Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 2183 ggr
CatchFatch
1

Är jag för hård?

Hejsan!

Jag ska sälja 3 kattungar men jag har vissa krav på köparen och jag undrar om ni anser att jag är för hård med de kraven.

Kraven :

Innekatt med kontrollerad utevistelse ( sele och/eller innätad balkong/trädgård)
Inte ensam katt
Kastrering vid 6 månader
Inte vara våldsam/hotfull
Veta att man har råd med minst mat och kattsand

Sen vill jag helst att köparen inte ska ha värsta festerna varje helg eller att det är någon som dricker så mycket att de inte klarar av att ta hand om djur.

Så.. önskemål :
Inte dricka
Inte ta narkotika
Inte röka

Är jag för hård eller är mina krav självklara?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

_Alicia_
0

Jag tycker att vissa av de är ganska självklara :)

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

CatchFatch
0

#1 Ja det tycker jag med men många har klagat på tex att jag bara vill att de blir innekatter och att jag inte vill sälja de som ensamkatter..

Bello_O
2

Jag tycker att dina krav är bra:) Man vill ju sitt bästa för de små, jag skulle själv inte sälja till någon som inte uppfyller de flesta av kraven du har. Kissarna ska ju ha det bra!

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

CatchFatch
0

#3 Vad skönt! :)

ElisabethB
0

Jag tycker det är rimliga krav, men skulle ändra kastreringen till senast 7-8 månader.. Det är lättare att efterleva som köpare.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

CatchFatch
1

#5 Jag brukar säga runt 6månader så det är inte så att de måste kastrera exakt den månaden. :)

ElisabethB
0

Dåså, då är vi inne på samma lije..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
0

Rökningen skulle jag og ändra till inte röka inomhus. Såg det nu…

I övrigt är det sunda krav och önskemål.

Josefa
1

# 7-8 månader? En honkatt kan ju börja löpa när hon är 4 månader om man har otur.

ElisabethB
0

Gissar att det är mitt inlägg du syftar på.. Häromkring är det i princip omöjligt att få tag på en veterinär som går med på att kastrera honkatter före 6 månader och sen skrev jag senast, vilket jag tänkte att om köparen får tag på en veterinär som gör det tidigare så är det bra…

CatchFatch
1

Det är bara hanar och bor med kastrerade honor + kastrerade hanar så jag är iaf inte orolig :)

Caf_Roy
2

#9 Om katterna ändå inte får gå ute och vänstra med grannkatten gör det väl inte så mycket om de kastreras lite senare så länge man själv inte har en okastrerad katt av motsatt kön?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Jourhemmet
4

#12 Jo det kan spela roll. Katten kan börja kissa runt när den blir könsmogen, ett beteende som kan vara svårt att få bort även efter en kastrering. Och då kastas katten ut avlivas eller omplaceras.

Fertila katter gör även allt för att hitta en katt som de kan para sig med så rymningsrisken är mycket stor. Finns inga som helst fördelar med att vänta.

jnielsen
1

Jag tycker att kraven är fullt rimliga! Du vill ju att katterna ska få lika bra omvårdnad som de hade fått hemma hos dig. Själv hade jag satt till en del saker så jag hade varit ännu "värre" krav på försäkring, årlig vaccination, bra foder m.m

Jourhemmet
3

Jag säljer inte katter till de människor som redan har en befintlig katt och ger denne ett dåligt foder. Ej heller om de inte har sin katt kastrerad vaccinerad och försäkrad. Då vet man ju från början vilken inställning de har, dvs katter ska inte kosta.

Cireea
13

Kraven låter bra men det där med att dricka..spelar det så stor roll om köparen/ägaren dricker? 

Förklara gärna din tankegång kring det 🙂

Jag dricker och festar men gör det mig då till en dålig människa som inte kan ta hand om mina djur? 🤔 Jag har katt, hund och hamstrar men kan festa ändå. Känns som att jag, enligt dig då, är en dålig ägare för att jag dricker. Förstår inte riktigt din tankegång med det där… 

För att sätta dit "inte dricka" i pararell med "Sen vill jag helst att köparen inte ska ha värsta festerna varje helg eller att det är någon som dricker så mycket att de inte klarar av att ta hand om djur."  Känns som en konstig linje..kanske något i stil med "inte festa/dricka så det kan påverka katten" skulle kännas mer logiskt, i mina ögon. Folk som dricker är ju en ganska stor del av befolkningen, sen hurvida mycket och ofta är ju en annan sak. 

