Katt på balkongen
Jag ska precis till att bygga nytt kattnät på balkongen eftersom jag fick lov att ta ner det gamla pga renovering av huset, men nu är det klart och nytt ska byggas.
Så nu söker jag lite tips och gärna även lite bilder på hur ni har gjort om ni kanske har byggt någon liten klätterställning på balkongen till katterna eller kanske en liten liggplats eller något annat kul till katterna.
Jag är i behov av lite inspiration om hur man kan göra balkongen fin och samtidigt kattsäker 🐱
Jag har tidigare haft "kattnät" vilket inte klarade av kylan på vintern. Nu har jag viltnät (rådjursnät) som jag är supernöjd med. Trots att det är svart så synd det knappt utifrån.
Du har tips på kattstatus.se
Jag har ingen speciell säkerhet eftersom mina katter är alldeles för fega för att hoppa upp. Men jag har en liten hörna där jag odlat kattgräs i krukor vilket dom älskar! Och en vattenkanna med regnvatten, en perfekt liten plats för dom :)
#2 Om jag var du skulle jag skaffat nät ändå. Min katt var ute på balkongen och då hade vi aldrig tänkt på det här med nät. I alla fall så satte hon sig på räcket som vi aldrig tänkt att hon skulle göra (mesig katt) och fick syn på några fåglar, och ja, ni kan gissa vad som hände sen. Blev några akuta samtal till djurkliniken och kattletande men som tur var vart hon helt oskadd. Nu får hon inte vara ute på balkongen. Olyckshändelser kan hända så lätt :(
#3 Usch vad hemskt! Ja man ska aldrig säga aldrig och blunda för olyckor, vilket jag gör för mina eftersom dom aldrig under sina tio år här visat minsta tecken på att hoppa ut. Skulle minsta tecken komma skulle jag banka upp nät direkt. Grannkatten på balkongen bredvid brukar gå och ligga på balkongräcket, det är läskigt!
Tycker det ser så tråkigt ut med massa nät och galler på balkongen. Har sett många överdrivna exempel häromkring. Hur högt har ni erat nät? Har ni någon bild?
Jag odlar mycket och har sånna blomkrukor som hänger på balkongräcket inåt överallt och det skymmer ju lite sikt. Har "trägaller" där det växter höga gröna växter på sidorna av balkongen som håller grannkatten ute… annars har jag inget mer än mitt kattgräshörna. Mjuka sittkuddar på stolarna som det sover på.
2# Enligt lag måste man ha nät på balkongen om katter ska vistas där. Och om katten skulle ramla ner så täcker inte försäkringen. Är det värt risken att dina katter ramlar ner och dör eller försvinner?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är lag på att ha nät om balkongen ligger högre än 5 m.
Jag får alltid inspiationer genom att googla på bilder, gärna också från andra länder.
Här t ex finns bilder.
Funkar inte med att lägga in en film direkt så ni får klicka själva. Två katter på en balkong.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#5 och #6
Jasså att det var lag hade jag ingen aning om. Ska kolla på bilderna och filmen du länkande, Alexej.