att någon äger henne. Och får kag tag i personen ska jag försöka övertala dem till kastrering!
#14 Jättebra:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
"Igår när kag skulle ut till bilen så hörde jag panikskrik under bron kunde inte se något men hörde att den lille varelsen var längst in. Grävde då upp ett större hål och klämde mig in och fann då 3 kattungar"här handlar det om en bro,och du grävde upp ett större hål,så nyfödda ungar skriker inte så att man kan höra dom så väl,sedan skriver du att det var under en altan du hittade dom? Bara undrar.Kolla om mamma katt är id/chip märkt.
Bro altan samma sak vi har en altan som har en 20 cm öppning runtom alltså kommer katter under den och för att slippa kapa upp altanen för att komma under så fick jag gräva mig under altan. Alltså göra öppni gen större för att överhuvudtaget få ut kattungarna därifrån! Hänger du med!?
Mmmm,men hur kunde du höra dessa nyfödda kattungar?De ger knappast något läte ifrån sej vid den åldern,knapp hörbart ens?
18# skämtar du med mig eller? Ser du bilden på ungen? Den skrek för höga skyar och ni som haft kattungar vet att kattungar låter och för många år sedan då vi fick egna lät de då de var några timmar gammal.. Tror du att jag hittar på allt eller?!? Du kan knappast veta vad du prata om!
Hur går det med ungen?
#19 Jodå,har haft katter i över 48 år,så nog vet jag en del om dessa djur.Men aldrig hört en ett par dagars unge skrika så högt att man kan höra den så väl under en "bro/altan"Undrar ochså hur ungen mår idag?
Härlig bild. Ganska häftig att en sån liten kan få plats bland de stora syskonen.
Ja det ser väldigt lustigt ut men hon ökar stadigt och mamman vårdar henne gott. Fick tårar i ögonen när jag fick bilden :)
Vackert,skönt det löste sej till slut för den lille. 👍
Katthjärtat inom mig smälter! Vad skönt att det löste sig så bra!