😃

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

jnielsen
0

#16 jsg tycker att du hittade ett bra sätt att uttrycka det på!

CatchFatch
1

Jag menade alltså att man inte dricker så mycket att man inte kan ta hand om katten eller vara snäll mot katten. Tex finns det folk som blir aggressiva mot djuren och det finns folk som typ.. Tvingar sig på katten och försöker vara snäll och gosig men de är så påverkade att de inte ser att djuret inte vill. Förstår du hur jag menar? :)

CatchFatch
0

#15 varför säljer du inte om de redan har en katt? Jag vill egentligen behålla ungarna men jag vet att jag inte kommer ha råd med när/om de behöver veterinärvård. Kan vara därför jag sätter höga krav också då jag egentligen skulle vilja ha kvar de?

Jourhemmet
1

#19 Uttryckte mig galet. Jag säljer inte till människor som har en katt som de ger skitfoder.

Jag säljer aldrig mina jourkatter som ensamkatter.

[[eskils_]]
1

#9, #13, #15 Bra skrivet!

Natalieforsbom
1

Grymma krav tjejen! tycker verkligen du ska ha så. min mamma och jag kastrerade katterna när vi såg att bollarna ramlade ner då våran ena katt är dvärg och väldigt sen i utvecklingen ! Men det var bra krav!:)

flis
3

Som säljare kan du sätta vilka krav du vill, men hur ska du veta att de efterföljs? De flesta skyltar nog inte med att de dricker för mycket eller tar droger.😉Inte heller att de är våldsamma. Då får du nog begära intyg från straffregistret.

Fialialej
2

Jag tycker att man ska ha höga krav! "bortskänkes till vem som helst"-annonser är det värsta jag vet!

märkning+registrering tycker jag är viktigt också.

"På natten är alla katter svarta"

JontaK
1

Jag tycker inte bara att kraven är rimliga utan mycket bra. Dock har #23 en otroligt bra poäng, det är ju totalt omöjligt att veta att en potentiell köpare uppfyller kraven så länge det inte är någon man känner väl och/eller umgås med.

Det är nog viktigt att få en "bra känsla" angående den potentiella köparen, oavsett vilka krav man ställer.

Rafflan
1

Försöka att gå fram fint också, många kan backa om säljaren känns "jobbig", fråga hur dem har tänkt "ha den ang inne och ute? om dem har fler katter eller tänker skaffa en till? Om dem tänker kastrera den när den bli könsmogen? och om dem har räknat på ekonomin så dem har råd?"

Det låter mer trevligt än att säga "ni får inte ha den som utekatt, ni måste köpa 2 katter, ni måste kastrera den innan den fyller 6 månader, och har ni verkligen råd med kattmat och kattsand?"

CatchFatch
0

#25 Jo jag vet "/  Som tur är så är de potentiella köparna - just nu - några som jag känner/vet vilka de är. En gick i min klass i lågstadiet och en är en väns storebror.
Men samtidigt så måste även min sambo gilla de och de gör han inte just nu "/

#26 Absolut! Har varit väldigt försiktig mot de som är intresserade. Kritiken kommer tex från min farmor som anser att katter är ensamdjur, min mamma  som tycker katter ska vara ute och övriga äldre som gärna lägger sig i :P

JontaK
1

#27 Det gäller kanske att släppa lite på tyglarna och inse att människor man själv kanske inte dras till ändå kan vara otroligt bra kattägare.

Att lyssna på föräldrar och dylikt när det gäller djuren är farligt. Hade jag gjort det hade jag haft två smällfeta katter och en hund som stod uppe på borden och åt det han själv vill. 😃

[Wraith]
3

Kraven du har är ju jätte bra, visst är det åt det lite hårdare slaget men det är du som väljer till vem du säljer. MEN du har ju ingen rätt att återta katten om det sen kommer fram att köparen ljög/ej berättat, då gäller inte dina krav nå mer. Så att kontrollera det hela och se att personerna verkligen lever efter dina krav kan vara möjligt men om du hittar fel så har du ingen rätt att ta tillbaka katten. Så i lagens mening så ses dina krav som bara önskemål. Tror inte heller att man kan skriva ett giltigt kontrakt för detta. Såld katt är såld katt.

Men jag tycker du glömmer bort ett annat krav och det är att köparen har råd med veterinärvård. Jag hade även förklarat hur viktigt försäkring är.

Sen hade jag nog sett till att katten har mänskligt sällskap stor del av dagen, normalt jobb är ok men inte dögrävarskift, där man bara orkar sig hem för att sova och sen tillbaka typ.